Η ισραηλινή «Wonder Woman» Γκαλ Γκαντότ θα υποδυθεί την Κλεοπάτρα σε μια νέα ταινία δεκαετίες μετά την «Κλεοπάτρα» της Ελίζαμπεθ Τέιλορ |
Επικαιρότητα

«Λευκή» και μάλιστα… Iσραηλινή Κλεοπάτρα γίνεται;

Οι βασικοί συντελεστές της νέας ταινίας για την εμβληματική βασίλισσα της Αιγύπτου είναι γυναίκες. Η επιλογή όμως της Γκαλ Γκαντότ (Wonder Woman) για τον πρωταγωνιστικό ρόλο προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κυρίως από τον αραβικό κόσμο. Σωστές ή λάθος; Θα δείξει
Protagon Team

Στη λίστα του Imdb φιγουράρουν δεκάδες ταινίες διαφόρων ειδών αφιερωμένες στην εμβληματική βασίλισσα της Αιγύπτου, η οποία εδώ και έναν αιώνα δεν έπαψε να γοητεύει κινηματογραφικά στούντιο, παραγωγούς και σταρ, που ποθούν να προσθέσουν τον ρόλο της στο βιογραφικό τους. Η «Κλεοπάτρα» της Ελίζαμπεθ Τέιλορ, όμως, είναι η μοναδική που κατάφερε να ταυτίσει στη συνείδηση του κοινού την εικόνα της χολιγουντιανής σταρ με τη βασίλισσα που μπορεί να έκανε πολύ περισσότερα για τον λαό της και για τα οποία θα άξιζε να τη θυμάται κανείς, αλλά έμεινε τελικά ως σύμβολο μοιραίας γυναίκας.

Και τώρα, σχεδόν 60 χρόνια μετά το σκανδαλώδους κόστους επικό δράμα που έφερε την Twentieth Century Fox στο χείλος της χρεοκοπίας, μια σύγχρονη σταρ ανακοίνωσε ότι πρόκειται να υποδυθεί την Κλεοπάτρα. Αποτέλεσμα; Ενας «πόλεμος» αντιδράσεων ξέσπασε αμέσως μετά στα social media.

Η Γκαλ Γκαντότ ανακοίνωσε στο Instagram τη συμμετοχή της στη νέα ταινία για την Κλεοπάτρα

Η ισραηλινή ηθοποιός και μοντέλο Γκαλ Γκαντότ, η «Wonder Woman» του 2017, γνωστή επίσης από τη σειρά «Μαχητές των δρόμων», η οποία άφησε τη στρατιωτική καριέρα στις ένοπλες δυνάμεις της χώρας της για το Χόλιγουντ, ανακοίνωσε στον λογαριασμό της στο Instagram ότι θα συνεργαστεί με τη σκηνοθέτη Πάτι Τζένκινς και την ελληνικής καταγωγής σεναριογράφο Λέτα Καλογρίδη (που έγραψε επίσης το σενάριο του «Αλέξανδρου», το 2004) για να φέρουν στη μεγάλη οθόνη την ιστορία της Κλεοπάτρας, όπως δεν την έχουμε ξαναδεί ποτέ… Και επιβεβαίωσε ότι θα πρωταγωνιστήσει στην ταινία της Paramount Pictures, που κέρδισε τα δικαιώματα του φιλμ αφού κονταροχτυπήθηκε με τους έτερους κινηματογραφικούς κολοσσούς Universal, Warner Bros, Apple και Netflix.

Η Γκαντότ, λοιπόν, δηλώνει «ενθουσιασμένη», που έκανε αυτή την ανακοίνωση τη Διεθνή Ημέρα του Κοριτσιού, και μας υπόσχεται μια κινηματογραφική εκδοχή «για πρώτη φορά μέσα από το πρίσμα γυναικείου βλέμματος τόσο πίσω όσο και μπροστά από την κάμερα», ελπίζοντας ότι «γυναίκες και κορίτσια ανά την υφήλιο, που ονειρεύονται να αφηγηθούν ιστορίες, να μην εγκαταλείψουν ποτέ τα όνειρά τους και να πετύχουν να ακουστεί η φωνή τους, για χάρη και άλλων γυναικών». Μάλιστα. Και το τρολάρισμα άρχισε.

