Επικαιρότητα

Λίνα Μενδώνη: «Ετοιμαζόμαστε για ένα ζωντανό πολιτιστικό καλοκαίρι»

«Εξαρτάται από την πορεία της πανδημίας, από την πρόοδο των εμβολιασμών και από τις συμβουλές που θα πάρουμε από τους ειδικούς. Τουλάχιστον, επιτρέπουμε στον εαυτό μας να ελπίζει» δηλώνει η υπουργός Πολιτισμού. Τι είπε για θέατρα, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, καθώς και για τα έργα στη νέα Πινακοθήκη και στο Τατόι
Protagon Team

Σε συνεχή επαφή με τους ειδικούς επιστήμονες είναι το υπουργείο Πολιτισμού για το ζήτημα των κλειστών μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, καθώς και των χώρων θεάματος. «Κάνουμε συνεχώς συζητήσεις, κάθε εβδομάδα, με τους γιατρούς, κρίνουν όμως ότι ακόμη δεν είναι η στιγμή» για να ανοίξουν, είπε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

Το άνοιγμά τους «εξαρτάται από την πορεία της πανδημίας, από την πρόοδο των εμβολιασμών και από τις συμβουλές που θα πάρουμε από τους ειδικούς. Θεωρώ ότι όσο ο εμβολιασμός προχωράει γινόμαστε πιο αισιόδοξοι. Τουλάχιστον, επιτρέπουμε στον εαυτό μας να ελπίζει, ότι σύντομα οι πολιτιστικοί χώροι, οι πολιτιστικές εκδηλώσεις θα ξαναγίνουν ζωντανές, θα μπορούμε να μετέχουμε “ζωντανά”. Θα μπορούμε να επισκεφτούμε τα μουσεία  και τους αρχαιολογικούς χώρους», είπε η κυρία Μενδώνη, μιλώντας εφ’όλης της ύλης στον Θέμα FM.

Σχετικά με τις πολιτιστικές εκδηλώσεις του καλοκαιριού, η υπουργός είπε ότι το Ελληνικό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου ετοιμάζει το πρόγραμμά του. «Πιστεύουμε και ελπίζουμε ότι θα έχουμε ένα πολιτιστικό καλοκαίρι έτσι όπως το έχουμε συνηθίσει, προφανώς με μέτρα. Νομίζω πως είναι δεδομένο ότι θα πρέπει όλοι μας να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Πιθανότατα θα υπάρχει και ένας περιορισμός στον χώρο σε σχέση με τα ποσοστά των θεατών αλλά θεωρούμε ότι καθώς ο εμβολιασμός θα έχει προχωρήσει, ελπίζουμε ότι θα υπάρχει ένα ομαλό πολιτιστικό καλοκαίρι».

Τα πέντε μεγάλα μουσεία

Η υπουργός είπε επίσης ότι τις επόμενες ημέρες, θα κατατεθεί στη Βουλή το σχέδιο νόμου για τη μετατροπή των πέντε μεγάλων μουσείων σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, ώστε να αποκτήσουν το ίδιο καθεστώς, που έχει και το μουσείο της Ακρόπολης. Πρόκειται για το Εθνικό Αρχαιολογικό, το Βυζαντινό Μουσείο της Αθήνας, το Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, το Αρχαιολογικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης και το αντίστοιχο του Ηρακλείου, που προς το παρόν είναι ειδικές περιφερειακές υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ, δηλαδή είναι δημόσιες υπηρεσίες που ανήκουν στον σκληρό πυρήνα του κράτους.

Με το νέο καθεστώς, είπε η κυρία Μενδώνη, τα μουσεία θα αποκτήσουν πολύ μεγαλύτερη ευελιξία, αλλά θα παραμείνουν προφανώς δημόσια μουσεία. «Με το να αποκόπτονται από τον σφιχτό εναγκαλισμό του κράτους, όχι του Δημοσίου, αποκτούν μεγαλύτερη ευελιξία και τα αποτελέσματα ο καθένας εξ ημών τα βλέπει στο μουσείο της Ακρόπολης, το οποίο θεωρείται ένα από τα πέντε κορυφαία του κόσμου».

Η νέα Πινακοθήκη

Οσον αφορά τη νέα Πινακοθήκη, η υπουργός τόνισε ότι τα εγκαίνια θα γίνουν κανονικά στις 24 Μαρτίου.

«Δεν έχει αρχίσει ακόμα το στήσιμο της έκθεσης αλλά είναι θέμα πέντε ή έξι ημερών να ξεκινήσει. Αυτή τη στιγμή τα έργα είναι έτοιμα. Το προσωπικό της Πινακοθήκης υπό την διευθύντριά της, κυρία Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα έχει κάνει όλες τις προετοιμασίες στα έργα (συντήρηση, απεντόμωση, ό,τι χρειάζεται να γίνει) προκειμένου να μεταφερθούν και να τοποθετηθούν στις θέσεις τους. Η Πινακοθήκη τους τελευταίους 20 μήνες όχι απλώς έχει αλλάξει όψη αλλά έχει μετατραπεί από ένα λιμνάζων εργοτάξιο, που παραλάβαμε, σε ένα πολύ ζωντανό εργοτάξιο που ολοκληρώνει πλέον τις διαδικασίες του».

