Η Σενζέν είναι μια μεγάλη πόλη, στο νότιο τμήμα της Νότιας Κίνας, στην επαρχία Γκουανγκντόνγκ, βόρεια του Χονγκ Κονγκ, με πληθυσμό 11,91 εκατομμύρια ανθρώπους. Η περιοχή ήταν η πρώτη και μία από τις πιο επιτυχημένες Ειδικές Οικονομικές Ζώνες (ΕΟΖ) της Κίνας.
Το σύγχρονο αστικό τοπίο της Σενζέν είναι αποτέλεσμα μιας δυναμικής οικονομίας και θεωρείται σήμερα μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες πόλεις στον κόσμο. Είναι το οικονομικό κέντρο της νότιας Κίνας και ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια, παγκοσμίως.
Η Κίνα έχει στηρίξει τον κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων τής BYD για να αναπτύξει τα ηλεκτρικά οχήματά της και αναφερόμαστε σε μια εταιρεία η οποία αντιστοιχεί στο 20% των πωλήσεων αυτοκινήτων – μόνο στην κινεζική αγορά.
Από αυτή την εταιρεία αγόρασε ηλεκτρικά λεωφορεία η Σενζέν. Σύμφωνα με το QZ, όχι ένα και δύο ή διακόσια, αλλά… 16.359, πολλαπλάσια από αυτά που διαθέτουν μεγαλουπόλεις των ΗΠΑ – αλλά και του πλανήτη ολόκληρου. Ετσι κι αλλιώς, αυτή η πόλη είχε τον μεγαλύτερο στόλο λεωφορείων γενικότερα, αλλά ειδικότερα τώρα διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο ηλεκτρικών λεωφορείων, παγκοσμίως.
Το τιτάνιο έργο υποστηρίχθηκε από την εγκατάσταση 510 σταθμών φόρτισης στα αμαξοστάσια και από άλλους 8.000 πυλώνες φόρτισης, διασκορπισμένους σε όλη την πόλη, οι οποίοι μπορούν να φορτίσουν πλήρως ένα λεωφορείο σε δύο ώρες, εξυπηρετώντας ο καθένας 300 οχήματα την ημέρα. Ανά πάσα στιγμή, το δίκτυο μπορεί να φορτίσει ταυτόχρονα τον μισό στόλο λεωφορείων.
Το πρόβλημα καυσαερίων στην Κίνα είναι τεράστιο, αλλά αυτός ο στόλος ηλεκτρικών λεωφορείων θα μειώσει τις εκπομπές 1,35 εκατομμυρίων τόνων διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, μέσα σε έναν χρόνο. Αναλυτές αναμένουν να μειωθούν συνολικά και τα επίπεδα θορύβου στην πόλη, αφού τα ηλεκτρικά λεωφορεία είναι αθόρυβα. Και, βασικά, οικολογικά.
Για την ακρίβεια, θα χρησιμοποιούν 75% λιγότερη ενέργεια σε σχέση με την αντίστοιχη που προέρχεται από ορυκτά καύσιμα, εξοικονομώντας 345.000 τόνους καυσίμων κατά τη λειτουργία τους, μόνο μέσα σε μία χρονιά. Το όλο project κόστισε περίπου $490 εκατομμύρια.
Η πόλη σχεδιάζει να αντικαταστήσει και ολόκληρο τον στόλο ταξί που διαθέτει με ηλεκτρικά, το αργότερο μέχρι το 2020. Ηδη το 62,5% των 12.518 ταξί που υπάρχουν στην πόλη είναι ηλεκτρικά.
Η Σενζέν έχει προχωρήσει μεθοδικά τα τελευταία χρόνια για να περιορίσει την επιβλαβή ατμοσφαιρική ρύπανση και να μειώσει τις εκπομπές επικίνδυνων ρύπων. Σύμφωνα με το πρόγραμμα κλιματικής δράσης των Ηνωμένων Εθνών, το 2015 υπήρχαν 3.600 ηλεκτρικά λεωφορεία στους δρόμους της πόλης. Μέχρι το 2016, ο αριθμός αυξήθηκε σε 9.000. Τον Μάιο του 2017, ο αριθμός έφτασε τις 14.500 και, όπως ήδη σημειώσαμε, έφτασαν τα 16.359, δια χειρός της τοπικής αυτοκινητοβιομηχανίας που έχει αναλάβει εξ ολοκλήρου το έργο.
Ηλεκτρικά όνειρα
H Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων, με τις Αρχές της χώρας να θέλουν να μεγαλώσουν ακόμη περισσότερο το ποσοστό διείσδυσης των συγκεκριμένων μοντέλων στην αγορά, προκειμένου να περιοριστεί η ατμοσφαιρική ρύπανση που πνίγει τα μεγάλα αστικά κέντρα της ασιατικής χώρας.
Το Πεκίνο ανακοίνωσε πως θέλει, έως το 2020, το 12% των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται στη Κίνα να πρέπει να είναι φιλικά προς το περιβάλλον, την ώρα που οι κινέζοι καταναλωτές έχουν στραφεί στην αγορά SUV με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2017, οι πωλήσεις των SUV αυξήθηκαν κατά 21% σε σχέση με το ίδιο διάστημα το προηγούμενο έτος, φτάνοντας τα 2,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα, την ώρα που η αγορά των ηλεκτρικών μοντέλων μειώθηκε κατά 4,4%, σε μόλις 55.929 μονάδες.
Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας αντέδρασε στην απόφαση των Αρχών της Κίνας που απαιτούν πως, από φέτος, το 8% του συνόλου της ετήσιας παραγωγής κάθε εταιρίας να πρέπει να αποτελείται από ηλεκτρικά αυτοκίνητα (12% το 2020). Οι καταναλωτές δεν επιλέγουν ηλεκτρικά SUV κυρίως λόγω της μικρής αυτονομίας που προσφέρουν, με την κινεζική κυβέρνηση, θέλοντας να βάλει τέλος στο «άγχος της αυτονομίας», να ανακοινώνει πως επιταχύνει το πρόγραμμα εγκατάστασης περισσότερων σταθμών φόρτισης. Το σχέδιο θέλει την Κίνα να προσφέρει 100.000 δημόσιους σταθμούς φόρτισης και 800.000 ιδιωτικούς σταθμούς, από εφέτος. Στόχος της Κίνας είναι να δημιουργήσει ένα δίκτυο φορτιστών που θα μπορεί να καλύψει τις ανάγκες 5.000.000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το 2020.
Η κινεζική κυβέρνηση στηρίζει την αγορά των συγκεκριμένων μοντέλων και από το 2010 μέχρι σήμερα έχουν πουληθεί περισσότερα από 645.000 ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά μοντέλα στην Κίνα. Το νούμερο αυτό είναι κατά 30.000 μεγαλύτερο από το αντίστοιχο νούμερο στην Ευρώπη και κατά 70.000 μεγαλύτερο από τις πωλήσεις των συγκεκριμένων μοντέλων στις ΗΠΑ. Επίσης, η Κίνα έχει πουλήσει επιπλέον 200.000 επαγγελματικά plug-in υβριδικά οχήματα, όπως φορτηγά και λεωφορεία. Από τις αρχές του 2017 μέχρι και τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς, οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών είχαν αυξηθεί κατά 60% (402.000).
Οι Αρχές της Κίνας θέλουν έως το 2020 να κυκλοφορούν 5 εκατ. plug-in υβριδικά αυτοκίνητα, ενώ έχουν θέσει ως στόχο έως το 2030, το 40% των ετήσιων πωλήσεων να αποτελείται από ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά, ποσοστό που θα αντιστοιχεί σε 15 εκατ. αυτοκίνητα. Για το 2025 η Κίνα θέλει να πουλά ετησίως 7 εκατομμύρια φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα. Η Κίνα έχει δαπανήσει δισεκατομμύρια δολάρια σε επιδοτήσεις, προκειμένου εταιρίες όπως η BYD και η BAIC Motor να βγάλουν στην αγορά plug-in φθηνά οχήματα μαζικής παραγωγής.
Αντίστοιχα, αυτή η ηλεκτρική μετάβαση γίνεται με βραδύτερο ρυθμό στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη και η διαφορά φαίνεται εύκολα, μέσω των σχετικών πωλήσεων. Το Λος Αντζελες στοχεύει να αποκτήσει τον πρώτο ηλεκτροκίνητο στόλο δημόσιων λεωφορείων στις ΗΠΑ αγοράζοντας 85 ηλεκτρικά λεωφορεία BYD, μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Η Νότια Καλιφόρνια μελετά το πώς θα χρησιμοποιεί ηλεκτρισμό στις δημόσιες μεταφορές της έως το 2030. Το Σιάτλ θα αγοράσει 120 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία τα επόμενα τρία χρόνια. Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, τα μαύρα ταξί του Λονδίνου -ιδιοκτησίας, πια, της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας Geely, η οποία κατέχει, επίσης, τη Volvo- θα καίνε και αυτά ρεύμα.
Το μέλλον είναι ηλεκτρικό, δεν χωρά καμία αμφιβολία. Και ίσως δεν θα μιλά κάποια ευρωπαϊκή γλώσσα ή Αμερικανικά, αλλά Κινεζικά.