Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην εκδήλωση στο Στρογγυλό Σχολείο στο Μπραχάμι | ΙΝΤΙΜΕΝΕWS/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
Επικαιρότητα

Μητσοτάκης προς εκπαιδευτικούς: Η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα

«Πρέπει να μάθουμε και άλλα πράγματα. Κριτική σκέψη, σύνθεση, αξιοποίηση διαφορετικών πηγών», είπε ο Πρωθυπουργός κατά την παρουσίαση του Νέου Αναβαθμισμένου Σχολείου [video]
Protagon Team

«Μέρος του προεκλογικού προγράμματος της ΝΔ αφορουσε το αντικείμενο της σημερινής συζήτησης. Πώς θα υλοποιήσουμε το σχολείο του μέλλοντος που θα έχει κεντρικό σκοπό να προσφέρει γνώση και δεξιότητες στους μαθητές ώστε να σας προετοιμάσουμε για ό,τι επιλέξετε να κάνετε στη ζωή σας. Είτε είναι πανεπιστημιακές σπουδές, είτε μεταλυκειακή εκπαίδευση, είτε οποιαδήποτε επαγγελματική διαδρομή». Αυτό, μεταξύ άλλων, τόνισε το απόγευμα της Δευτέρας σε ειδική εκδήλωση στο περίφημο Στρογγυλό Σχολείο του Αγίου Δημητρίου ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ηταν μια ακόμα κυβερνητική εκδήλωση για την Ελλάδα μετά την πανδημία, στην οποία παρουσιάστηκε το Νέο Αναβαθμισμένο Σχολείο, παρουσία και της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως.

Η πανδήμια κατέδειξε πόσο σημαντική είναι η προσπάθεια αυτή, σημείωσε ο Πρωθυπουργός και ευχαρίστησε ξεχωριστά κάθε δασκάλα, κάθε δάσκαλο, κάθε καθηγήτρια, κάθε καθηγητή που αγκάλιασαν τις προκλήσεις της τηλεκπαίδευσης.

«Τα καταφέραμε χάρη στην αφοσίωση δασκάλων, καθηγητών και μαθητών μας. Καταφέραμε και δεν έχουμε κενά στην ύλη. Ανακαλύψαμε και νέες δυνατότητες που μπορεί η τεχνολογία να μας δώσει», προσέθεσε και υπογράμμισε πως στο νέο σχολείο δεν μιλάμε μόνο για τα κτίρια, αλλά πρωτίστως για τον τεχνολογικό εξοπλισμό. «Το τι θέλουμε να μάθουμε δεν αφορά μόνο τη γνώση. Και η γνώση εξελίσσεται. Πιάνουμε το νήμα από τη δουλειά που ξεκίνησε το 2011 με τα προγράμματα σπουδών. Σκεφτείτε ένα παιδί που θα ξεκινήσει α’ δημοτικού το 2021, θα τελειώσει το σχολειό το 2033 και το πανεπιστήμιο το 2037. Και εμείς πρέπει να σκεφτουμε πώς θα είναι κόσμος» ανέφερε.

Σε αυτό το πλαίσιο, είπε, δεν μιλάμε μόνο για τη στείρα αποστήθιση και συμπλήρωσε χαρακτηριστικά:

«Οταν έδινα εγώ εξετάσεις έπρεπε να μάθεις απ’ έξω ένα βιβλίο. Εχει την ίδια σημασία σήμερα; Νομίζω πως όχι. Πρέπει να μάθουμε και άλλα πράγματα. Κριτική σκέψη, σύνθεση, αξιοποίηση διαφορετικών πηγών. Ζητήματα που έχουν να κάνουν με αυτό που αποκαλούμε συναισθηματική ευφυία. Όλες αυτές οι δεξιότητες είναι πολύ σημαντικές».

«Μεγάλη σημασία αποδίδουμε στις γλώσσες» προέταξε ο κ. Μητσοτάκης. «Το γεγονός ότι από την ηλικία των τεσσάρων μαθαίνουν μια ξένη γλώσσα. Το νηπιαγωγείο ξεκινάει στα 4. Ξέρουμε ότι οι βασικές συνάψεις του εγκεφάλου έχουν διαμορφωθεί μέχρι τα πρώτα 6-7 χρόνια, αλλά το τι γίνεται έχει μεγαλη σημασία. Ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά. Να έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν σε ένα δημόσιο σχολειο και να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες να επιλέξουν τι θα κάνουν στη ζωή τους», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

Επίσης, δήλωσε ότι χαίρεται που το μάθημα του επαγγελματικού προσανατολισμού μπαίνει στο ωρολόγιο πρόγραμμα.

Περαιτέρω, επισήμανε πως δεν είναι τυχαίο ότι ένας τους τέσσερις που φοιτούν σε δημόσιο ΙΕΚ είναι απόφοιτοι πανεπιστημίου. «Επέλεξαν έναν άλλο δρόμο ο οποίος θα τους βοηθήσει περισσότερο να διαπρέψουν επαγγελματικά. Δεν μπορούν και δεν πρέπει να πάνε όλοι στο πανεπιστήμιο. Υπάρχουν επαγγέλματα δημιουργικά.

