Η ομιλία του Πρωθυπουργού την Τρίτη, στην εκδήλωση με θέμα: «Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή Ανάπτυξη», κατά την οποία έγινε και η παρουσίαση της ψηφιακής πλατφόρμας erga.gov.gr, για τη διαφάνεια στην παρακολούθηση της υλοποίησης καίριων έργων υποδομης, περιελάμβανε την επίσημη ανακοίνωση της ημερομηνίας παράδοσης του Μετρό της Θεσσαλονίκης στο κοινό, το Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024, έπειτα από χρόνια προσμονής για τους Θεσσαλονικιούς και τους επισκέπτες της πόλης.
Προηγουμένως στη δική του ομιλία στην εκδήλωση ο υπουργός Επικρατείας, Ακης Σκέρτσος, αναφέρθηκε στον εθνικό στόχο της σύγκλισης των εισοδημάτων στην Ελλάδα με αυτά στην Ευρώπη και της εσωτερικής σύγκλισης των περιφερειών με την Αττική.
«Η Θεσσαλονίκη αλλάζει. Καμία άλλη κυβέρνηση δεν έχει κάνει τόσα έργα υποδομής για τη Θεσσαλονίκη», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης, δίνοντας το χρονοδιάγραμμα για το έργο του Flyover και την ημερομηνία έναρξης των δρομολογίων του Μετρό:
«Το flyover στοχεύουμε να είναι έτοιμο πριν από τις εκλογές του 2027» και »το Μετρό θα παραδοθεί προς χρήση στις 30 Νοεμβρίου 2024».
«Το Μετρό -υπογράμμισε ο κ. Μητσοτάκης – είναι το σημαντικότερο έργο υποδομής για τη Θεσσαλονίκη, ένα έργο για το οποίο πολλοί είχαν μιλήσει, είχαν αμφισβητήσει προεξοφλήσει ενδεχομένως ότι θα είναι θα σαν το γεφύρι της Άρτας και ουδέποτε θα τελείωνε» και στο σημείο αυτό έκανε ειδική μνεία στο υπουργείο και την υπουργό Πολιτισμού:
«Θυμάμαι -είπε- όταν κάναμε τις πρώτες συσκέψεις από το 2019 και μετά, εγκλωβισμένοι σε μία πόλη και σε διάφορους κατοίκους που αμφισβητούσαν ότι μπορούσαμε να έχουμε και αρχαία και μετρό, που έκαναν εισηγήσεις οι οποίες ήταν είτε τελείως ανέφικτες είτε μας ζητούσαν ενδεχομένως μέχρι και να καταργήσουμε τελείως τον σταθμό της Βενιζέλου
»Θυμάμαι είχα ρωτήσει τότε την κυρία Μενδώνη αν μπορούμε πραγματικά, με απόλυτη θα έλεγα επιστημονική επάρκεια να κάνουμε αυτό που τελικά κάναμε να αποσπάσουμε τα αρχαία και να τα επιστρέψουμε πίσω κομματάκι κομματάκι από τη θέση που τα πήραμε ώστε σήμερα ο σταθμός της Βενιζέλου -όταν με το καλό παραδοθεί στους Θεσσαλονικείς- να είναι ίσως ο πιο εντυπωσιακός σταθμός μετρό στον κόσμο και να μιλάμε για ένα μουσείο ουσιαστικά εντός ενός σταθμού, έχοντας προστατεύσει απόλυτα τον πολιτιστικό πλούτο της χώρας με έναν τρόπο ο οποίος δημιουργεί μία τεχνογνωσία παγκόσμια, γίναμε παγκόσμιοι ειδικοί θα έλεγα στο πώς μπορούμε να υλοποιούμε τέτοια έργα απόσπασης και επανατοποθέτησης αρχαιοτήτων.
Πλέον και «μετά από πολλά εγκαίνια, τα οποία δεν ήταν στην πραγματικότητα εγκαίνια, μετά από μουσαμάδες, παρουσιάσεις, αμφισβητήσεις είμαι στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσω ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί -δεν θα εγκαινιαστεί, θα παραδοθεί- στους πολίτες την 30η Νοεμβρίου του 2024», ανέφερε καταχειροκροτούμενος ο Πρωθυπουργός.
«Καταλαβαίνω απόλυτα την καχυποψία και τη διστακτικότητα απέναντι σε δεσμεύσεις, τις οποίες οι πολίτες της Θεσσαλονίκης έχουν ακούσει πολλές φορές, πλην όμως η πραγματικότητα ήταν πάντα διαφορετική. Εδώ νομίζω ότι έχουμε ξεφύγει από τις πρακτικές του παρελθόντος, έχουμε αποδείξει ότι αυτά τα οποία λέμε μπορούμε να τα υλοποιήσουμε εντός συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων», θέλησε να επισημάνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, επικαλούμενος για του λόγου το αληθές, τα αναλυτικά στοιχεία που παρουσίασαν οι αρμόδιοι υπουργοί για τα έργα στη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία εν γένει.
