Μήνυμα προσήλωσης στην κεντρική δέσμευση της κυβέρνησης για την ενίσχυση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, εξέπεμψε ο Πρωθυπουργός από το Πρότυπο Επαγγελματικό Λύκειο Περάματος, όπου συμμετείχε με τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη, σε εκδήλωση για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση
«Πολύ σύντομα», τόνισε ο Πρωθυπουργός, «θα έχουμε ψηφίσει ένα καινούργιο νομοσχέδιο το οποίο θα αποδεικνύει και στην πράξη την έμφαση που δίνουμε στην τεχνική εκπαίδευση με την ουσιαστική αναβάθμιση των επαγγελματικών λυκείων, των δημόσιων ΙΕΚ τα οποία μετονομάζονται και ενισχύονται με θεματικούς άξονες, με καινούργιους οδηγούς κατάρτισης, κυρίως με άμεση σύνδεση με την αγορά εργασίας. Ετσι ώστε να μπορέσουμε να περάσουμε το μήνυμα και κυρίως στα νέα παιδιά ότι η επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση και κατάρτιση δεν είναι ο φτωχός συγγενής της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης αλλά ένας επαγγελματικός δρόμος ο οποίος ανοίγει εξαιρετικές προοπτικές για πολύ επικερδείς επαγγελματικές σταδιοδρομίες».
Αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης και σύνδεση με την αγορά εργασίας
Το σχετικό υπό κατάρτιση νομοσχέδιο προβλέπει την ενσωμάτωση Επαγγελματικών Λυκείων, Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης και Δημόσιων ΙΕΚ σε νέα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ), ενώ ειδικά τα ΙΕΚ θα εξελιχθούν σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΑΚ). Τα ΚΕΕΚ θα παρέχουν επίσης Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας, ενώ υποχρεωτικά θα διαθέτουν εργαστηριακό κέντρο. Οι εργαστηριακές υποδομές θα ενισχυθούν με σύγχρονο υλικοτεχνικό εξοπλισμό, για τον οποίο θα διατεθούν 124 εκατομμύρια ευρώ.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, τα νέα ΚΕΕΚ θα αποτελέσουν πολυδύναμες μονάδες όπου θα συστεγάζονται στο ίδιο κτιριακό συγκρότημα δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης των επιπέδων 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, επιτρέποντας την αλληλεπίδραση και την ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων.
Στόχος είναι η στενή σύνδεση με την αγορά εργασίας και με έμφαση στις ανάγκες τοπικών κοινωνιών ή επιχειρηματικών ζωνών, όπως η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη στην περίπτωση του Περάματος.
Επιπλέον, εντός κάθε ΚΕΕΚ θα ιδρυθεί και θα λειτουργεί Γραφείο Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ), το οποίο θα ενισχύει περαιτέρω την σύνδεση με την αγορά εργασίας. Τα νέα Γραφεία θα συνεργάζονται με επαγγελματικούς φορείς, θα μελετούν στατιστικά δεδομένα, θα μεριμνούν για την απασχόληση των σπουδαστών και θα παρέχουν εξατομικευμένες συμβουλές για τη μετάβαση σε επόμενες βαθμίδες εκπαίδευσης, τον επαγγελματικό προσανατολισμό και τις προοπτικές κάθε πεδίου.
«Η στήριξη της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης αποτελεί το μεγάλο στοίχημα της εκπαιδευτικής μας πολιτικής. Γι’ αυτό και αποδίδω τόσο μεγάλη σημασία στο νομοσχέδιο», σημείωσε ο Πρωθυπουργός.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, ανοίγοντας την εκδηλωση στο Πρότυπο ΕΠΑΛ Περάματος αναφέρθηκε στους στόχους της σχετικής νομοθετικής πρωτοβουλίας της κυβέρνησης, λέγοντας;
«Στόχος -τόνισε- είναι να δημιουργηθούν περίπου 60 δομές campus στη χώρα μας θεματικά στοχευμένες μέσα από τη συνύπαρξη των επαγγελματικών Λυκείων, των σημερινών ΙΕΚ που μετονομάζονται σε σχολές ανώτερης επαγγελματικής κατάρτισης και των Εργαστηρίων με στόχο να μπορέσουμε πραγματικά και μέσα από 130 νέους οδηγούς κατάρτισης και μέσα από την επένδυση σε νέους εξοπλισμούς μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης να προβούμε σε μια πολύ ουσιαστική μεταρρύθμιση και αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στη χώρα μας».
Σε συνομιλία που είχε με μαθητές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, ο Πρωθυπουργός δήλωσε εντυπωσιασμένος από τη δουλειά που γίνεται, επισημαίνοντας πόσο σημαντικό είναι «να σπάσουμε το στίγμα που έχει η τεχνική εκπαίδευση».
«Δεν είναι αποπαίδι της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και δικό μας χρέος -τόνισε- είναι να γνωρίζετε ότι εφόσον επιλέξετε αυτό το δρόμο, θα έχετε την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση θεωρητική και πρακτική, ώστε να μπορείτε όταν αποφοιτήσετε και πάρετε την πιστοποίησή σας να γνωρίζει και ο δυνητικός σας εργοδότης ότι έχετε εκείνες τις δεξιότητες για να ανταποκριθείτε στις ανάγκες της αγοράς εργασίας».
Οπως είπε ο Πρωθυπουργός σε έναν από τους μαθητές, «διαπιστώσαμε μια βασική αναντιστοιχία μεταξύ του τι μας ζητάει η αγορά εργασίας να παράγει το εκπαιδευτικό σύστημα και ποιες είναι οι προτεραιότητες που έδιναν άλλες κυβερνήσεις στην εκπαίδευση».
«Διαπιστώσαμε επίσης», πρόσθεσε, «ότι υπάρχει ένα χάσμα μεταξύ της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της Τεχνικής Εκπαίδευσης και αυτό είναι πάρα πολύ μεγάλο λάθος. Πρώτα απ’ όλα από οικονομικής άποψης, μιας και -όπως σημείωσε- είναι χαμηλότερα τα ποσοστά ανεργίας μεταξύ εκείνων που έχουν τεχνική κατάρτιση». Γιατί «η ίδια η αγορά εργασίας μάς αναγκάζει να επενδύσουμε περισσότερο στην τεχνική εκπαίδευση σε όλες της τις εκφάνσεις».
Απαντώντας στη συνέχεια σε άλλες ερωτήσεις των παιδιών, ο κ. Μητσοτάκης δεν απέκλεισε την προοπτική να αυξηθεί το ποσοστό εισακτέων μαθητών, αποφοίτων τάξεων μαθητείας, στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με κατατακτήριες εξετάσεις.
«Πιστεύω πολύ και πιστεύουμε στη μαθητεία. Όσο επεκτείνεται η μαθητεία τόσο μεγαλύτερες δυνατότητες θα έχουμε να μη χρειάζονται μετακινήσεις για να μπορείς να κάνεις αυτή τη μαθητεία κάπου που να είναι σχετικά κοντά στον τόπο διαμονής σου», συμπλήρωσε απαντώντας σε σχετική ερώτηση.
Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε εξαλλου και στη διαπίστωση ότι στατιστικά, παιδιά που έχουν τελειώσει πανεπιστήμια, επιστρέφουν σε ΙΕΚ. «
Διότι, όπως εξήγησε, «από το να πάρεις ένα πτυχίο από ένα Τμήμα Πανεπιστημίου το οποίο δεν έχει καμία σύνδεση με την αγορά εργασίας μόνο και μόνο για να πεις τι, ότι είμαι πτυχιούχος Πανεπιστημίου αλλά την επόμενη μέρα δε σου ανοίγεται καμία απολύτως προοπτική επαγγελματικής εξέλιξης, δεν είναι κάτι το οποίο είναι χρήσιμο».
Στο σημείο αυτό αναφέρθηκε και στιςπαρεμβάσεις που έχει κάνει η κυβέρνηση (όπως για παράδειγμα η ελάχιστη βάση εισαγωγής) που ενισχύουν τον προσανατολισμό σε αυτή την κατεύθυνση.
