H κούρσα για τρεις κατέληξε να είναι μοναχικός περίπατος. Η ελληνική κυβέρνηση προσδοκούσε ότι τη Δευτέρα στο Λονδίνο θα ηχούσαν οι πρώτες «κανονιές» των επενδυτών για τις ιδιωτικοποιήσεις στην Ελλάδα, με αρχικό δέλεαρ τις μετοχές του ΟΛΠ.
Φευ, όπως έχει συμβεί και σε παλαιότερες ιδιωτικοποιήσεις που πέρασαν από τα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ, το πολύμηνο φλερτ ξένων εταιρειών δεν καταλήγει σε γάμο, καθώς την τελευταία στιγμή αποχωρούν από τη διαδικασία. Αυτό έγινε και στην περίπτωση του ΟΛΠ. Εμεινε μόνο η κινεζική Cosco, η οποία κατά πάσα πιθανότητα θα είναι η μοναδική που ενδιαφέρεται να αποκτήσει αρχικά το 51% των μετοχών και στη συνέχεια ένα επιπλέον 16%.
Το «ραντεβού» στο Λονδίνο όπου οι ενδιαφερόμενοι θα κατέθεσαν τις δεσμευτικές προσφορές τους περιλάμβανε τρία μέλη, αλλά τελικά μόνο το ένα προσήλθε: η γνωστή και μη εξαιρετέα Cosco. Αντίθετα, η APM Terminals (Maersk) από τη Δανία και η ICTS από τις Φιλιππίνες δεν προσήλθαν.
Μη επιθυμητή εξέλιξη
Αυτή η εξέλιξη, φυσικά, δεν ήταν η επιθυμητή για την ελληνική κυβέρνηση, η οποία, όπως είναι λογικό, ήθελε να υπάρξουν πέραν της μιας προσφορές, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ανταγωνισμός και να ανέβει το τίμημα της πώλησης. Τυπικά, ουδείς γνωρίζει αν υπάρχει άλλη προσφορά, πέραν της βεβαιωμένης των Κινέζων, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ κρατάει κλειστά τα χαρτιά του.
Στην ανακοίνωση που διένειμε, ανέφερε ότι οι λεπτομέρειες των ενδιαφερόμενων επενδυτών θα ανακοινωθούν μαζί με το άνοιγμα των προσφορών στις 12 Ιανουαρίου 2016. «Ολοκληρώθηκε σήμερα η διαδικασία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. Οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν στις 12 Ιανουαρίου 2016 με το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών», ανέφερε η χθεσινή, λιτή ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ.
Προηγουμένως, υψηλόβαθμο στέλεχος του Ταμείου ανέφερε ότι λόγω των διακοπών των Χριστουγέννων θα καθυστερήσει το άνοιγμα των προσφορών του ΟΛΠ, προκειμένου στο άνοιγμα να παρευρίσκονται όλοι, συμπεριλαμβανομένων των ξένων εμπειρογνωμόνων του ΤΑΙΠΕΔ.
Το οικονομικό αντάλλαγμα
Oπως αναφέρει το ρεπορτάζ της Καθημερινής, στην παρούσα φάση, το ενδιαφέρον μετατοπίζεται κυρίως στο ύψος του οικονομικού ανταλλάγματος που προσφέρει η Cosco για το 51% των μετοχών του ΟΛΠ, συν το 16% που θα αναλάβει σε περίοδο 5 ετών. Η μεταβίβαση του επιπλέον ποσοστού προϋποθέτει τη διενέργεια επενδύσεων ύψους 350 εκατ. ευρώ την επόμενη πενταετία. Το άνοιγμα της προσφοράς της εταιρείας θα γίνει στις 12 Ιανουαρίου, μαζί με το άνοιγμα των αποτιμήσεων του ΟΛΠ από τους δύο ανεξάρτητους οίκους, Cantor και American Appraisal Hellas, που προσέλαβε το ΤΑΙΠΕΔ.
Εφόσον το τίμημα της Cosco ξεπερνά τη μεγαλύτερη αποτίμηση από τους δύο οίκους, η προσφορά της Cosco θα γίνει αποδεκτή. Στην περίπτωση που η προσφορά είναι χαμηλότερη από την υψηλότερη αποτίμηση του ΟΛΠ, το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει τη βελτίωσή της. Αν η βελτιωμένη προσφορά δεν ξεπερνά την υψηλότερη αποτίμηση τότε ο διαγωνισμός θα κηρυχθεί άγονος. Σε άλλη περίπτωση, το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα έχει κανένα πρόβλημα να κατακυρώσει τον διαγωνισμό στον ένα και μοναδικό ενδιαφερόμενο, όπως το έχει πράξει πολλές φορές στο παρελθόν (ΟΠΑΠ, Ελληνικό κ.ά.). Αυτό άλλωστε ξεκαθάρισε και ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιος Πιτσιόρλας, σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου.
Ο ίδιος, δε, για να διασφαλίσει περαιτέρω τη διαδικασία αυτή, πρότεινε και τελικά πραγματοποιήθηκε η πρόσληψη του δεύτερου αποτιμητή, που απαρτίζεται από τις εταιρείες Αmerican Appraisal και Επενδυτική Τράπεζα.
Aν και κανένας δεν μπορεί να προεξοφλήσει τις επόμενες κινήσεις, όλα δείχνουν ότι ο Λιμένας Πειραιά εισέρχεται πιο δυναμικά στον «δρόμο του μεταξιού» που τώρα χτίζουν οι Κινέζοι. Εκτιμάται, δε, ότι η κινεζική πλευρά δεν θα «κακοκαρδίσει» το ΤΑΙΠΕΔ και την ελληνική κυβέρνηση και ότι το τίμημα θα είναι αρκούντως κατάλληλο, ώστε να μη ναυαγήσει το στρατηγικό σχέδιο. Αλλωστε, η Cosco, με τους δύο προβλήτες ελέγχει εν δυνάμει το 70% της αξίας του ΟΛΠ. Η εξαγορά του 51% (+16%) απλά ανεβάζει περαιτέρω αυτή την αξία συμμετοχής στο 90% ή και περισσότερο του Λιμένα Πειραιά.
Πάντως, στο θέμα υπάρχει και μια πολιτική διάσταση την οποία εκθέτει η εφημερίδα Τα Νέα και έχει να κάνει με τις φωνές που ακούγονται μέσα στον ΣΥΡΙΖΑ και οι οποίες είναι αντίθετες με τις κινήσεις ιδιωτικοποίησης. Αν, λοιπόν, το τίμημα που θα προσφέρει η Cosco είναι χαμηλό, οι «αντιρρησίες» αναμένεται να ξεσπάσουν να μιλήσουν ακόμη και για ξεπούλημα.