Στη Θεσσαλονίκη το πιο σύγχρονο αντικαρκινικό και παιδιατρικό νοσοκομείο στη χώρα
Ειδική αναφορά έκανε ο Πρωθυπουργός στις παρεμβασεις στον τομέα της Υγείας, για να τονίσει πως «η Θεσσαλονίκη εντός της επόμενης τετραετίας θα έχει το πιο σύγχρονο αντικαρκινικό νοσοκομείο και το πιο σύγχρονο παιδιατρικό νοσοκομείο».
«Σε συνδυασμό με σημαντικές παρεμβάσεις οι οποίες γίνονται από το Ταμείο Ανάκαμψης σε όλες τις κτηριολογικές μας υποδομές, σε τμήματα επειγόντων περιστατικών, σε κέντρα υγείας, ουδέποτε είχαμε ένα τέτοιο σχέδιο ανάταξης των υποδομών του ΕΣΥ όπως αυτό το οποίο υλοποιείται από αυτή την κυβέρνηση», θέλησε να αναδείξει.
Αναφερόμενος εξάλου στις δημόσιες μεταφορές και στα 110 καινούργια ηλεκτροκίνητα λεωφορεία που εξυπηρετούν δρομολόγια στη Θεσσαλονίκη, διαβεβαίωσε ότι«προφανώς δεν σταματάμε μόνο εκεί. Ο σκοπός μας δεν είναι μόνο να αντικαταστήσουμε παλιά λεωφορεία, αλλά να αυξήσουμε συνολικά και τον αριθμό τους, έτσι ώστε το συγκοινωνιακό έργο της Θεσσαλονίκης, με τα νέα, σύγχρονα, αντιρρυπαντικά, προσβάσιμα στα άτομα με αναπηρία λεωφορεία, να καλύψει όλες τις ανάγκες του μητροπολιτικού συγκροτήματος».
Όσον αφορά στο «Flyover», σημείωσε ότι πρόκειται για ένα έργο «το οποίο προχωράει με μεγάλη ταχύτητα». «Πρόθεσή μας είναι το “Flyover” να είναι έτοιμο πριν από τις εκλογές της άνοιξης του 2027, η συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσης είναι ο Μάιος του 2027. Θα εργαστούμε έτσι ώστε το έργο αυτό να γίνει πράξη», δεσμεύθηκε.
Οι περισσότερες από 850 παρεμβάσεις για τη βελτίωση των υποδομών και της ποιότητας ζωής αποτελούν μέρος του σχεδίου περιφερειακής ανάπτυξης για την Κεντρική Μακεδονία, το οποίο υλοποιείται με στόχο τη διπλή σύγκλιση, αφενός της Ελλάδας με την Ευρώπη και αφετέρου της περιφέρειας με τον εθνικό μέσο όρο στους δείκτες ευημερίας.
Περιφερειακές ανισότητες από το αθηνοκεντρικό αναπτυξιακό μοντέλο
«Αρκεί -παρατήρησε- μια σύντομη ανάγνωση των σχετικών στοιχείων για να διαπιστώσει κανείς ότι αυτό το “αθηνοκεντρικό” αναπτυξιακό μοντέλο, το οποίο ουσιαστικά αποτέλεσε προτεραιότητα πολλών κυβερνήσεων εδώ και πολλές δεκαετίες, έχει δημιουργήσει σημαντικές περιφερειακές ανισότητες, με αποτέλεσμα να απαιτείται μια τελείως διαφορετική περιφερειακή πολιτική προκειμένου να μπορέσουν οι Περιφέρειες της χώρας, και ειδικά αυτές οι οποίες έχουν μείνει πιο πίσω, να συγκλίνουν με τον εθνικό μέσο όρο», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
erga.gov.gr: Λογοδοσία και σχεδιασμός
Οπως προαναφέρθηκε, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάστηκε και το εργαλείο που υπηρετεί αυτή την στρατηγική, η ψηφιακή πλατφόρμα erga.gov.gr, όπου για πρώτη φορά καταχωρίζονται σημαντικά έργα που υλοποιούνται τόσο από την κεντρική κυβέρνηση όσο και από την τοπική αυτοδιοίκηση και είναι δυνατή η συνεχής, διαφανής παρακολούθησή τους.
