Για τα σοβαρά λάθη που έγιναν στη διαχείριση της κακοκαιρίας «Ελπίς» έκανε λόγο την Τετάρτη σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ1 και στην εκπομπή «Συνδέσεις» ο Ευθύμιος Λέκκας, καθηγητής Γεωλογίας και Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών και πρόεδρος του ΟΑΣΠ, καταλογίζοντας ευθύνες στον επιχειρησιακό σχεδιασμό και περιγράφοντας την προσωπική του περιπέτεια στην Αττική Οδό, τη Δευτέρα.
«Το φαινόμενο, οριακά μπορεί να αποτελέσει ένα τμήμα της διαδικασίας της κλιματικής κρίσης. Είναι ένα φαινόμενο που έχουμε βιώσει στο παρελθόν και δεν ξέρουμε αν συνθέτει την αλυσίδα των γεγονότων που καταλήγει στην κλιματική κρίση. Εκείνο όμως που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι ότι το θέμα είναι καθαρά επιχειρησιακό. Ολα αυτά που βιώνουμε, δεν οφείλονται στην κλιματική κρίση, αλλά στον επιχειρησιακό σχεδιασμό. Εναν σχεδιασμό για τον οποίο πρέπει να κάνουμε άλματα μπροστά», δήλωσε ο κ. Λέκκας. Και έκρινε ότι στον επιχειρησιακό σχεδιασμό «αποτύχαμε παταγωδώς».
«Προσωπικά έχω βιώσει 60 καταστροφές σε όλο τον κόσμο και κάθε φορά διαπιστώνουμε ότι υπάρχει και κάτι καινούργιο που δεν το έχουμε προβλέψει. Συνεπώς, όσοι συνθέτουν τον επιχειρησιακό σχεδιασμό, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα έμπειροι και όχι αφελείς και να μην θεωρούν ότι μέσα από ασκήσεις επίδειξης θα λύσουν τα προβλήματα», τόνισε o καθηγητής.
Ο καθηγητής διαχείρισης καταστροφών ήταν ιδιαίτερα επικριτικός για τη διοίκηση της Αττικής Οδού:
Οπως είπε «για επιστημονικούς και ερευνητικούς λόγους» μπήκε στην Αττική Οδό στις 11 το πρωί της Δευτέρας και παρέμεινε εκεί για πέντε ώρες. «Υπήρχε παντελής απουσία μέσων και διαδικασιών. Δεν είδα ούτε ένα μηχάνημα εκχιονισμού, για τρεις ώρες, και το σπουδαιότερο, δεν υπήρχε καμία πληροφόρηση», ούτε από τους ανθρώπους των διοδίων ούτε από τις φωτεινές πινακίδες, ούτε από τα ΜΜΕ.
«Αντί η Αττική Οδός να είναι μια οδός διαφυγής, ήταν μια οδός εγκλωβισμού. Ηταν μια παγίδα μεγάλη. Σε αυτό συνέβαλαν τεράστια επιχειρησιακά λάθη. Δεν υπήρχε εικόνα στην Αττική Οδό για το τι έχει γίνει μέχρι τις έξι το απόγευμα. Τότε αφυπνίστηκαν και είδαν ότι υπάρχει τεράστιο πρόβλημα. Ουσιαστικά, στον επιχειρησιακό σχεδιασμό αποτύχαμε παταγωδώς».
Οσον αφορά για την ώρα που χτύπησε την Αττική ο χιονιάς και το αν η ΕΜΥ το είχε προβλέψει εγκαίρως, ο κ. Λέκκας ανέφερε ότι είναι «αφελείς» οι δηλώσεις που έχουν γίνει για το πότε θα ήταν η κορύφωση του καιρικού φαινομένου, λέγοντας ότι οι αρμόδιοι γνώριζαν την πρόγνωση μια εβδομάδα νωρίτερα. «Δεν μπορεί να σταθεί ως δικαιολογία», τόνισε.
Υπενθυμίζεται ότι την έγκυρη ενημέρωση των αρχών για την έναρξη της κακοκαιρίας, είχε επισημάνει και ο διευθυντής του Εθνικού Μετεωρολογικού Κέντρου της ΕΜΥ, Θοδωρής Κολυδάς.
Ο κ. Λέκκας αποκάλυψε μάλιστα ότι ο ίδιος προσπάθησε να επικοινωνήσει πολλές φορές με τους υπεύθυνους της Αττικής Οδού, χωρίς επιτυχία, όταν διαπίστωσε ότι δεν είχαν αντίληψη του κινδύνου, καθώς θα έπρεπε να έχουν κλείσει την πρόσβαση στον αυτοκινητόδρομο από τις 11 το πρωί. «Δεν υπήρχε καμία πληροφόρηση, ούτε για απαγόρευση κυκλοφορίας για τα βαρέα οχήματα».
Ερωτηθείς για το τι πρέπει να γίνει σε περιπτώσεις επικίνδυνων φυσικών φαινομένων, ο πρόεδρος του ΟΑΣΠ δήλωσε: «Θα πρέπει σε κάθε μεγάλο κίνδυνο που αναγνωρίζουμε ότι έρχεται, να έχουμε πλήρη επίγνωση της διαχείρισης, της χωρικής διάταξης των επικίνδυνων φαινομένων, δηλαδή να ξέρουμε από τι κινδυνεύουμε σε κάθε σημείο. Στη συνέχεια, να υπάρχει άμεση ενημέρωση των επιστημονικών φορέων προς τους επιχειρούντες φορείς, οι οποίοι θα πρέπει να είναι άρτια εκπαιδευμένοι και σε ετοιμότητα. Αν για παράδειγμα, τα μηχανήματα εκχιονισμού ήταν σταθμευμένα σε λάθος σημείο, προφανώς δεν μπορούσαν να φτάσουν εκεί που έπρεπε».