Την πεποίθησή του ότι η βασική φιλοσοφία του νομοσχεδίου του υπουργείο Προστασίας του Πολίτη για την Αναμόρφωση και τον Εκσυγχρονισμό του Σωφρονιστικού Κώδικα αποτελεί οπισθοχώρηση διατύπωσε κατά την αγόρευσή του από το βήμα της Ολομέλειας στη Βουλή την Τρίτη ο αρμόδιος κοινοβουλευτικός υπεύθυνος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Γιώργος Καμίνης.
«Δεν εισφέρει κάτι πραγματικά καινούριο το νομοσχέδιο. Αποτελεί στη βασική του φιλοσοφία οπισθοχώρηση σε σχέση με το παρελθόν, κι αυτό παρά το γεγονός ότι το Υπουργείο προσπάθησε να βρεθεί μια κοινή βάση. Παρ’ όλα αυτά στη βασική του φιλοσοφία δυστυχώς δεν μας πείθει», είπε χαρακτηριστικά ο βουλευτής ενώ επανέλαβε τη θέση του ότι η σωφρονιστική πολιτική δεν βρίσκεται στον φυσικό της χώρο στο υπουργείο Δικαιοσύνης.
Ο κ. Καμίνης τόνισε ότι απαραίτητοι πυλώνες για ένα σωφρονιστικό σύστημα είναι: Αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης, ασφάλεια, μείωση του εγκλεισμού, εναλλακτικά της κράτησης μέτρα με στόχο την ομαλή επανένταξη. «Αυτοί είναι οι άξονες μίας σύγχρονης αντεγκληματικής πολιτικής ενός ευρωπαϊκού κράτους Δικαίου και υπό αυτό το πρίσμα λοιπόν εμείς σήμερα αντιμετωπίζουμε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη» πρόσθεσε.
Επανέλαβε επίσης ότι, «η σωφρονιστική πολιτική σήμερα πρώτα απ’ όλα δεν βρίσκεται στον φυσικό της χώρο, στο Υπουργείο Δικαιοσύνης και γι αυτό το λόγο οι λύσεις απαιτούν το πολύ δύσκολο εγχείρημα για την ελληνική δημόσια διοίκηση, να υπάρχει συχνά σύμπραξη πολλών Υπουργείων».
Σύμφωνα με τον ειδικό αγορητή του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, τα προβλήματα του σωφρονιστικού συστήματος στη χώρα μας παραμένουν τα ίδια εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες και πως ουσιαστικά αυτό που θα περίμενε κανείς σήμερα θα ήταν η από κοινού χάραξη ενός μακροπρόθεσμου και αποτελεσματικού σχεδιασμού που δεν θα έφερνε τη χώρα αντιμέτωπη με τις ταπεινωτικές αποφάσεις της Επιτροπής για την Πρόληψη των Βασανιστηρίων του Συμβουλίου της Ευρώπης (CPT).
«Υπάρχουν εμβληματικές διατάξεις στο σχέδιο νόμου για τις οποίες έχουμε έντονες επιφυλάξεις στο κατά πόσον συνάδουν με τον στόχο της ομαλής επανένταξης και της μείωσης του εγκλεισμού», είπε αναφερόμενος μεταξύ άλλων στην κατάργηση της κοινωφελούς εργασίας και εξέφρασε την πρόθεσή του να καταθέσει Ερώτηση προς τον αρμόδιο Υπουργό κ. Πέτσα καθώς εκκρεμεί η υπογραφή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης από το Υπουργείο Εσωτερικών με την οποία ενεργοποιείται και πάλι ο θεσμός της κοινωφελούς εργασίας..
«Θα έρθει ο κ. Πέτσας ή ο κ. Βορίδης στη Βουλή να μας βεβαιώσει πότε έχουν την πρόθεση να υπογράψουν την Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία έχει φύγει από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη; Ή απλώς μας ρίχνουν στάχτη στα μάτια ότι εκκρεμεί η υπογραφή μιας υπουργικής απόφασης την οποία θα αφήσουν ουσιαστικά μετά τις εκλογές, παραπέμποντάς την δηλαδή στις ελληνικές καλένδες;», διερωτήθηκε για να προσθέσει: «Δυστυχώς, η κυβέρνηση δεν φαίνεται να διαθέτει μια κουλτούρα ομαλής επανένταξης στην ποινική και σωφρονιστική μεταχείριση παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις».
Ακόμη έδωσε έμφαση και στον θεσμό της ηλεκτρονικής επιτήρησης, ο οποίος δεν εφαρμόζεται, στις τραγικές ελλείψεις στις Υπηρεσίες Επιμελητών Κοινωνικής Αρωγής, στην αυστηροποίηση των φοιτητικών αδειών και στις άδειες ημιελεύθερης διαβίωσης. «Ο κυβερνητικός απολογισμός σήμερα», είπε ο κ. Καμίνης, «είναι οι εκ νέου αυστηροποιήσεις των ποινών, η επ’ αόριστον αναστολή της κοινωφελούς εργασίας από το 2019, οι μισοάδειες αγροτικές φυλακές -όταν υπάρχει υπερπληθυσμός στις κλειστές φυλακές- και η εφαρμογή του θεσμού της ηλεκτρονικής επιτήρησης σε μόνο 5 κρατουμένους σε σύνολο κρατουμένων στη χώρα πάνω από δέκα χιλιάδες. Αυτή είναι η αντίληψη της κυβέρνησης για τα εναλλακτικά μέτρα της ποινής».
Τέλος, υποστήριξε ότι καθώς υπάρχει έλλειψη σημαντικών στοιχείων «δεν μπορούμε να συνηγορήσουμε στον περιορισμό κάποιων επιτυχημένων θεσμών ομαλής επανένταξης γιατί με αυτό τον τρόπο οδηγούμαστε μαθηματικά στην αδιέξοδη αύξηση του εγκλεισμού, στον γνωστό φαύλο κύκλο όπου η διαχείριση της σωφρονιστικής πραγματικότητας θα εξαντληθεί στην εκ νέου αναζήτηση βαλβίδων αποσυμπίεσης, όπως είναι οι νέες φυλακές, η υπέρμετρη χρήση του ευεργετικού υπολογισμού της ποινής, της υφ΄όρον απόλυσης και της αναστολής της ποινής».