Για τους συχνούς ταξιδευτές αυτή η διάρκεια πτήσης ακούγεται… ονειρεμένη. Γίνεται όμως σταδιακά πραγματικότητα, χάρη σε μια ομάδα αυστραλών και αμερικανών στρατιωτικών επιστημόνων, όπως αναφέρει η Telegraph σε πρόσφατο δημοσίευμά της. Ο λόγος για τους τεχνικούς του προγράμματος HIFiRE, που αφορά δοκιμές και έρευνα σχετικά με τις υπερηχητικές πτήσεις διεθνώς.
Κατασκεύασαν, λοιπόν, ένα αεροσκάφος που, σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς, μπορεί να πετάξει με ταχύτητα επτά φορές μεγαλύτερη από εκείνη του ήχου. Πρόκειται το δίχως άλλο για «επαναστατική τεχνολογία», που σίγουρα θα οδηγήσει σε ραγδαία εξέλιξη των αερομεταφορών, σύμφωνα με τον επικεφαλής του προγράμματος, Αλεξ Ζελίνσκι.
Για να χαρακτηριστεί ένα σκάφος ή ένας πύραυλος «υπερηχητικός», θα πρέπει να ταξιδεύει έστω πέντε φορές ταχύτερα από τον ήχο (ταχύτητα που μετριέται σε μονάδες Μαχ). Η τελευταία δοκιμή στο μεγαλύτερο πεδίο δοκιμών, στην έρημο Γούμερα της Αυστραλίας, κατέγραψε πύραυλο που έφτασε τον στόχο των 7,4 Μαχ (5.760 μίλια την ώρα) και τα 279 χιλιόμετρα σε ύψος.
Οι περισσότερες υπερηχητικές δοκιμές γίνονται χωρίς πιλότους και μόνο σε πειραματικό επίπεδο. Επίσης είναι, κατά κύριο λόγο, ολιγόλεπτες
«Θα θέλαμε να ταξιδεύουμε με ταχύτητα 7,5 φορές μεγαλύτερη από την ταχύτητα του ήχου», αναφέρει ο Μάικλ Σμαρτ, ειδικός σε υπερηχητικά αεροσκάφη από το Πανεπιστήμιο του Κουίνσλαντ. «Είναι ένας ταχύτατος τρόπος μετακίνησης αλλά και μια πολύ χρήσιμη εναλλακτική για να θέτουμε τους δορυφόρους σε τροχιά, αντί να χρησιμοποιούμε πυραύλους, όπως γίνεται ως σήμερα».
Ωστόσο η ομάδα δεν είναι η μόνη που ασχολείται με την υπερηχητική τεχνολογία. Νωρίτερα μέσα στο 2016 έγινε μία ακόμα επιτυχής δοκιμή αεροσκάφους, το οποίο φέρει την ονομασία «Αντίποδας» (Antipode) και υπολογίζεται πως θα μπορεί να κάνει την απόσταση Λονδίνο – Νέα Υόρκη μέσα σε μόλις 11 λεπτά, με περίπου 12.500 μίλια την ώρα!
Πίσω σε εκείνο του προγράμματος HIFiRE: Οι στρατιωτικοί ερευνητές σχεδιάζουν να κάνουν ακόμα δέκα δοκιμές με το εν λόγω αεροσκάφος. Διαθέτει μηχανή υπερηχητικής καύσης, που χρησιμοποιεί οξυγόνο εν είδει καυσίμου, στοιχείο που το κάνει μακράν ελαφρύτερο από τους κλασικούς πυραύλους. Η επόμενη δοκιμή είναι προγραμματισμένη για το 2017, ενώ η πρώτη έγινε το 2009. Μαζί με τους στρατιωτικούς, στο πρόγραμμα εργάζονται η εταιρεία Μπόινγκ και το Γερμανικό Αεροδιαστημικό Κέντρο (DLR).
Μερικές διευκρινίσεις για τους μη εξοικειωμένους:
Τι είναι τα υπερηχητικά ταξίδια;
Είναι ταξίδια που γίνονται με ταχύτητα τουλάχιστον πέντε φορές μεγαλύτερη από εκείνη του ήχου, η οποία, σε πιο γνώριμα μεγέθη, ισοδυναμεί με 6.200 χλμ / ώρα στο επίπεδο της θάλασσας.
Γιατί είναι δύσκολο να επιτευχθούν;
Στα υπερηχητικά ταξίδια οι θερμοκρασίες είναι τόσο υψηλές, που λίγα υλικά μπορούν να αντέξουν τις… καυτές συνθήκες.
Πότε πραγματοποιήθηκε η πρώτη καταγεγραμμένη υπερηχητική πτήση;
Ο πύραυλος V-2, που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο από τη Ναζιστική Γερμανία, έφτανε σε μέγιστη ταχύτητα τα 5.150 μίλια ανά ώρα.
Πόσο κοντά βρισκόμαστε σε τέτοιου τύπου πτήσεις;
Μέχρι σήμερα, οι περισσότερες υπερηχητικές δοκιμές γίνονται χωρίς πιλότους και μόνο σε πειραματικό επίπεδο. Επίσης είναι, κατά κύριο λόγο, ολιγόλεπτες. Ομως το αεροσκάφος X-15, που λειτουργεί για λογαριασμό της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, έχει κατοχυρώσει επίσημα το παγκόσμιο ρεκόρ για την υψηλότερη ταχύτητα που έχει σημειώσει επανδρωμένο αεροσκάφος: 4.520 μίλια την ώρα ή, αλλιώς, 6,72 φορές πιο γρήγορο από τον ήχο!