«Οταν ήρθαμε στα πράγματα, έκανα μια απλή ερώτηση. Λέω: ξέρουμε ποια είναι τα έργα τα οποία υλοποιούνται στη χώρα συνολικά, σε όλα τα επίπεδα, εθνικά, περιφερειακά, δημοτικά; Η απάντηση ήταν πως “όχι”. Και αν δεν ξέρουμε, δεν μπορούμε ούτε να μετράμε, ούτε να αξιολογούμε, ούτε και να λογοδοτούμε στους πολίτες. Γι’ αυτό και αυτή η πλατφόρμα την οποία εγκαινιάζουμε σήμερα, το erga.gov.gr, έχει τόσο μεγάλη σημασία», τόνισε ο Πρωθυπουργός.
850 και πλέον έργα για την περιφερειακή ανάπτυξη στην Κεντρική Μακεδονία
Το εν εξελίξει περιφερειακό σχέδιο ανάπτυξης για την Κεντρική Μακεδονία περιλαμβάνει περισσότερα από 850 έργα, συνολικού κόστους 13,5 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Σε εξέλιξη είναι 610. Εξ αυτών 294 υλοποιούνται, 130 είναι σε διαγωνιστική διαδικασία και 186 είναι ενταγμένα ή συμβασιοποιημένα.
Στα έργα συγκαταλέγονται η κατασκευή του Μετρό της Θεσσαλονίκης, η λειτουργία του οποίου θα αρχίσει φέτος στις 30 Νοεμβρίου, μαζί με 45 οδικά και οκτώ σιδηροδρομικά έργα, 17 αναπλάσεις, 16 αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις, 25 έργα πολιτισμού, 37 έργα για την υγεία.
Μέσω της πλατφόρμας erga.gov.gr οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ανά πάσα στιγμή την πρόοδο υλοποίησης έργων προϋπολογισμού άνω του 1 εκατομμυρίου ευρώ, σε κάθε Δήμο, Περιφερειακή Ενότητα ή Περιφέρεια.
Αποτελεί εργαλείο που αφενός διασφαλίζει τη διαφάνεια και τη λογοδοσία σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης, και αφετέρου διευκολύνει τον συνεκτικό σχεδιασμό, μέσω της αποτελεσματικής εκτέλεσης έργων που αποβλέπουν στην ανάπτυξη, την άρση τοπικών αποκλεισμών και την αντιμετώπιση περιφερειακών ανισοτήτων.
Eως τώρα έχουν εγγραφεί στο μητρώο περισσότερα από 6.000 έργα.
Μέσω της πλατφόρμας θα καταγράφεται ολόκληρη η πορεία ενός έργου, από το στάδιο του αρχικού σχεδιασμού και της μελετητικής ωρίμανσης έως την ένταξη σε συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία, τη διαγωνιστική διαδικασία, τη συμβασιοποίηση και στη συνέχεια την εκτέλεσή του.
Εθνικός στόχος η σύγκλιση των εισοδημάτων
Πριν από τον Πρωθυπουργό το λόγο πήρε ο υπουργός Επικρατείας, Ακης Σκέρτσος, που μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στον εθνικό στόχο -όπως αυτός έχει τεθεί κατά προτεραιότητα από την κυβέρνηση- της σύγκλισης των εισοδημάτων στην Ελλάδα με αυτά στην Ευρώπη και της εσωτερικής σύγκλισης των περιφερειών με την Αττική.
«Πρέπει εφόσον έχουμε λύσει ως χώρα τα υπαρξιακά μας ζητήματα ως προς τη θέση της Ελλάδας στην Ευρώπη -και αυτό είναι τετελεσμένο- να αναρωτηθούμε τι μπορούμε να κάνουμε καλύτερα για να βελτιώσουμε τους παράγοντες που οδηγούν την Ελλάδα στην ανάπτυξη και στις επενδύσεις», είπε ο κ. Σκέρτσος μιλώντας για τα 12+1 περιφερειακά σχέδια ανάπτυξης.
Η χώρα μας -τόνισε- διαθέτει κονδύλια 102 δισ. ευρώ -μέσα από το άθροισμα των κοινοτικών προγραμμάτων- ως το 2027, ώστε να υλοποιήσει διάφορα έργα στην ελληνική επικράτεια. «Πρόκειται για το μεγαλύτερο πακέτο δημοσίων επενδύσεων από τη μεταπολιτευτική περίοδο και μετά», επεσήμανε και ακολούθως αναφερομεος στην ψηφιακή πλατφόρμα erga.gov.gr σημείωσε πως εκεί θα είναι ενταγμένα περισσότερα από 6.000 έργα όλων των ειδών, σε όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας.
Εκφράζοντας την τιμή που αισθάνθηκε ως Θεσσαλονικιός για την παρουσία του στη σημερινή εκδήλωση, ο κ. Σκέρτσος υπογράμμισε ότι η αποστολή της κυβέρνησης είναι μία και αφορά στο «να πάει μπροστά η Ελλάδα, να καλύψει το χαμένο έδαφος να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο και τις χαμένες αναπτυξιακές ευκαιρίες». «Δουλεύουμε -είπε- για να πάει μπροστά κάθε μία περιφέρεια μπροστά και ειδικά της Κεντρικής Μακεδονίας που έχει χάσει πολλές ευκαιρίες στο παρελθόν».
