Στους εκατοντάδες φωτεινούς πίνακες για διαφήμιση που περιτριγυρίζουν την Times Square στη Νέα Υόρκη, θα δεις από κιτς επιλογές διαφημιστών, μέχρι εξαιρετικές δουλειές γραφιστών.
Ας πούμε, στα τέλη Σεπτεμβρίου όταν έτυχε και χάζευα αφίσες και σποτάκια, έπεσε το μάτι μου πάνω σε αυτή τη φωτογραφία. Ο αντίστοιχος ΕΟΤ του Άγιου Δομίνικου επέλεξε μια φωτογραφία χαρακτηριστική της χώρας, την τύπωσε σε χαρτί και την πρόβαλλε σαν πιθανό status σου στο facebook. Ό,τι πιο κοινό, δηλαδή, στον τουρίστα, ό,τι θα έκανε ο οποιοσδήποτε. Όχι κάτι το τρομερό σαν σκέψη, όχι το πιο πρωτότυπο κόνσεπτ, αλλά αν μη τι άλλο, απλό, συμβολικό κι άκρως επιτυχημένο.
Πριν λίγες ώρες, έπεσε το μάτι μου σε κάτι εντελώς το αντίθετο. Tον περασμένο Ιούνιο, ο Μπασάρ Αλ Άσαντ θέλησε να διαφημίσει τη Συρία, να ανατρέψει τις εντυπώσεις που υπάρχουν στο 99.9% του πληθυσμού του πλανήτη και να πλασάρει τη χώρα του ως κατάλληλο προορισμό για διακοπές. «Fun in the sun» ο τίτλος της καμπάνιας, με την κυβέρνηση της Συρίας να θέλει να προβάλει τα pool parties που γίνονται. Απλά, εάν επέλεγες να επισκεφτείς τη Δαμασκό, αντί για καρύδες μπορεί να σου έπεφτε στο κεφάλι κανένας όλμος κι αντί για χλώριο μπορεί να χρειαζόταν να κολυμπήσεις σε λίμνες αίματος.
Δείτε το hashtag #SummerInSyria. Θα βρείτε φωτογραφίες και βίντεο από επιδείξεις μόδας, πάρτι με dj και ζωντανή μουσική, φεστιβάλ κινηματογράφου και μπόλικη γκλαμουριά. Γκλαμουριά σε απόσταση αναπνοής από τον θάνατο και την εξαθλίωση. Και προφανώς, οι διοργανωτές ζητούσαν από τους κατοίκους της Συρίας να μοιραστούν τις εντυπώσεις τους στο twitter και στο facebook.
Όπως σωστά φανταστήκατε (εάν είστε κάποιο χρονικό διάστημα στα social media) η επιλογή αυτή γύρισε μπούμερανγκ στον Μπιζρ Γιάζατζι, τον υπουργό Τουρισμού της χώρας. Χρήστες πόσταραν φωτογραφίες με κομμένα πόδια και χέρια, βίντεο με χαλάσματα κι εκρήξεις έδιναν τροφή στο #SummerInSyria κι οι εμπνευστές του hashtag και της καμπάνιας, γενικότερα, έβλεπαν το φιλόδοξο σχέδιό τους να καταστρέφεται.
Η εκπομπή Frontline ακολούθησε τον Γιάζατζι στις επισκέψεις που έκανε. Στην αρχή πήγε στο κέντρο του Αλέπο, την πόλη-όαση η οποία καταστράφηκε ολοσχερώς. Το πολυτελές αυτοκίνητο του υπουργού περνά μέσα από τα χαλάσματα και στη συνέχεια απομακρύνεται από την πόλη. Και στα πέντε χιλιόμετρα, η κατάσταση εντελώς διαφορετική. Πισίνες, πλακάκι πολυτελείας, σάουνα και τζακούζι δωμάτια ρεζερβέ από τώρα. Ένα συγκρότημα για αναψυχή, το οποίο θα ανοίξει σε λίγες μέρες τις πύλες του. Και, προφανώς, γύρω από τον υπουργό και τη συνοδεία του, τουλάχιστον 10 φωτορεπόρτερ να απαθανατίζουν το γεγονός και να ντύνουν με εικόνες την καμπάνια της κυβέρνησης Άσαντ.
Δεν χρειάζονται πολλά λόγια. Χρειάζεται απλά προσοχή στην πολύ προσεκτικά κατασκευασμένη διαδικτυακή πραγματικότητα που μας περιβάλλει.
Δείτε το βίντεο της εκπομπής Frontline και την επίσκεψη στο θέρετρο The Villa Rose: