Ο Εμανουέλ Μακρόν σε έκθεση αυτοκινήτου στο Παρίσι, το 2016 | Vincent Isore/IP3/Getty Images
Επικαιρότητα

Μακρόν καλεί Βρυξέλλες: «Απαντήστε» στις επιδοτήσεις Μπάιντεν για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Ο γάλλος πρόεδρος ανακοίνωσε μέτρα ενίσχυσης της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας, ως «αντίποινα» στο «αγοράστε αμερικανικά» του Τζο Μπάιντεν, που έχει προκαλέσει ανησυχία στην Κομισιόν
Protagon Team

Ο Εμανουέλ Μακρόν συνέχισε την αντιπαράθεσή του με τις ΗΠΑ προτείνοντας ένα συγκεκριμένο αντίμετρο στις επιδοτήσεις της Ουάσινγκτον για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα –μια κίνηση που ενδέχεται να αυξήσει περαιτέρω την ένταση ανάμεσα στις δύο ακτές του Ατλαντικού.

Η Γαλλία θα προσαρμόσει τα υφιστάμενα μέτρα που ενθαρρύνουν την αγορά πράσινων οχημάτων ώστε να επιβραβεύσει ειδικά τους ευρωπαίους κατασκευαστές μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, δήλωσε ο γάλλος πρόεδρος, καλώντας την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ενωση να λάβει παρόμοια μέτρα.

«Θα είμαστε η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που θα μεταρρυθμίσει τα κριτήρια για τη χορήγηση του μπόνους για τα αυτοκίνητα», δήλωσε ο Μακρόν σε ομιλία του στο Μέγαρο των Ηλυσίων κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για την επαναβιομηχάνιση, όπου παρέστη ο επίτροπος της ΕΕ για την εσωτερική αγορά, Τιερί Μπρετόν. «Πρόκειται για μια μικρή επανάσταση που θέλουμε να φέρουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο», δήλωσε ο Μακρόν.

Οπως σημειώνει το Politico, ο Μακρόν έχει επικρίνει την αμερικανική κυβέρνηση για τις επιδοτήσεις στο πλαίσιο του νόμου του Τζο Μπάιντεν για τη μείωση του πληθωρισμού, ο οποίος ενθαρρύνει τους καταναλωτές να «αγοράζουν αμερικανικά» ηλεκτρικά αυτοκίνητα και προσφέρει διάφορα προνόμια στην εγχώρια πράσινη βιομηχανία.

Τον περασμένο μήνα δυσαρέστησε ακόμα περισσότερο την Ουάσινγκτον δηλώνοντας στο Πεκίνο ότι η ΕΕ δεν πρέπει να ακολουθεί κατά πόδας τις ΗΠΑ, όσον αφορά το θέμα της Ταϊβάν.

Τα νέα γαλλικά μέτρα θα στοχεύουν και την Κίνα, η οποία επίσης επιδοτεί τις τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

«Γιατί θα πρέπει να είμαστε οι μόνοι στον κόσμο που στηρίζουν ό,τι παράγεται από ανταγωνιστές; Δεν θα τους κλείσουμε την πόρτα, αλλά αφού ήδη έχουν μη συνεργάσιμες πολιτικές, δεν πρόκειται να τους βοηθήσουμε περαιτέρω με μέτρα ενίσχυσης», δήλωσε ο Μακρόν, αναφερόμενος στο γεγονός ότι οι αμερικανικές και κινεζικές εταιρείες μπορούν να επωφεληθούν από τα γαλλικά κίνητρα για τους καταναλωτές που αγοράζουν φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα, όπως ηλεκτρικά οχήματα και ηλιακούς συλλέκτες.

«Αυτό δεν σημαίνει ότι θα κλείσουμε την αγορά, αλλά δεν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε τα χρήματα των γάλλων φορολογουμένων για να επιταχύνουμε τη μη ευρωπαϊκή εκβιομηχάνιση», πρόσθεσε ο Μακρόν.

Οι ηγέτες της ΕΕ ανησυχούν γενικά για το σύστημα πράσινων επιδοτήσεων του Μπάιντεν, φοβούμενοι ότι θα εμποδίσει την παραγωγή στην ευρωπαϊκή ήπειρο και θα οδηγήσει τις εταιρείες στις ΗΠΑ για να επωφεληθούν από το πακέτο των 369 δισ. δολαρίων.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εκφράσει την ανησυχία της στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου μαζί με τη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία, την Κίνα και τη Ρωσία, υποστηρίζοντας ότι η αμερικανική νομοθεσία κάνει άδικες διακρίσεις σε βάρος των ξένων κατασκευαστών.

