Στιγμιότυπο από την παράσταση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που κάνει πρεμιέρα στις 17 Ιανουαρίου | Εθνική Λυρική Σκηνή
Επικαιρότητα

Η Μαντάμα Μπαττερφλάι και ο Καββαδίας

Στερεότυπα, η διαφορά Δύσης και Ανατολής, η θέσης της γυναίκας... Στοιχεία που διατρέχουν την περίφημη όπερα του Πουτσίνι που παρουσιάζει αυτές της μέρες η Εθνική Λυρική Σκηνή
Αλέκος Λασκαράτος

Η Mαντάμα Μπαττερφλάι είναι από τις μελωδικότερες του Πουτσίνι, με υπέροχες άριες (όπως άλλωστε όλο το οπερατικό του έργο) και έντονη δραματική πλοκή. Στην Ιαπωνία. αρχές του 1900, ο αμερικανός υποπλοίαρχος του πολεμικού ναυτικού Μπέντζαμιν Πίνκερτον, ερωτεύεται την δεκαπεντάχρονη γκέισα Τσο-Τσο Σαν και την παντρεύεται. Λίγο μετά το γάμο τους αναχωρεί για τις ΗΠΑ, απ’ όπου επιστρέφει στην Ιαπωνία τρία χρόνια μετά για να δει την Τσο-Τσο Σαν.  Έχει στο μεταξύ παντρευτεί μιαν Αμερικανίδα. Ξέρει πως ο ιαπωνικός του γάμος δεν έχει νομική ισχύ στην Αμερική, και πιστεύει ότι η μικρή γκέισα τον έχει στο μεταξύ ξεχάσει. Όμως η Τσο-Τσο Σαν όχι μόνο δεν τον έχει ξεχάσει, αλλά έχει αφοσιωθεί ολόκληρη στο μεγάλωμα του γιού που απέκτησε μαζί του, στο σύντομο διάστημα που ήσαν μαζί, και περιμένει τον Πίνκερτον να γυρίσει κοντά της. Οταν η πιστή γκέισα μαθαίνει την αλήθεια, αυτοκτονεί.

Όπως συμβαίνει συχνά με μεγάλα έργα τέχνης, η Μαντάμα Μπαττερφλάι, επιδέχεται περισσότερες της μιας ερμηνείες.  Σύμφωνα με την κυρίαρχη άποψη (και σίγουρα αυτήν του συνθέτη) έχουμε να κάνουμε με τον συγκινητικό έρωτα και την πίστη μιας μικρής Γιαπωνέζας που σύμφωνα με το επάγγελμά της θα περίμενε κανείς να είναι η λιγότερο πιστή από τους δύο. Μερικοί, όμως, είδαν σε αυτήν την πτυχή την ρατσιστική εικόνα της Δύσης απέναντι στις γυναίκες της Ανατολής, που τις θέλουν να είναι υποταγμένες και δουλικές απέναντι  στον «άνδρα-κατακτητή» της Δύσης. Κάποια φεμινιστικά κινήματα στη δεκαετία του εβδομήντα έφτασαν στο σημείο να διαδηλώνουν έξω από τα θέατρα όπου παιζόταν η όπερα αυτή ζητώντας και πετυχαίνοντας τη διακοπή της παράστασης αυτής της «ρατσιστικής και αντιφεμινιστικής», όπως την χαρακτήριζαν, όπερας!

Στοιχεία και των δύο αυτών ερμηνειών μπορεί να βρει κανείς στην όπερα αυτή. Ανοίγω εδώ μια παρένθεση για να αναφέρω το αριστουργηματικό διήγημα «Λι» του Νίκου Καββαδία όπου σαν ναυτικός, περαστικός από την Κίνα με το καράβι, δέχεται πάνω στο πλοίο την επίσκεψη της μικρής δεκαπεντάχρονης Λι, έτοιμης να τον υπηρετήσει και να του δοθεί κατά τα έθιμα και τις προσταγές της περιοχής και της εποχής. Ο χειρισμός του ασυρματιστή Καββαδία, ο σεβασμός που δείχνει στη μικρή, και η σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στους δύο είναι άλλου επιπέδου από αυτήν που βλέπουμε στην όπερα του Πουτσίνι.

Η Μαντάμα Μπαττερφλάι παρουσιάζεται από την Ε.Λ.Σ. σε νέα μεγαλειώδη παραγωγή με θεαματικά σκηνικά και αυθεντικά παραδοσιακά γιαπωνέζικα κοστούμια στο Μέγαρο Μουσικής, σε μουσική διεύθυνση των: Λουίς Φερνάντο Μαλέιρο (17, 20, 22, 23/1), Ηλία Βουδούρη (24, 27/1) και σε σκηνοθεσία: Νίκου Σ. Πετρόπουλου. Μια παράσταση που αξίζει να δούμε και να ακούσουμε.

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ  €20, €35, €50, €70 – Φοιτητικό, παιδικό €12. Για κρατήσεις εισιτηρίων (κλικ εδώ https://webtics.megaron.gr/el/events/?eventid=1419 )

Το protagon.gr είναι χορηγός επικοινωνίας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής