Αναβάλλεται η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Αυτό ξεκαθάρισαν το βράδυ της Πέμπτης η υπουργός Παιδείας Νίκη Kεραμέως και η αρμόδια υφυπουργός Σοφία Ζαχαράκη προς τα προεδρεία της ΟΛΜΕ.
Αυτά λοιπόν και για την περίφημη αριστεία την οποία συχνά-πυκνά επικαλείται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Στο επικείμενο νομοσχέδιο —που αναμένεται να κατατεθεί εντός Φεβρουαρίου— για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δεν θα περιλαμβάνεται τελικά νομοθετική ρύθμιση σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, αλλά μόνο για την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, η οποία θα γίνεται από την σχολική κοινότητα.
Παρατηρητές επί των εκπαιδευτικών, σχολίασαν πως η απόφαση της ηγεσίας του υπ. Παιδείας ήταν ένα μήνυμα προς τους συνδικαλιστές που εξ ορισμού διαφωνούν με την αξιολόγηση των δασκάλων και των καθηγητών. Ενα μήνυμα ότι προς ώρας δεν επιθυμεί, ή δεν μπορεί, να αναλάβει το πολιτικό κόστος της θεσμοθέτησης ενός συστήματος αξιολόγησης, το οποίο θα πυροδοτήσει αντιδράσεις, ακόμη και από τη γαλάζια ΔΑΚΕ, ή ιδίως αυτήν —δεν είναι τυχαίο ότι πριν λίγους μήνες ο πρώην επικεφαλής της ΔΑΚΕ είχε διαφωνήσει ανοιχτά με την κυρία Κεραμέως για τα Πρότυπα Σχολεία.
Η υπουργός Παιδείας, με ανάρτησή της στο Twitter ανέφερε:
«Σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ο σχεδιασμός μας για την πρωτοβάθμια και την δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι σαφής και ξεκάθαρος: πρώτο βήμα η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και στη συνέχεια η αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών».
Οι αλλαγές που θα ισχύσουν από την επόμενη σχολική χρονιά στα σχολεία συζητήθηκαν χθες στις συναντήσεις που είχε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας με τα προεδρεία της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ. Συγκεκριμένα, θα επιστρέψει η Τράπεζα Θεμάτων στην Α’ Λυκείου, ενώ παράλληλα εξετάζεται η μείωση του εβδομαδιαίου ωραρίου διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων στην Γ’ Λυκείου.
Ειδικότερα, φέτος για πρώτη χρονιά, τα μαθήματα που διδάσκονται στην τελευταία τάξη του Λυκείου μειώθηκαν δραστικά με την παράλληλη αύξηση των ωρών διδασκαλίας των μαθημάτων που εξετάζονται στις πανελλαδικές. Επίσης, θα γίνουν κι άλλες διορθωτικές αλλαγές στο Λύκειο σε νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί τις επόμενες εβδομάδες στη Βουλή.
Μεταξύ αυτών είναι και η επαναφορά των ομάδων προσανατολισμού από τέσσερις σε τρεις (Ανθρωπιστικών, Θετικών και Οικονομίας και Πληροφορικής όπως ίσχυε στο παρελθόν και θα καταργηθεί η ομάδα Επιστημών Υγείας, που ίσχυσε φέτος για πρώτη φορά). Επίσης, στο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνεται το νέο σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης. Η εφαρμογή του νέου τρόπου επιλογής αναμένεται να εφαρμοστεί άμεσα.
«Δεν παρακάμπτεται η αξιολόγηση»
Από το υπουργείο Παιδείας διευκρινίζεται ότι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι ένα μέτρο που δεν θα παρακαμφθεί, αλλά θα υλοποιηθεί «σε δυο φάσεις, προκειμένου να οργανωθεί και να λειτουργήσει σωστά».
Τα δυο αυτά στάδια, υπενθυμίζεται, είχαν εξαγγελθεί τον Νοέμβριο του 2018, στην παρουσίαση του προγράμματος της ΝΔ (εδώ), αλλά και κατά τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, τον Ιούλιο του 2019 (εδώ).
Τον Νοέμβριο του 2018 η Νίκη Κεραμέως είχε πει από το βήμα της Βουλής ότι η αξιολόγηση θα ξεκινήσει από τις σχολικές μονάδες, από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές, με τη χρήση ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει αξιολόγηση των εκπαιδευτικών «με αποκλειστικό στόχο τη διαρκή βελτίωση αλλά και την επιβράβευσή τους», αλλά και η σύνδεση της αξιολόγησης με την επιμόρφωση.
Στο πλαίσιο αυτό διαβεβαιώνεται ότι η εισαγωγή της αξιολόγησης στα σχολεία υλοποιείται με βάση τον αρχικό σχεδιασμό και τις προγραμματικές εξαγγελίες:
▪ 1ο στάδιο η επιμόρφωση εκπαιδευτικών και η αξιολόγηση σχολικών μονάδων,
▪ 2ο στάδιο η αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών.