Κατάστημα Versace στη Σαγκάη. Την υψηλή ραπτική δεν την αγγίζουν οι κρίσεις, όμως δεν συμβαίνει το ίδιο με τις φίρμες προσβάσιμης πολυτέλειας | Costfoto/NurPhoto via Getty Images/Ideal Image
Επικαιρότητα

Oι Κινέζοι δεν ξοδεύουν και οι οίκοι πολυτελείας τρέμουν

Η πτώση της κατανάλωσης στην Κίνα περιόρισε τα κέρδη της υψηλής ραπτικής και εν γένει των ειδών πολυτελείας στην Ασία. Ωστόσο η υποχώρηση του γεν έφερε πελάτες στα μαγαζιά του Τόκιο. Ποιοι μεγάλοι οίκοι εξακολουθούν να έχουν κερδοφορία, παρά τη συρρίκνωση
Protagon Team

Τα καταστήματα πώλησης ειδών υψηλής μόδας στο Τόκιο δεν ήταν ποτέ πριν τόσο πολύβουα, γεμάτα πελάτες. Κυνηγοί ευκαιριών συρρέουν στην ιαπωνική πρωτεύουσα, δελεασμένοι από το αδύναμο γεν, που προσφέρει πολλές ευκαιρίες σε όσους υπό άλλες συνθήκες θα έκαναν τις ίδιες αγορές στην Κίνα ή σε ευρωπαϊκά μαγαζιά. Οι συνήθεις πελάτες ειδών υψηλής μόδας έχουν γίνει πιο προσεκτικοί με τα λεφτά τους. Η εύθραυστη οικονομία της Κίνας έχει προκαλέσει συγκράτηση της κατανάλωσης στο εσωτερικό, έγραψε η Repubblica σε ένα ρεπορτάζ που λανσάρισε ένα «ντε πιές» ιδιαίτερο: μόδα και οικονομία.

Ο κόσμος της χωρίστηκε στα δύο. Επιβεβαιώθηκε ξανά ότι την υψηλή ραπτική δεν την αγγίζουν οι κρίσεις, όμως δεν συμβαίνει το ίδιο με τις φίρμες προσβάσιμης πολυτέλειας. Αυτές υποφέρουν, καθώς αντιμετωπίζουν κατάρρευση των πωλήσεων στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού και ενώ τα περιθώρια κέρδους έχουν μειωθεί. Επίκεντρο του σεισμού ήταν το Παρίσι, όπου την περασμένη Τετάρτη τα αρνητικά αποτελέσματα της πολυεθνικής LVMH (διευθύνων σύμβουλος ο Μπερνάρ Αρνό) ταρακούνησαν τις βασικές ευρωπαϊκές μετοχές, με τις τιμές να υποχωρούν έως και 5%.

Την επομένη μια άλλη γαλλική εταιρεία ειδών πολυτελείας, η Kering, φρόντισε να δώσει ένα δεύτερο πλήγμα, με τον κύκλο εργασιών να μειώνεται κατά 11% μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου 2024 εν συγκρίσει με την ίδια περίοδο του 2023, ενώ τα έσοδα βυθίστηκαν στο -42%. Ο φόβος δεν άργησε να εξαπλωθεί στο Μιλάνο, όπου οι Moncler και Brunello Cucinelli είδαν τις μετοχές τους να υποχωρούν για λίγες ημέρες, αν και χωρίς σημαντικές απώλειες προς το παρόν.

Πέρα από την πτώση της Kering, η οποία υφίσταται πίεση για μήνες λόγω της περίπλοκης επανεκκίνησης της Gucci και επιβαρύνεται από τα μειούμενα περιθώρια των Yves Saint Laurent και Bottega Veneta, κοιτάζοντας προσεκτικά τους λογαριασμούς της LVMH μπορεί να δει κανείς ότι τελικά η κατάσταση δεν είναι και τόσο σοβαρή.

Είναι γεγονός ότι τα συνολικά έσοδα μειώθηκαν κατά 1% το πρώτο εξάμηνο, ότι τα λειτουργικά κέρδη μειώθηκαν κατά 8% και ότι το τμήμα κοσμημάτων έχασε 4%, όμως είναι εξίσου αλήθεια ότι η εταιρεία εξακολουθεί να είναι κερδοφόρα και πολλοί από τους τομείς στους οποίους δραστηριοποιείται τα πάνε καλά.

Η πτώση των πωλήσεων στην Κίνα, η οποία από μόνη της αντιπροσωπεύει το ένα τέταρτο της παγκόσμιας κατανάλωσης πολυτελών προϊόντων στον κόσμο, έχει προκαλέσει ανατριχίλα σε πολλούς. Αυτός είναι ο λόγος που ο δείκτης Stoxx Europe Luxury υποχώρησε σχεδόν κατά 1,5% την τελευταία εβδομάδα. Η κρίση του γεν, εν τω μεταξύ, αποδυνάμωσε τις μεγάλες πωλήσεις.

Τα έσοδα στην Ιαπωνία έχουν κυριολεκτικά εκτιναχθεί στα ύψη: περισσότερο από 57% για τη Louis Vuitton, περισσότερο από 22% για την Hermes, περισσότερο από 20% για τη Moncler. Οι διευθυντές της εταιρείας δεν είχαν προβλέψει μια τόσο βίαιη μετατόπιση της ασιατικής κατανάλωσης προς το Τόκιο. Βέβαια οι ισοτιμίες κατατρώγουν τα κέρδη.

Ωστόσο, δεν υπάρχουν μόνο σκιές. Τα αποτελέσματα των εμπορικών σημάτων που τοποθετούνται στην πολύ υψηλή γκάμα είναι κάτι παραπάνω από θετικά. Η Hermes έκλεισε το πρώτο εξάμηνο του 2024 με αύξηση τζίρου 15%. Η Brunello Cucinelli αυξήθηκε κατά 12% το δεύτερο τρίμηνο του έτους, λόγω των μεγάλων πωλήσεων στις ΗΠΑ (20% περισσότερες σε ένα εξάμηνο).

Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα δίνεται από το είδος των πελατών που μπορούν να ξοδεύουν περισσότερα από 350.000 ευρώ ετησίως σε προϊόντα μόδας. Φυσικά είναι λίγοι, μόλις το 0,1% του παγκόσμιου πληθυσμού, αλλά είναι σημαντικοί, δεδομένου ότι οι αγορές τους δημιουργούν το 20% της αγοράς. Και ο Moncler; Τα πουπουλένια μπουφάν της Remo Ruffini αυξήθηκαν κατά 8% από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο όσον αφορά τον τζίρο, αλλά στο τελευταίο διάστημα του έτους η εταιρεία θα παίξει το πραγματικό παιχνίδι της.