Στην κουβέντα με μαθήτρια ΕΠΑΛ που έχει επιλέξει κατεύθυνση οικονομίας με ειδικότητα Τουριστικών Επαγγελμάτων, ο Κυριάκος Μητσοτάκης παρατήρησε πως βλέπουμε ήδη στον κλάδο του Τουρισμού που είναι πολύ σημαντικός για την ελληνική οικονομία, να παρατηρούνται ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό. Κατά συνέπεια θέλουμε νέα παιδιά να επιλέγουν αυτόν τον κλάδο καθώς είναι μια επιλογή που επιτρέπει μια καλή σταδιοδρομία.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, μίλησε για την τοπική διασύνδεση μεταξύ των επιχειρήσεων και των δομών τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ενώ αναφέρθηκε και στην προοπτική να συμπεριληφθούν και νέες ειδικότητες πάντα σε σύνδεση με το τι ζητά η αγορά εργασίας.
Επιπρόσθετα, αναγνώρισε την ανάγκη συνεχούς επικαιροποίησης των προγραμμάτων σπουδών της μαθητείας, αλλά και σύγχρονου εξοπλισμού.
Κλείνοντας τη συζήτηση του πάνελ ο Πρωθυπουργός συνεχάρη τους εκπαιδευτικούς για την αγάπη και το μεράκι με το οποίο ασχολούνται με αυτό που αγαπούν, καθώς όπως θέλησε να αναδείξει, όλα τα καλά εκπαιδευτικά συστήματα αρχίζουν και τελειώνουν με τους εκπαιδευτικούς, με τα διευθυντικά στελέχη που διοικούν τις σχολικές μονάδες, το κλίμα συνεργασίας, τον περιορισμό των περιστατικών bullying και των σχολικών διαρροών.
Υπογράμμισε τέλος ποσο σημαντικό είναι να μεταλαμπαδεύονται οι εμπειρίες από τα Πρότυπα σε όλα τα ΕΠΑΛ καθώς και την ανάγκη συγκέντρωσης σε έναν χώρο όλων των βαθμίδων της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και της διασύνδεσής τους με τις επαγγελματικές ανάγκες της κάθε περιοχής.
Αναφερόμενος στον σχεδιασμό για ειδίκευση των νέων δομών κατάρτισης στο αντικείμενο της τοπικής οικονομίας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε: «Έχει τόσο μεγάλη σημασία να υπάρχει και αυτό το οποίο είπε ο Υπουργός: η τοπική διασύνδεση μεταξύ των επιχειρήσεων και των δομών τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Ώστε κάθε περιοχή μπορεί να έχει μία ιδιαιτερότητα, αυτή να αποτυπώνεται τελικά στην τεχνική εκπαίδευση και κατάρτιση την οποία προσφέρουμε και με αυτόν τον τρόπο και οι μαθητείες θα είναι πιο εύκολες, διότι οι ίδιες επιχειρήσεις έχουν ανάγκες, θέλουν να δίνουν ευκαιρία στα παιδιά, διότι βλέπουν στα νέα παιδιά τα οποία εκπαιδεύουμε τους αυριανούς πιθανούς εργαζόμενους».
Και αναφορικά με τη σημασία της ευρύτερης αξιοποίησης των πετυχημένων πρακτικών που αναπτύσσονται και δοκιμάζονται στα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια, κατέληξε λέγοντας:
«Το παιδί αντιλαμβάνεται ότι αξίζει τον κόπο να ακολουθεί αυτό το πρόγραμμα σπουδών. Και αυτό ουσιαστικά σημαίνει να μπορούμε να μεταλαμπαδεύσουμε και τις εμπειρίες και τα διδάγματα από τα Πρότυπα ΕΠΑΛ σε όλα τα ΕΠΑΛ. Και βέβαια, αυτή η λογική πια να μπορούμε να συγκεντρώσουμε σε ένα χώρο όλες τις βαθμίδες της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και να τα διασυνδέσουμε περισσότερο με τις ανάγκες τις επαγγελματικές της κάθε περιοχής, νομίζω ότι είναι απολύτως στη σωστή κατεύθυνση»,
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του ο Πρωθυπουργός ξεναγήθηκε στις αίθουσες και τα εργαστήρια του Πρότυπου Επαγγελματικού Λυκείου, έχοντας την ευκαιρία να ενημερωθεί για τις δυνατότητες του σχολείου και να συνομιλήσει με μαθητές και εκπαιδευτικούς.