Γύρω στις 6.30 το πρωί, ο νέος άντρας μπήκε φουριόζος σε χώρο αναμονής του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης. Ήταν εμφανέστατα νευρικός, φυσιόταν ολόκληρος, έκανε αέρα με τα χέρια του, τραβούσε την μπλούζα του, η δυσφορία του ήταν διάχυτη. «Χύθηκε» σ’ ένα κάθισμα, πήρε κάπου τηλέφωνο κι άρχισε να διαμαρτύρεται μεγαλόφωνα στη μητρική του γλώσσα, την αγγλική. «Είμαι εδώ σε αυτό το #$&@αεροδρόμιο και σκά-ω. Σκά-ω. Στάζω ολόκληρος, δεν μπορείς να φανταστείς. Έχουν το air condition στο φουλ κι είμαι μούσκεμα. Στά-ζω, σε δύο ώρες πετάω για το Λονδίνο. Αργώ ακόμη, πρέπει να περιμένω εδώ και στά-ζω ολόκληρος. Θεσσαλονίκη. Θε-σσα-λο-νί-κη. Ναι, έτσι το λένε, Θε-σσα-λο-νί-κη #@#αεροδρόμιο».
Όντως έκανε ζέστη, αλλά δεν ήταν και για θάνατο. Τον φαντάζομαι τον τύπο να μπαίνει σε site που βαθμολογούν αεροδρόμια και να μας βάζει χαμηλό βαθμό, επειδή είχαμε δυνατά το air condition κι έσκασε απ’ τη ζέστη λίγο πριν από το τέλος Οκτωβρίου. Έχοντας δει τα αποτελέσματα της πρόσφατης ψηφοφορίας για τα χειρότερα αεροδρόμια της Ευρώπης, με τα 4 στα 10 να είναι ελληνικά και της Σαντορίνης στην κορυφή, σκέφτηκα ότι δεν θέλει και πολύ για να σε κρεμάσουν στα μανταλάκια. Ωστόσο, θεώρησα τρομερά άδικη την κριτική του για το θέμα της ζέστης. Έχει άλλα μειονεκτήματα το συγκεκριμένο αεροδρόμιο. Πάντως, αναμένεται σε λίγα χρόνια να είναι τελείως αλλαγμένο, μοντέρνο και λειτουργικό, σύγχρονο και ασφαλές.
Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που παραχωρήθηκαν στη FraportGreece και πρόκειται, ένα-ένα να αρχίσουν να περνούν στη διαχείριση της εταιρίας στο χρονικό διάστημα από τα τέλη Νοεμβρίου έως τα τέλη Ιανουαρίου 2017. Δεν είναι σαφές ακόμη το χρονοδιάγραμμα παραλαβής, αλλά με την έναρξη θα πρέπει να καταβληθεί από την εταιρία στο ελληνικό δημόσιο το ποσό των 1.234.000.000 ευρώ που προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης.
Σε συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες, οι υπεύθυνοι της εταιρίας παρουσίασαν τα σχέδια και μίλησαν για την αύξηση της επιβατικής κίνησης και τις θετικές συνέπειες για την περιοχή από την αναβάθμισή του. Η επιβατική κίνηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 48% έως το 2026.
Το 2015, το αεροδρόμιο «Μακεδονία» εξυπηρέτησε 5.341.000 επιβάτες. Ο αριθμός αυτός στα τέλη του 2026 αναμένεται να αυξηθεί και να φτάσει στα 8.000.000. Το κτίριο θα επεκταθεί και ο χώρος θα υπερδιπλασιαστεί, τα σημεία ελέγχου ασφαλείας από 6 που είναι σήμερα θα αυξηθούν σε 12, οι θύρες από 16 θα γίνουν 28 ενώ θα μεγαλώσει και ο αριθμός των θέσεων για παρκάρισμα των αεροσκαφών. Κατά 47% θα αυξηθούν τα check in και κατά 75% οι ζώνες παραλαβής αποσκευών. Ταυτόχρονα, όλες οι λειτουργίες του αεροδρομίου θα πραγματοποιούνται με βάση τα διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα ασφαλείας. Επίσης, θα ανακαινιστεί το οδόστρωμα και θα κατασκευαστεί νέος πυροσβεστικός σταθμός με λειτουργικό σχεδιασμό, σύμφωνα με τις διεθνείς απαιτήσεις. Οι συνολικές επενδύσεις στο «Μακεδονία» έως το 2020 θα είναι ύψους 90-95.000.000 ευρώ.
