Σάλο προκάλεσαν στην Κίνα ζωγραφιές σε βιβλίο του Δημοτικού. Μπορεί να ήταν βιβλίο Αριθμητικής, ωστόσο οι σαφέστατοι σε όλον τον κόσμο αριθμοί ανακατεύτηκαν με «θολής» στόχευσης σχέδια παιδικών μορφών που θύμιζαν ιαπωνικά «μάνγκα». Δηλαδή τα παιδάκια απεικονίζονταν με συγκεκριμένη τεχνοτροπία κόμικς η οποία εκπορεύεται από ιστορικά εχθρική χώρα.
Και επειδή στην Κίνα 1+1=2 και όχι δυόμισι ή σαράντα, επειδή τα Κινεζάκια είναι Κινεζάκια και όχι Γιαπωνεζάκια ή Αμερικανάκια, η τρίμηνη έρευνα του κράτους ολοκληρώθηκε με την καταδίκη 27 υπαλλήλων του εκδοτικού οίκου των σχολικών εκδόσεων και με απόσυρση του συγκεκριμένου βιβλίου από τις σχολικές αίθουσες.
Με την ευκαιρία της είδησης ο Πάολο Σαλόμ της Corriere della Sera έγραψε ότι το Πεκίνο θυμήθηκε τις πρακτικές του Μάο τον καιρό της Πολιτιστικής Επανάστασης και ότι τον ξεπέρασε κιόλας. Το σημερινό Κόμμα έκανε σκόντο, βέβαια, στις ποινές, σημείωσε. Ωστόσο χαρακτήρισε τις ζωγραφιές «πορνογραφικές, επαίσχυντες και αντίθετες προς την εθνική αισθητική». Γιατί ντε και καλά πρέπει τα παιδάκια να μαθαίνουν Αριθμητική με σκίτσα; Με αυτό το ερώτημα, που μάλλον είναι και το σπουδαιότερο και όχι μόνο για την Κίνα, δεν καταπιάστηκε το Κόμμα. Στο μέλλον ίσως…
«Εγώ τα είδα πολύ αθώα αυτά τα ‘‘μάνγκα’’» εξομολογήθηκε δημοσίως ο ιταλός συντάκτης, παραδεχόμενος ταυτόχρονα ότι οι Κινέζοι δεν καλοβλέπουν τον «εκδυτικισμό» των μαθητών που προπαγάνδιζε ο σκιτσογράφος. Εγραψε ότι αν τα καλοκοιτάξεις, όντως τα σκίτσα αυτά δεν μοιάζουν κινεζικά, αφού δείχνουν τον νεαρόκοσμο άχρωμο και άοσμο από απόψεως εθνικής κουλτούρας, λες και είναι παιδιά μιας οποιασδήποτε προηγμένης κοινωνίας.
Τα ρούχα των παιδιών στις ζωγραφιές είχαν αστέρια και ρίγες σαν της αμερικανικής σημαίας, ενώ οι χειρονομίες τους ήταν λούμπεν, ίδιες με εκείνες των Δυτικών ράπερ που κατακλύζουν τα Δυτικά σόσιαλ μίντια και επιχειρούν στις συνοικίες των Δυτικών μεγαλουπόλεων. Τα αγόρια έδειχναν τις γλώσσες τους και τα κοριτσάκια τις κιλότες τους. Χέρια εμφανίζονταν να τραβούν κοριτσίστικες φουστίτσες. Κάποιοι αστράγαλοι γειτνίαζαν με σκοτεινά τατουάζ.
Και η κινεζική σημαία –αυτό και αν ήταν έγκλημα καθοσιώσεως!– ανέμιζε αμέριμνη πάνω από τα Σόδομα και τα Γόμορρα της σχολικής αυλής παρά το γεγονός ότι τα πέντε επαναστατικά αστέρια της ο σκιτσογράφος τα είχε φυτέψει στη λάθος μεριά του πανιού και της Ιστορίας, στη δεξιά δηλαδή, επάρατο σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου.
Το σκάνδαλο ξέσπασε την περασμένη άνοιξη, όταν τα νέα σχολικά βιβλία άρχισαν να κυκλοφορούν στο Weibo, στο κινεζικό Twitter, προκαλώντας σκληρά σχόλια. «Ορισμένοι άνθρωποι, συνηθισμένοι να γονατίζουν και να υποτάσσονται, δεν ντρέπονται πια για τίποτα, έχουν ξεχάσει την πατρίδα τους» σχολίασε ένας από τους πολλούς επικριτές των σκίτσων του βιβλίου της Αριθμητικής. Ετσι το υπουργείο Παιδείας διέταξε την προαναφερθείσα έρευνα.
Το συμπέρασμα ήταν σαφές σαν πράξη της Αριθμητικής η οποία παραμένει ίδια με εκείνη της μαοϊκής περιόδου και θα είναι ίδια με εκείνη της εποχής μετά τον Σι Τζινπίνγκ και μέχρι συντελείας του κόσμου: «Αυτά τα σχέδια δεν αντικατοπτρίζουν τα εκπαιδευτικά πρότυπα της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας και δεν δίνουν θετική εικόνα για τα αγόρια μας». Τα υπόλοιπα ήταν αναμενόμενα. Ο εκδοτικός οίκος έσπευσε να απολογηηθεί δημοσίως και να αποσύρει το βιβλίο. Κατόπιν ανακοινώθηκε ότι όλοι όσοι ενεπλάκησαν στη συγκεκριμένη έκδοση απολύθηκαν.
Το αγγλόγλωσσο κομματικό έντυπο Global Times έγραψε ότι οι νέοι πρέπει να διδάσκονται με παραδείγματα αντλημένα από την κινεζική παράδοση και όχι με αμερικανιές. Τα καινούργια κόμικς θα δείχνουν παιδιά με λεπτά χαρακτηριστικά και όχι με στρογγυλεμένα όπως θέλει η τεχνοτροπία «μάνγκα», παιδιά τα οποία θα είναι ενδεδυμένα ευπρεπώς και δεν θα δείχνουν τις κιλότες τους και τις γλώσσες τους στις σελίδες και αργότερα μέσα στα λεωφορεία και στους δρόμους.
Ο Σαλόμ έκλεισε την αναφορά του στο θέμα με το δικό του σχόλιο: «Οπως πάντα συμβαίνει στην Κίνα, η συλλογική φαντασίωση πρέπει να επιβληθεί στην πραγματικότητα». Και με τη λέξη «πραγματικότητα» εννοούσε επιδεικτικές κιλότες και γλωσσίτσες.