«Αποδείξαμε, υλοποιώντας στο ακέραιο τις δεσμεύσεις μας, ότι ο Πολιτισμός για εμάς, είναι δημόσια κοινωνικά αγαθό, άμεσα συνυφασμένο με την ανάπτυξη, δημιουργεί πόρους, προσελκύει και προκαλεί επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας», τόνισε στη Βουλή η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, κατά τη συζήτηση επί των Προγραμματικών Δηλώσεων της Κυβέρνησης την Παρασκευή.
Παρουσιάζοντας τον σχεδιασμό του υπουργείου της για τη νέα τετραετία, η κ. Μενδώνη σημείωσε ότι εδράζεται στο έργο της προηγούμενης κυβερνητικής θητείας και έχει πάντα στόχο την ανάπτυξη και την ανάδειξη της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας.
«Ξαναπιάνουμε το νήμα της δουλειάς από εκεί που το αφήσαμε. Εχουμε τεράστια ευθύνη να πάμε τον Πολιτισμό πολλά βήματα μπροστά», τόνισε και συμπλήρωσε: «Σήμερα, το υπουργείο Πολιτισμού, υλοποιεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποδομών στον πολιτιστικό τομέα της χώρας. Περισσότερα από 820 έργα, προϋπολογισμού άνω του 1,2 δισ. ευρώ είναι σε εξέλιξη, επιπροσθέτως των συμβατικών έργων ρουτίνας. Αυτά τα έργα ολοκληρώνονται το 2027 σταδιακά και καλύπτουν κάθε πτυχή του πολιτισμού».
«Τον Ιούλιο του 2019, παρουσίασα τους πυλώνες για την ανάπτυξη του πολιτισμού με στόχο την προσέλκυση εγχώριων και ξένων επενδύσεων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Στόχος μας ήταν η μετατροπή της στατικής πολιτιστικής διαχείρισης που μας κληροδότησε η περίοδος 2015-2019, σε μία δυναμική αναπτυξιακή προσέγγιση.
Προτεραιότητα μας ήταν και είναι η ανάπτυξη δημοσίων ρεαλιστικών πολιτικών με απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα στη ποιότητα ζωής των πολιτών, στη πολιτιστική επιχειρηματικότητα και στην οικονομική ανάπτυξη.
Οι υλιστικές δημόσιες πολιτικές πολιτισμού πρέπει να ασκούνται με ευθύνη προς την κοινωνία. Για χρόνια υπήρχε η εδραιωμένη αντίληψη να μην αλλάξει τίποτα. Κρατούσες, ξεπερασμένες αντιλήψεις, περιβάλλονταν ενίοτε με εκσυγχρονιστικό μανδύα», τόνισε η κ. Μενδώνη και πρόσθεσε:
«Τα τελευταία 4 χρόνια εδραιώθηκε και ήδη καρποφορεί, η αντίληψη για τη διαχείριση και την προώθηση των πολιτιστικών αγαθών αλλά και της διάχυσης του παραγόμενου προϊόντος.
Συγκροτήσαμε την Πολιτιστική Χάρτα Ανάπτυξης και ευημερίας για κάθε μια από τις 13 περιφέρειες της χώρας. Συνθέσαμε την Πολιτιστική Χάρτα με έργα και υποδομές διασυνδεμένα με δράσεις που ενισχύουν τον τουρισμό .
Αυτή η Πολιτιστική Χάρτα αποτελεί τον οδικό χάρτη για την αναγέννηση και ανάδειξη του πολιτισμού ως στρατηγικού αναπτυξιακού πόρου».
Οπως είπε η υπουργός Πολιτισμού, «σημαντικές δράσεις, μείζονα έργα για τις τοπικές κοινωνίες αλλά ουσιαστικά διεθνούς βεληνεκούς δράσεις, θα αποδοθούν ως το 2027».
«Πρόκειται για προγράμματα που έχουν καταρτιστεί μετά από εξαντλητικό διάλογο, τα οποία διαθέτουν αυστηρά χρονοδιαγράμματα και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, αξιοποιώντας κάθε πρόσφορη πηγή. Εθνικά κεφάλαια ιδιωτικές χορηγίες πόρους του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης», σημείωσε και συνέχισε:
«Αποδείξαμε ότι υλοποιούμε στο ακέραιο τις δεσμεύσεις μας για τον πολιτισμό ως δημόσιο αγαθό, συνδεδεμένο με την ανάπτυξη. Υπάρχει μία σαφή τομή με το παρελθόν. Τον συστηματικό προγραμματισμό που είναι απαραίτητος για τις μεγάλες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που υλοποιήσαμε και υλοποιούμε, μετά από χρόνια τέλματος.
Ο Πολιτισμός χρειάζεται σύστημα και οργάνωση. Δεν χρειάζεται κομματική καθοδήγηση παλαιάς κοπής. Χρειάζεται πόρους δημόσιους και ιδιωτικούς. Ο συστηματικός πόλεμος στην αρμονική συνύπαρξη δημόσιων και ιδιωτικών δυνάμεων δεν είναι απλώς επιζήμιος. Είναι και κατάφορα ανιστόρητος. Εμείς επιδιώκουμε να αναπτύξουμε την προστιθέμενη αξία του Πολιτισμού -που μπορεί να αποτελέσει δελεαστικό τοπίο επενδύσεων- με τις μέριμνες ασφαλώς που επιβάλλονται, χωρίς όμως τα στερεότυπα που καλύπτουν άλλες σκοπιμότητες. Γιατί συχνά, πίσω από την απόρριψη φιλοεπενδυτικών πολιτικών στον Πολιτισμό, κρύβεται η πρόθεση ελέγχου και ποδηγέτησης του».
Ακόμα η κ. Μενδώνη, ανέφερε ότι «μετά την πανδημία η μέση δαπάνη, πλην του εισιτηρίου, ενός επισκέπτη σε αρχαιολογικό χώρο ή μουσείο, αυξήθηκε από τα 10 λεπτά του ευρώ το 2019, στο μισό ευρώ, περίπου, σήμερα». Ωστόσο, «απέχουμε απελπιστικά από τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο των επτά ευρώ και χρειάζεται πολύ δουλειά, προσπάθεια και ανοιχτό πνεύμα για να τον φτάσουμε» επισήμανε.
Η κ. Μενδώνη στάθηκε επίσης στο ότι «η καθολική προσβασιμότητα στον Πολιτισμό αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα» της κυβέρνησης ενώ υπογράμμισε ότι δέσμευση της αποτελεί και η «η λειτουργία Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών, το 2025».
Ακόμη, ανακοίνωσε ότι ένα από τα πρώτα νομοσχέδια που θα κατατεθούν από το υπουργείο είναι αυτά που αφορούν την ίδρυση Φορέα για το Βιβλίο και τη δημιουργία Ενιαίου Οργανισμού για τα Οπτικοακουστικά, τον Κινηματογράφο και την Πνευματική Ιδιοκτησία.
Εμφαση έδωσε και στον επαναπατρισμό των παρανόμως εξαχθέντων πολιτιστικών αγαθών, ο οποίος «αποτελεί μόνιμη επιδίωξη και προτεραιότητα» του υπουργείου, όπως σημείωσε.
Τέλος «κορυφαίος στόχος» δεν είναι άλλος από την «επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Μουσείο της Ακρόπολης», τόνισε η κυρία Μενδώνη, με την ίδια να μιλάει για εθνικό στόχο και αίτημα.
«Η ισχυρή Ελλάδα που διαμορφώνει με το κυβερνητικό του σχέδιο ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει επίκεντρο της και τον Πολιτισμό. Μια συνεκτική και ανοικτή πολιτική πολιτισμού που θωρακίζει την πολιτιστική κληρονομιά και ενθαρρύνει την ελεύθερη έκφραση, την πρωτότυπη δημιουργία διασφαλίζοντας την διάχυση της. Μια πολιτική Πολιτισμού που υπερβαίνει αγκυλώσεις και δεν πνίγεται σε γραφειοκρατικά γρανάζια και παρωχημένα στερεότυπα», κατέληξε η κυρία Μενδώνη.