Ωστόσο, από τις 15 Ιανουαρίου 2017 κι έως το τέλος Μαΐου θα υπάρξει ένα σοβαρό πρόβλημα στο «Μακεδονία», που προβληματίζει και τους υπεύθυνους της FraportGreece. Το πρόβλημα αυτό είναι ότι το αεροδρόμιο θα μείνει χωρίς… διάδρομο. Ναι, σωστά ακούσατε, χωρίς διάδρομο προσγείωσης – απογείωσης. Κι αυτό επειδή πρέπει να πραγματοποιηθούν έργα στο σημείο διασταύρωσης του διαδρόμου 16-34 με το διάδρομο 10-28. Ο 16-34 είναι ο μοναδικός εν λειτουργία διάδρομος του «Μακεδονία» από το 2006, όταν ο 10-28 έκλεισε προκειμένου να επεκταθεί κατά 1 χιλιόμετρο μέσα στη θάλασσα. Αν και πέρασαν 10 χρόνια –ναι, 10 χρόνια!- το έργο δεν έχει τελειώσει και τώρα ήρθε η ώρα που πρέπει να γίνουν έργα και στον 16-34.
Στο διάστημα αυτών των έργων, η κίνηση των αεροσκαφών στο έδαφος του «Μακεδονία» θα γίνεται σε έναν τροχόδρομο, δηλαδή στο βοηθητικό διάδρομο στον οποίο κινούνται τα αεροσκάφη μέχρι να μπουν στο διάδρομο. Ο τροχόδρομος αυτός έχει το ίδιος μήκος με τον 16-34, αλλά μικρότερο πλάτος, ωστόσο αυτό δεν είναι το πρόβλημα.
Το πρόβλημα με τον τροχόδρομο είναι ότι δεν διαθέτει κανένα βοήθημα. Ούτε ILS (Instrumental Landing System), ούτε ραδιοβοηθήματα, τίποτα. Οι προσγειώσεις κι οι απογειώσεις θα πραγματοποιούνται μόνον οπτικά. Αυτό δεν είναι πρόβλημα στις καλές μέρες, κι οι πιλότοι εκπαιδεύονται σε visual προσεγγίσεις. Όμως, η ομίχλη της Θεσσαλονίκης είναι ένα συχνότατο φαινόμενο, ιδίως τις πρωινές ώρες. Αυτό σημαίνει ότι με το παραμικρό φαινόμενο το αεροδρόμιο δε θα μπορεί να προσεγγιστεί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Προκειμένου να υπάρχει έλεγχος της κατάστασης έχει προβλεφθεί η δραματική μείωση του capacity, της δυναμικότητας του αεροδρομίου για αυτό το χρονικό διάστημα, οι εταιρίες έχουν ενημερωθεί σχετικά κι έχουν προσαρμόσει τα προγράμματά τους. Όμως, επικρατεί μεγάλη ανησυχία και στις εταιρίες και στους υπεύθυνους του αεροδρομίου και στη FraportGreece. Ο ένας λόγος ανησυχίας έχει να κάνει με τον οριακό αριθμό των αεροσκαφών που το αεροδρόμιο θα μπορεί να υποδεχτεί, η δυσκολία στο χειρισμό μιας κατάστασης emergency και οι καθυστερήσεις που είναι σίγουρο ότι θα υπάρχουν και αναμένεται να επηρεάζουν και άλλα αεροδρόμια, όπως είναι φυσικό. Ο άλλος λόγος ανησυχίας είναι η τήρηση του χρονοδιαγράμματος των έργων. Εκτός όλων των άλλων καθυστερήσεων των έργων από το 2006 έως τώρα, δυο φορές χρειάστηκε να γίνει εξουδετέρωση ναρκών από το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο που βρέθηκαν σκάβοντας στον 10-28. Η διαδικασία εξουδετέρωσης ναρκών δεν είναι ούτε εύκολη ούτε φτηνή και σίγουρα είναι χρονοβόρα. Ουδείς γνωρίζει τι θα βρεθεί στο σημείο των έργων της διασταύρωσης, ούτε εάν ο καιρός θα είναι σύμμαχος αυτών. Έτσι, είναι πολύ δύσκολο να βάλει κάποιος στοίχημα ότι στο τέλος Μαΐου θα έχουν τελειώσει τα έργα και θα ανοίξει ο 16-34.
Οι πιλότοι των αεροσκαφών εμφανίζονται πιο απαισιόδοξοι όλων, προφανώς επειδή, ως χρήστες, έχουν άριστη γνώση και αντίληψη του χώρου. Διατυπώνουν προβληματισμό για το χρόνο που επιλέχτηκε να κλείσει ο διάδρομος και ανησυχία για το χρόνο ολοκλήρωσης των έργων. Όλοι γνωρίζουμε πολύ καλά ότι εάν δεν είναι ανοίξει στην ώρα του, θα πρόκειται για τεράστιο πλήγμα για το αεροδρόμιο και για τον τουρισμό της περιοχής το 2017.