»Σίγουρα είναι λαθος να σπρώχνουμε παιδιά σε τμήματα πανεπιστημίων που δεν έχουν μεγάλη ζήτηση. Δεν θα θέλατε να πάτε σε τμήμα στο οποίο μπήκατε τυχαία. Δεν είναι καλό ούτε για εσάς ούτε για τη δημόσια εκπαίδευση» συμπλήρωσε ο Πρωθυπουργός.

Άνοιγμα στους εκπαιδευτικούς

«Τίποτα από όλα όσα λέω δεν μπορεί να εφαρμοστεί χωρίς τα στελέχη της εκπαίδευσης, τους δασκάλους, τους καθηγητές μας», ανέφερε κατά την ομιλία του επίσης ο κ. Μητσοτάκης, σε μια προσπάθεια να απευθυνθεί στους εκπαιδευτικούς ιδίως εν όψει της αξιολόγησης.

«Όταν συζητούσαμε προεκλογικά το πρόγραμμά μας, πάντα έλεγα δώστε παραπάνω βαθμό ελευθερίας στα σχολεία», συνέχισε και, αναφερόμενος στο νέο αναβαθμισμένο σχολείο, είπε: «Κάνουμε ένα σημαντικό πρώτο βήμα με το πολλαπλό βιβλίο. Τη δυνατότητα να επιλέξουν οι δάσκαλοι ποιο βιβλίο τους ταιριάζει καλύτερα. Τη δυνατότητα να εξετάζουν με διαφορετικούς τρόπους. Θα κάνει την τάξη ο δάσκαλος και ο καθηγητής πιο δημιουργική και πιο ευχάριστη. Δημιουργικότητα που συναντώ συνέχεια όταν συνομιλώ μαζί τους».

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Πρωθυπουργός στις «φιλοδοξίες για το νέο σχολείο που θέλουμε να χτίσουμε». Θα χρειαστεί χρόνος, αναγνώρισε, και κατέστησε σαφές πως «είμαστε απολύτως πεπεισμένοι ότι κάνουμε το σωστό για τους δασκάλους, τους καθηγητές, πάνω από όλα για τους μαθητές. Να σας προσφέρουμε καλύτερη εκπαίδευση σε έναν κόσμο που αλλάζει».

«Όποιος πιστεύει ότι μπορούμε να μείνουμε ακίνητοι, σας οδηγεί στον λάθος δρόμο», επισήμανε παράλληλα, και διαμήνυσε πως «εμείς είμαστε εδώ για να κερδίσουμε το χαμένο χρόνο, να σπάσουμε στεγανά και αντιλήψεις που ταλαιπώρησαν την εκπαίδευση, όλα συμπεριλαμβάνονταν στο πρόγραμμα της ΝΔ».

Επίσης, απηύθυνε κάλεσμα, «με ήσυχη συνείδηση και αίσθημα ενθουσιασμού», όπως είπε, «να βαδίσουμε μαζί, να κάνουμε πράξη το όνειρο. Να αναβαθμίσουμε το σχολείο και να δημιουργήσουμε προοπτικές ζωής για κάθε ελληνόπουλο στην πατρίδα μας».

«Καθένας έχει δικαίωμα να διαδηλώνει. Θα ήθελα να τους φωνάξω μέσα και να συζητήσω μαζί τους γιατί τους ενοχλεί η έννοια της αξιολόγησης», ανέφερε εν συνεχεία ο κ. Μητσοτάκης, με αφορμή συγκέντρωση εκπαιδευτικών έξω από το χώρο της εκδήλωσης.

Ειδικότερα, αφού σημείωσε ότι οι μαθητές αξιολογούνται συνέχεια, τόνισε πως η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. «Εχει στόχο να βοηθήσει δασκάλους και καθηγητές να γίνουν καλύτεροι» υπογράμμισε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε: «Να σπάσουμε προκαταλήψεις που κρύβονται μόνο σε κούφια λόγια».

«Στην Ελλάδα του 2021, δεν γίνεται να λέμε όχι στην ιδέα της αξιολόγησης. Μέσα από την αξιολόγηση γινόμαστε καλύτεροι. Ενώ για τους εξαιρετικούς εκπαιδευτικούς, έχει και το χαρακτήρα της επιβράβευσης, της αναγνώρισης, την οποία και αξίζουν», τόνισε.

Τέσσερις άξονες για το Νέο Σχολείο

Στην ίδια εκδήλωση, η υπουργός Παιδείας παρουσίασε τους τέσσερις άξονες του «αναβαθμισμένου σχολείου», που θα ισχύσει από τον Σεπτέμβριο. Αυτοί θα είναι:

α) τα εργαστήρια δεξιοτήτων, που μετά την πιλοτική εφαρμογή τους σε 218 σχολεία, από τη νέα σχολική χρονιά εντάσσονται στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων

β) τις ίσες ευκαιρίες για όλους, ενισχύοντας την ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση με εθνικό σχέδιο δράσης για τα άτομα με αναπηρίες

γ) τις «εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές», όπως το παράλληλο μηχανογραφικό, την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και

δ) την «ενδυνάμωση και ενίσχυση» της θέσης των εκπαιδευτικών σε «ένα αποκεντρωμένο σύστημα, που στοχεύει στο αυτόνομο και ελεύθερο σχολείο».