«Εχω ζήσει στο πετσί μου τις χαμένες ευκαιρίες. Ππεριφέρειες για πολλά χρόνια ήταν τα αποπαίδια της κεντρικής πολιτικής σκηνής» και «για πολλά χρονιά το αναπτυξιακό μοντέλο στην Ελλάδα ήταν αθηνοκεντρικό».
Στο πλαίσιο αυτό, συνέχισε, «όταν σχεδιάζουμε τα εθνικά εργαλεία για την ανάπτυξη, έχουμε πάντα ως προτεραιότητα αυτά να συνοδεύονται από μια διαρκή μέριμνα για τις επενδύσεις σε κάθε περιφέρεια, με στόχο να δώσουν τη διακριτή αναπτυξιακή ταυτότητα, ώστε να μπορεί να πάει αυτή να πάει πιο ψηλά, προσφέροντας υψηλότερα εισοδήματα και ευκαιρίες, αλλά και δίνοντας το δικαίωμα σε κάθε έναν να παραμένει στον τόπου όπου γεννήθηκε από επιλογή».
Μιλώντας για χαμένες ευκαιρίες, ο κ. Σκέρτσος υπενθύμισε ότι τις τελευταίες τέσσερις 10ετίες η χώρα μας έλαβε και δαπάνησε συνολικά 180 δισ. ευρώ για περιφερειακή σύγκλιση και συνοχή, ωστόσο, «παραμένουν οι περιφερειακές ανισότητες και ενώ τα χρήματα επενδύθηκαν, δεν άφησαν το απαιτούμενο αναπτυξιακό αποτύπωμα για να μειωθούν οι ανισότητες».
Κάνοντας αναφορά στην Ιρλανδία και την Πορτογαλία που εισήλθαν στην ευρωπαϊκή οικογένεια μετά την Ελλάδα παρατήρησε ότι «οι δύο χώρες κατέγραψαν έντονη ανάπτυξη και άφησαν σε χαμηλότερη θέση την χώρα μας, που χτυπήθηκε βέβαια και από την οικονομική κρίση».
Ωστόσο, όπως πρόσθεσε, η Ελλάδα έχει γυρίσει σελίδα και «η οικονομική πολιτική που εφαρμόζεται στο πλαίσιο της σύγκλισης με τις χώρες της ΕΕ, φέρνει αποτελέσματα και έτσι η χώρα μας καλύπτει το χαμένο έδαφος της προηγούμενης 10ετίας». «Τρέχουμε πολύ πιο γρήγορα από τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ, η Ελλάδα αναπτύσσεται με διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης την τελευταία 5ετία και πρέπει να συνεχίσει στον ίδιο δρόμο προκειμένου να κλείσουμε την ψαλίδα», επανέλαβε.
Αναφερόμενος στις προκλήσεις που πρέπει να ξεπεραστούν, ο υπουργός Επικρατείας επισήμανε ότι είναι συγκεκριμένες και κυρίως, «έχουν να κάνουν με τον τρόπο που διοικείται το ελληνικό κράτος διαχρονικά». «Όταν εμείς μιλάμε για επιτελικό κράτος, αυτό που δεν έχουν καταλάβει οι περισσότεροι είναι ότι αυτό αφορά στο συνεργατικό κράτος, που κατεβαίνει κάτω και πάει δίπλα σε κάθε πολίτη, καταγράφει και συνθέτει σε ένα τραπέζι με παρόντες όλους τους αρμόδιους», διευκρίνισε.
Το πρόγραμμα του Πρωθυπουργού κατά την πρώτη του ημέρα της παρουσίας του στη Θεσσαλονίκη, άρχισε με σύσκεψη με τους τοπικούς βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, παρουσία και της γραμματέως της Πολιτικής Επιτροπής του κόμματος Μαρίας Συρεγγέλας. Στο Διοικητήριο τον Κυριάκο Μητσοτάκη υποδέχθηκε ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας και Θράκης) Κώστας Γκιουλέκας.
Στη συνέχεια, συνοδεία μελών του υπουργικού συμβουλίου, ο Πρωθυπουργος είχε διαδοχικές συναντήσεις με εκπροσώπους παραγωγικών και επιστημονικών φορέων της βόρειας Ελλάδας και της Αυτοδιοίκησης, προκειμένου να ακούσει τα αιτήματα τους, ενόψει της ομιλίας του στα εγκαίνια της 88ης ΔΕΘ, το Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου, στο συνεδριακό κέντρο “Ι. Βελλίδης”.