Δεκάδες πλοία περιμένουν να διασχίσουν τη Διώρυγα του Παναμά, όπου τα χαμηλά επίπεδα νερού που συνδέονται με το Ελ Νίνιο και την κλιματική κρίση ανάγκασαν τις Αρχές να περιορίσουν τα ταξίδια μέσω μιας από τις σημαντικότερες εμπορικές αρτηρίες του κόσμου.
Η κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι ένα ζοφερό σημάδι για την παγκόσμια οικονομία, που έχει χτυπηθεί από τις προκλήσεις της αλυσίδας εφοδιασμού, και το πλήγμα για τις αμερικανικές επιχειρήσεις είναι τεράστιο, σημειώνει η Washington Post. Περίπου το 40% της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων των ΗΠΑ κινείται μέσω του καναλιού που συνδέει τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό Ωκεανό.
Η συμφόρηση αυξάνει το κόστος αποστολής και προκαλεί καθυστερήσεις στη μεταφορά εμπορευμάτων, καθώς οι εισαγωγείς αρχίζουν να προετοιμάζονται για την περίοδο των Χριστουγέννων. Και η κατάσταση μπορεί να γίνει χειρότερη, τονίζει η αμερικανική εφημερίδα.
Οι συνθήκες είναι ίδιες με εκείνες του 2015-16 –μια από τις πιο ξηρές περιόδους που έχουν καταγραφεί στον Παναμά –,δήλωσε ο Στίβεν Πάτον, επικεφαλής του προγράμματος περιβαλλοντικής παρακολούθησης στο Ινστιτούτο Τροπικών Ερευνών Smithsonian. «Θα υπάρξουν μεγαλύτεροι περιορισμοί» στα πλοία που διασχίζουν το κανάλι την επόμενη άνοιξη, την πιο ξηρή εποχή του χρόνου, είπε με βεβαιότητα.
Για να εξοικονομήσουν νερό, οι Αρχές της Διώρυγας περιορίζουν τον αριθμό των πλοίων που επιτρέπεται να τη διασχίσουν σε 32 την ημέρα, από κατά μέσο όρο 36, υπό κανονικές συνθήκες.
Εχουν επίσης επιβάλει περιορισμούς βάρους στα πλοία. Περίπου 50 εκατομμύρια γαλόνια νερού απαιτούνται για να μετακινηθεί κάθε πλοίο από το ένα τμήμα της Διώρυγας στο άλλο. Μόνο μερικά από αυτά ανακυκλώνονται.
Κανονικά, υπάρχουν έως και 90 πλοία που περιμένουν να εισέλθουν στο κανάλι. Αυτή την εβδομάδα, υπήρχαν περισσότερα από 120. Νωρίτερα αυτό το μήνα, έως και 160 πλοία περίμεναν στην ουρά.
Η συμφόρηση δημιουργεί νέα προβλήματα, εκτός αυτών που έχουν προκληθεί από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και την πανδημία, δήλωσε στην Post ο Αμπε Εσκενάζι, διευθύνων σύμβουλος της αμερικανικής Ενωσης Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας, με έδρα το Σικάγο.
Ο Παναμάς θεωρείται μια από τις πιο υγρές χώρες του κόσμου, με μια περίοδο βροχών που εκτείνεται από τον Μάιο έως τα τέλη Δεκεμβρίου. Ωστόσο, η περιοχή της Διώρυγας περνά ένα από τα πιο ξηρά χρόνια από τότε που ξεκίνησε η τήρηση αρχείων, πριν από 143 έτη, δήλωσε ο Πάτον.
Αυτό το καλοκαίρι, θόλοι θερμότητας υψηλής πίεσης, όπως ονομάζεται το φαινόμενο, έχουν συγκεντρωθεί σε μεγάλο μέρος της Καραϊβικής και της Κεντρικής Αμερικής, μειώνοντας τις πιθανότητες βροχοπτώσεων και αυξάνοντας κατά πολύ τη θερμοκρασία. Το Μεξικό και άλλες χώρες της περιοχής αντιμετωπίζουν επίσης εκτεταμένη ξηρασία.
Οι λίμνες που τροφοδοτούν τη Διώρυγα του Παναμά δεν μπορούν να αναπληρώσουν το νερό όπως παλιά, ενώ οι ζεστές και ξηρές συνθήκες οδηγούν σε υψηλότερες θερμοκρασίες των υδάτων και εξατμίζονται πιο γρήγορα. Αυτό προκαλεί πτώση της στάθμης στη Διώρυγα.
Ο συνδυασμός ενός αναπτυσσόμενου και ισχυρού Ελ Νίνιο φέτος, η θέρμανση των υδάτων στον ισημερινό Ειρηνικό Ωκεανό και η κλιματική κρίση συμβάλλουν στην ξηρασία του Παναμά. Από τον Φεβρουάριο έως τον Απρίλιο, οι βροχοπτώσεις βρίσκονταν μόλις στο 10-25% των κανονικών για την εποχή επιπέδων.
Στη λίμνη Γκατούν, η οποία σχηματίζει σημαντικό μέρος της Διώρυγας και παρέχει νερό για να μετακινηθούν τα πλοία από το ένα τμήμα στο άλλο, η στάθμη των υδάτων είναι ήδη ένα μέτρο χαμηλότερη και θα συνεχίσει να μειώνεται.
Οι αρχές του καναλιού έχουν μειώσει το όριο βάθους για τα μεγάλα σκάφη από 15,2 μέτρα σε 13,2 μέτρα. Αυτό αναγκάζει ορισμένα πλοία να εκφορτώσουν εμπορευματοκιβώτια σε τρένα και να τα παραλάβουν στην άλλη πλευρά του περάσματος, αυξάνοντας το κόστος μεταφοράς.
Η κυκλοφοριακή συμφόρηση επηρεάζει τα πάντα, από δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο έως πλοία που είναι φορτωμένα με κοντέινερ με παιχνίδια και ανταλλακτικά αυτοκινήτων.
Ασύμφορες οι εναλλακτικές οδοί
Ο Εσκενάζι είπε ότι υπάρχουν λίγες επιλογές για τους κατασκευαστές που προσπαθούν να αποφύγουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Η αποστολή πλοίων γύρω από το νότιο άκρο της Νότιας Αμερικής ή μέσω της Διώρυγας του Σουέζ θα προσθέσει κόστος και απόσταση στα ταξίδια τους.
Πολλές αμερικανικές επιχειρήσεις έχουν αρχίσει να μετατοπίζουν την παραγωγή τους σε χώρες όπως το Μεξικό, αλλά αυτές είναι μακροπρόθεσμες επενδύσεις. Η μετατόπιση της παραγωγής από την Κίνα «θα απαιτήσει σημαντικά περισσότερα φορτηγά και περισσότερο χώρο αποθήκευσης από ό,τι διαθέτουμε σήμερα», πρόσθεσε.
Ο πρόεδρος του Μεξικού δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι ένα από τα φιλόδοξα έργα υποδομής στη χώρα, μια σιδηροδρομική γραμμή μήκους 230 χλμ. στον Ισθμό του Τεχουαντεπέκ, που θα συνδέει λιμάνια του Ατλαντικού με λιμάνια του Ειρηνικού, θα μπορούσε να είναι μια «εναλλακτική οδός», όμως είναι ακόμα υπό κατασκευή.
Θαύμα της μηχανικής και πηγή πλούτου για τον Παναμά
Η Διώρυγα του Παναμά –που ξεκίνησε να κατασκευάζεται από τη Γαλλία, ολοκληρώθηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείες και άνοιξε το 1914– θεωρήθηκε ένα από τα μεγάλα θαύματα της μηχανικής παγκοσμίως. Ελεγχόταν από τις ΗΠΑ μέχρι το 1999, όταν και παραδόθηκε στον Παναμά. Μια επέκταση πέντε δισ. δολαρίων που ολοκληρώθηκε το 2016 διπλασίασε την ικανότητα φορτίου της.
Το κανάλι έχει μετατρέψει τον Παναμά σε κόμβο του διεθνούς εμπορίου και της εφοδιαστικής αλυσίδας. Χάρη και στη Διώρυγα, το έθνος των τεσσάρων εκατ. ανθρώπων έχει το υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα στη Λατινική Αμερική, σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Ο διαχειριστής του καναλιού, Ρικάουρτε Βάσκες, δήλωσε αυτόν τον μήνα ότι τα προβλήματα που προκαλούνται από τις καιρικές συνθήκες, θα μπορούσαν να προκαλέσουν μείωση των εσόδων από τέλη, έως και κατά 200 εκατ. δολάρια το επόμενο έτος. Οι αρχές αναμένουν 4,9 δισ. δολάρια από τέλη της Διώρυγας μέσα στο 2024.
«Γνωρίζαμε ότι η κλιματική κρίση θα δημιουργήσει προβλήματα. Το θέμα είναι τι κάνουμε για αυτό» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Εσκενάζι στην Post.