Η Γαλλία υπό τον Μακρόν έχει εκφράσει τη δυσαρέσκειά της στις συνομιλίες με την Ουάσινγκτον, που αποσκοπούν στην εξεύρεση λύσης.

Τα νέα μέτρα θα αποτελέσουν μέρος του επερχόμενου νομοσχεδίου για την πράσινη βιομηχανία, το οποίο πρόκειται να εγκριθεί κατά τη διάρκεια συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου την επόμενη εβδομάδα και να περάσει από τη γαλλική Εθνοσυνέλευση αυτό το καλοκαίρι.

Το κείμενο, το οποίο προτάθηκε από τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ, θα περιλαμβάνει επίσης άλλα μέτρα εμπνευσμένα από το σχέδιο των ΗΠΑ, όπως φορολογικές πιστώσεις για τομείς όπως οι μπαταρίες, οι αντλίες θερμότητας, η αιολική και η ηλιακή ενέργεια, οι οποίοι, σύμφωνα με τον Μακρόν, θα μπορούσαν να δημιουργήσουν νέες επενδύσεις ύψους 20 δισ. έως το 2030.

«Θα μας επιτρέψει να μειώσουμε μαζικά τις εισαγωγές στρατηγικών εξαρτημάτων από άλλες χώρες και με τον τρόπο αυτό, θα επαναπροσδιορίσουμε τη θέση μας απέναντι στην Κίνα και τις Ηνωμένες Πολιτείες», τόνισε ο γάλλος πρόεδρος.

«Οταν η βιομηχανία φθίνει, η χώρα καθίσταται ανίκανη να παραγάγει πλούτο και να διατηρήσει την ανεξαρτησία της. Η επαναβιομηχάνιση ισοδυναμεί με τη δημιουργία αγοραστικής δύναμης, με τη χρηματοδότηση του κοινωνικού μας μοντέλου, με το να βρούμε λύσεις στην οικολογική μετάβαση, με το να δημιουργήσουμε ένα μέλλον για τα παιδιά μας, με το να προσελκύσουμε την καινοτομία και τις δεξιότητες σε όλους τους τομείς, να μειώσουμε το έλλειμμα του εξωτερικού εμπορίου και, ασφαλώς, να βάλουμε τέλος στην υποβάθμιση της υπαίθρου», επισήμανε ο Μακρόν.

Με το βλέμμα στην Κίνα

Οι Βρυξέλλες έχουν στρέψει την προσοχή τους στις επιπτώσεις των αμερικανικών επιδοτήσεων στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, όμως, πολλοί εμπειρογνώμονες υποστηρίζουν ότι η Γαλλία έχει να φοβηθεί περισσότερο το Πεκίνο παρά την Ουάσινγκτον όσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα, επισημαίνει το Politico.

Η προσαρμογή των επιδοτήσεων για τα πράσινα αυτοκίνητα ώστε να διασφαλιστεί ότι ωφελούν μόνο την τοπική παραγωγή, είναι το είδος των μέτρων που ζητούν εδώ και μήνες τα στελέχη των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, ώστε να ενισχύσουν τις δικές τους προσπάθειες να αντιμετωπίσουν τόσο την επενδυτική έξαρση των ΗΠΑ όσο και την «εισβολή» των κινεζικών εταιρειών.

Σύμφωνα με το Politico, oι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες –που ηγούνται παγκοσμίως στην τεχνολογία μπαταριών– έχουν διπλασιάσει φέτος τις προσπάθειές τους να «εισβάλουν» με επιτυχία στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων, με εταιρείες όπως η BYD, η Nio και η Great Wall να ενισχύουν τα σχέδια πωλήσεών τους στην Ευρώπη.

Αυτό αποτελεί σημαντική απειλή για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες επιβαρύνονται ήδη από το κόστος της μετάβασης από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης βάσει των νέων κανόνων της ΕΕ που επιβάλλουν τη μετάβαση στην πώληση μόνο αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων έως το 2035.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Μακρόν προτρέπει τώρα τις Βρυξέλλες να υιοθετήσουν μια παρόμοια προσέγγιση για να ευνοήσουν την ευρωπαϊκή παραγωγή μπαταριών έναντι των ξένων ανταγωνιστών.

«Δεν θέλω η Ευρώπη να στηρίξει τις μπαταρίες που δεν κατασκευάζονται στην Ευρώπη, διότι ούτε οι Αμερικανοί ούτε οι Κινέζοι στηρίζουν τις μπαταρίες που κατασκευάζονται στην Ευρώπη», είπε χαρακτηριστικά.