Η Λίνα Μενδώνη, η Κατερίνα Σακελλαροπούλου και η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα στο εργοτάξιο της Πινακοθήκης

Η υπουργός αναφέρθηκε και στον πίνακα «Γυναικείο Κεφάλι», του Πικάσο, που εκλάπη το 2012 από την Πινακοθήκη:

«Ολα αυτά τα χρόνια, από την κλοπή της Πινακοθήκης το 2012, οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού αλλά και όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες του ελληνικού κράτους, προσπαθούν να εντοπίσουν τον χαμένο Πικάσο. Με το που θα εμφανιστεί το έργο κάπου, είναι δεδομένο και πασίγνωστο ότι είναι το κλοπιμαίο. Καθώς ο συνήθης χρόνος για την παρουσίαση προς τα έξω κλεμμένων αντικειμένων είναι περίπου από 10 έως 15 χρόνια, ελπίζουμε όλοι ότι έχει φτάσει πλέον η στιγμή που ο πίνακας θα εμφανιστεί κάπου, ώστε να μπορέσουν να παρέμβουν οι διεθνείς αρχές και να τον εντοπίσουν».

Το χρονοδιάγραμμα για το Τατόι

Η κυρία Μενδώνη αναφέρθηκε και στα έργα στο Τατόι, «στον τεράστιο πολιτιστικό θησαυρό για την Αττική και την Αθήνα»:

«Δυστυχώς, το πρώην βασιλικό κτήμα Τατοΐου απαξιώθηκε όλες αυτές τις δεκαετίες. Βεβαίως, είναι ένας χώρος τον οποίο οι κάτοικοι της Αττικής φαίνεται ότι αγαπούν ιδιαίτερα γιατί –τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια– η κοσμοσυρροή στο Τατόι είναι δεδομένη. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν εγκαταλείφθηκαν τα κτίρια, δεν εγκαταλείφθηκε το ίδιο το κτήμα, το οποίο είναι ένας τεράστιος πολιτιστικός θησαυρός για την Αττική και την Αθήνα, αλλά και ένας πολύ μεγάλος και πολύ ενδιαφέρων αναπτυξιακός πόλος. Τα έργα στο Τατόι έχουν πλέον δρομολογηθεί, οι πρόδρομες εργασίες είναι σε εξέλιξη, το κτίριο καθημερινά αλλάζει μορφή, τουλάχιστον στον ιστορικό πυρήνα που είναι και η αρμοδιότητα του υπουργείου Πολιτισμού. Υπό την συντονιστική ευθύνη την οποία έχουμε, λέω ότι πλέον όλα τα συναρμόδια υπουργεία έχουν ξεκινήσει τις απαραίτητες διαδικασίες».

Η Λίνα Μενδώνη ξεναγεί την Πρόεδρο της Δημοκρατίας στο Τατόι – ΓΤ ΠτΔ ΜΑΝΩΛΟΠΟΥΛΟΣ ΘΟΔΩΡΗΣ

Οσον αφορά το χρονοδιάγραμμα για τα έργα, η υπουργός τόνισε:

«Οσον αφορά τα κτίρια στον ιστορικό πυρήνα, ευελπιστούμε ότι μέχρι το τέλος του 2023, το κτίριο του ανακτόρου και αρκετά ακόμα κτίρια, θα έχουν αποκατασταθεί πλήρως. Από εκεί και πέρα, θεωρούμε ότι προς το τέλος του 2025 ή στις αρχές του 2026, θα μπορέσουμε να παραδώσουμε το ανάκτορο ως μουσείο και τα άλλα κτίρια τα οποία θα υποστηρίζουν τη λειτουργία του –το μουσείο των Αυτοκινήτων, το μουσείο Αμαξών, οι υποστηρικτικές λειτουργίες των πολιτιστικών υποδομών– θα έχουν ολοκληρωθεί. Παράλληλα, τα συναρμόδια υπουργεία ήδη συζητούν για την αναβίωση του αγροκτήματος και για την εξασφάλιση, ανάδειξη και για την προστασία, κυρίως, του σημαντικού δάσους. Το δάσος που είναι μέσα στο κτήμα Τατοΐου είναι το μεγαλύτερο στην Αττική και δεν έχουμε το πλεονέκτημα να το αφήνουμε σε μία κατάσταση όπως είναι σήμερα. Επομένως, με έναν ορίζοντα δεκαετίας, πιστεύουμε ότι η μελέτη της βιωσιμότητας, την οποία παρουσιάσαμε τον Ιανουάριο, θα έχει σχεδόν υλοποιηθεί».