Μπορεί οι εκατοντάδες χιλιάδες followers της Γκαντότ στο Instagram (μεταξύ άλλων και η Τζένιφερ Ανιστον) να ενθουσιάστηκαν με την προοπτική και να εκφράζουν την ανυπομονησία τους για τη γυναικεία ματιά σε αυτή την ιστορία έρωτα και προδοσίας, από την άλλη μεριά όμως κάποιοι, κυρίως στο Twitter, αντέδρασαν άσχημα, επειδή επιλέχθηκε μια λευκή ηθοποιός για να υποδυθεί τη βασίλισσα της Αιγύπτου, και δη μια Ισραηλινή, η Γκαλ Γκαντότ, και όχι μια ηθοποιός από την Αφρική…

Η δημοσιογράφος Σαμίρα Χαν, γράφουν οι Times του Λονδίνου, υποστήριξε ότι η Κλεοπάτρα ήταν ελληνικής και βερβερικής καταγωγής, και διαμαρτυρήθηκε γιατί δεν επελέγη για τον ρόλο της μια ηθοποιός αραβικής καταγωγής. Κατηγόρησε επίσης την Γκαντότ για πολιτιστικό ιμπεριαλισμό: «Η χώρα σου κλέβει αραβική γη και εσύ κλέβεις τους ρόλους της ταινίας», έγραψε. Σύντομα, το επιχείρημα μετατράπηκε σε μια συζήτηση σχετικά με την ακριβή εθνικότητα της Κλεοπάτρας, και αν υπήρχε γενικά κάποια ηθοποιός κατάλληλη να την παίξει σε μια ταινία.

Το θέμα είναι βέβαια ότι η βασίλισσα Κλεοπάτρα έχει μεν εμπνεύσει πάρα πολλούς συγγραφείς μέχρι σήμερα, δεν υπάρχουν, όμως, στοιχεία για τα πραγματικά γεγονότα από σύγχρονούς της. Ο Πλούταρχος για παράδειγμα, αναφέρει (150 χρόνια αργότερα) ότι δεν ήταν εξαιρετικά όμορφη, όπως πιστεύεται, ωστόσο ήταν ικανότατη στην τέχνη της συζήτησης, στο να γίνεται ευχάριστη και να ψυχαγωγεί, στο να δείχνει ζωντάνια και ευφυΐα, κάτι που αιχμαλώτιζε τους συνομιλητές της.

«Τα πραγματικά στοιχεία που έχουμε για την Κλεοπάτρα είναι ελάχιστα», λέει στην Telegraph ο Τόμπι Γουίλκινσον, καθηγητής Αιγυπτιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Λίνκολν.  «Το μεγαλύτερο μέρος αυτών που έχουμε είναι απόψεις άλλων λαών για εκείνη που χρωματίστηκαν πολύ από τη δική τους πολιτική στάση και έπειτα ένας ολόκληρος ιστός μύθων που πλέχτηκαν γύρω της, οι οποίοι φυσικά από μια άποψη είναι πιο ισχυροί από τα λίγα ιστορικά γεγονότα που έχουμε».

Γεγονός είναι ότι μπορεί μεν η Κλεοπάτρα να γεννήθηκε στην Αίγυπτο, ήταν όμως η τελευταία του μακεδονικού οίκου των Πτολεμαίων, κόρη του βασιλιά της Αιγύπτου Πτολεμαίου ΙΒ’ Αυλητή. Ανέβηκε στον θρόνο το 51 π.Χ. και μαζί της έμελλε να λάβει τέλος η δυναστεία που είχε ιδρύσει ο Πτολεμαίος Α’ αναλαμβάνοντας τη διοίκηση της Αιγύπτου περίπου 300 χρόνια πριν. Ηταν ένας από τους ισχυρότερους στρατηγούς του Μεγάλου Αλεξάνδρου και μέλος της σωματοφυλακής του, από την περιοχή της Εορδαίας στη Μακεδονία.

Η εικόνα, εξάλλου, της εκπληκτικά όμορφης και μοιραίας γυναίκας (…επιβεβαιώθηκε δύο χιλιετίες αργότερα, χάρη στην Ελίζαμπεθ Τέιλορ) που κατάφερε να αποπλανήσει δύο από τους ισχυρότερους άνδρες της εποχής της, τον Ιούλιο Καίσαρα και τον Μάρκο Αντώνιο, και ταυτόχρονα τραγικής φιγούρας, που αυτοκτόνησε με δάγκωμα φιδιού, αποδεικνύεται ότι είναι μάλλον μυθοπλασία παρά ιστορία.

Δεν γνωρίζουμε πώς έμοιαζαν οι Μακεδόνες εκείνη την εποχή, αλλά ούτε και αν η Κλεοπάτρα ήταν καλλονή. Αλλά ακόμα κι αν ήταν μια «γυναίκα αξεπέραστης ομορφιάς», όπως έγραψε ο ρωμαίος ιστορικός Δίων Κάσσιος, το σίγουρο είναι ότι το πρότυπο της ομορφιάς της εποχής της είναι εντελώς διαφορετικό από το σύγχρονο γυναικείο πρότυπο που προωθεί το Χόλιγουντ και η Γκαλ Γκαντότ.

Ηταν σωστή ή λάθος η επιλογή της; Θα το δούμε όταν γυριστεί και προβληθεί η ταινία. Δεν εξαρτάται μόνο από την πρωταγωνίστρια η επιτυχία της.