Μπορείς την σήμερον ημέρα να είσαι σοβαρό κράτος και να έχεις γεωπολιτικές βλέψεις δίχως να διαθέτεις δικό σου «πολιτικό» αεροπλάνο, ανταγωνιστικό εκείνων της αμερικανικής Boeing; Σε καμία περίπτωση. Ετσι οι Κινέζοι βάλθηκαν να σπάσουν το κατεστημένο των Airbus-Boeing στους αιθέρες και να κατακτήσουν την αγορά των αεροπορικών εταιρειών.
Η Corriere della Sera έγραψε ότι κάνουν εκθέσεις, κλείνουν εμπορικές συμφωνίες με γενναίες εκπτώσεις, ασκούν και κάποια διπλωματική επιρροή όπου μπορούν. Στόχος τους, η ενίσχυση των παραγγελιών για το C919, το αεροσκάφος του κρατικού, εξυπακούεται, κατασκευαστικού φορέα Comac.
Το C919 «προκαλεί τα A320neo και 737 Max», ενώ οι Κινέζοι σε επίπεδο προγραμματισμού… πετούν ακόμη ψηλότερα: «Εργάζονται ήδη για την ανάπτυξη του C929, ενός αεροσκάφους σχεδιασμένου για διηπειρωτικές πτήσεις. Αυτό προορίζεται να αναμετρηθεί στην αγορά με τα A350 και 787 Dreamliner και να τους κλέψει μεγάλο κομμάτι από την πίτα».
Το C919, πάντως, που απογειώθηκε πρώτη φορά στις 28 Μαΐου 2023, πετάει τώρα για λογαριασμό των τριών μεγάλων αεροπορικών εταιρειών της Κίνας (Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines) σε δρομολόγια εσωτερικού, ενώ πρόσφατα εγκαινιάστηκε και η γραμμή Σαγκάη-Χονγκ Κονγκ. Το C919 μεταφέρει μέχρι 192 επιβάτες και είναι φθηνότερο όσον αφορά το κόστος κατασκευής του από τα ανταγωνιστικά του αεροπλάνα (A320neo και 737 Max).
Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε η εξειδικευμένη πλατφόρμα ch-aviation, μέχρι σήμερα έχουν παραγγελθεί 713 τεμάχια C919, όλα από κινεζικές εταιρείες. Συνεπώς, ο δρόμος προς τη διεθνή αναγνώριση είναι μακρύς. Προς το παρόν το αεροπλάνο αυτό επιτρέπεται να πετάει μόνο εντός Κίνας, αφού οι αρμόδιες αρχές των ΗΠΑ και της Ευρώπης δεν βιάζονται να το εγκρίνουν.
Αλλά και από πλευράς εξοπλισμού το αεροπλάνο εξαρτάται από τη Δύση. Τους κινητήρες του κατασκευάζει η γαλλοαμερικανική κοινοπραξία Cfm International, τα ηλεκτρονικά συστήματά του οι αμερικανικές εταιρείες Honeywell και Parker Aerospace, τα όργανα πλοήγησής του η αμερικανική εταιρεία Eaton, τα ελαστικά του η γαλλική Michelin και το (κρίσιμο για την ευστάθειά του) σύστημα απόψυξης φτερών η γερμανική Liebherr.
Οι ειδικοί σχολιάζουν ότι το C919 μπορεί να καλύψει το κενό που αφήνει στην αγορά η έλλειψη αεροσκαφών της Boeing και της Airbus, αφού η παραγωγή αυτών των αεροσκαφών είναι κλεισμένη για την επόμενη δεκαετία. Οσοι, λοιπόν, επείγονται να αγοράσουν επιβατικό αεροσκάφος, ιδίως οι εκτός ΗΠΑ και Ευρώπης, θα αναγκαστούν να απευθυνθούν στους Κινέζους.