Την έντονη αντίδραση της Ενωσης Εταιρειών Διαφήμισης – Επικοινωνίας Ελλάδος προκάλεσε η πρόσφατη κατάργηση συγκεκριμένων νομοθετικών προβλέψεων σχετικά με τη διαδικασία διενέργειας των διαγωνισμών για τη διαφημιστική προβολή του Δημοσίου.
Η επιδίωξη της κυβέρνησης με την εν λόγω επίμαχη τροποποίηση της διαδικασίας ανάθεσης διαφημιστικών υπηρεσιών, είναι προφανής: με την απάλειψη της πρόβλεψης για την υποχρεωτική παρουσία εκπροσώπου της Ενωσης στους διαγωνισμούς (χωρίς δικαίωμα ψήφου αλλά και χωρίς κόστος για το Δημόσιο), ουσιαστικά αφαιρεί κάθε έλεγχο για το ποιος, σε ποιον και πόσα δίνει κατά τη διανομή της διαφημιστικής πίτας του Δημοσίου.
Με επιστολή του προς τους συναρμόδιους υπουργούς (κ.κ. Δραγασάκη και Παππά) το διοικητικό συμβούλιο της Ενωσης ζητεί την επαναφορά των παραγράφων 1 και 3 του άρθρου 5 του Π.Δ.261/1997 που καταργήθηκαν με πρόσφατη τροπολογία σε άσχετο σχέδιο νόμου για τον Θεματικό Τουρισμό.
Συγκεκριμένα, με την τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου «Θεματικός Τουρισμός – Ειδικές Μορφές Τουρισμού – Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου στον τομέα του τουρισμού και της τουριστικής εκπαίδευσης – Στήριξη τουριστικής επιχειρηματικότητας και άλλες διατάξεις», καταργήθηκε -και μάλιστα αναδρομικά από 08.08.2016- η διάταξη του άρθρου 5 του π.δ. 261/1997 που ρυθμίζει τη διαδικασία ανάθεσης διαφημιστικών υπηρεσιών.
Οι παράγραφοι 1 και 3 του άρθρου 5 του Π.Δ.261/1997
1. Οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να αναθέτουν σε αναδόχους διαφημιστικών υπηρεσιών, που είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Διαφημιστών του Δημοσίου, στο σύνολο τους ή κατά τμήματα τις δραστηριότητες που αναφέρονται υπό τα στοιχεία α’, β’, γ’ και δ’ της παραγράφου 2 του άρθρου
2. Οι σχετικές συμβάσεις ανάθεσης διαφημιστικών υπηρεσιών συνάπτονται μετά από ανοικτό ή κλειστό διαγωνισμό και, κατ’ εξαίρεση, με απ’ ευθείας διαπραγμάτευση, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 11 επ. της Οδηγίας του Συμβουλίου Ε.Ε. 92/50/16.6.92 με την οποία καθορίζονται οι κανόνες και διαδικασίες που διέπουν τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών και συμπληρωματικά με τις διατάξεις των οικείων Κανονισμών Προμηθειών ή με άλλες συναφείς διατάξεις.
3. Στις επιτροπές αξιολόγησης και επιλογής που προβλέπονται από τις διατάξεις που αναφέρονται στις προηγούμενες παραγράφους του παρόντος άρθρου, συμμετέχει υποχρεωτικά και ένας εκπρόσωπος της πιο αντιπροσωπευτικής ένωσης των διαφημιστικών εταιρειών που αναπτύσσουν δραστηριότητα στην Ελλάδα.
Ειδικά για το ζήτημα της συμμετοχής εκπροσώπου της ΕΔΕΕ, ως εμπειρογνώμονα στις Επιτροπές Αξιολόγησης, στην επιστολή υπογραμμίζεται ότι από το 1997 μέχρι σήμερα, ουδέποτε φορέας του Δημοσίου εξέφρασε οποιοδήποτε παράπονο για τη συνεργασία, ενώ αντίθετα οι περισσότεροι φορείς ζητούν εκπρόσωπο της Ενωσης επειδή, ακριβώς, διευκολύνεται το έργο τους.
Οσο για την υποχρέωση πιστοποίησης υποψήφιων αναδόχων κατά το πρότυπο ΕΛΟΤ 1435/2009, σημειώνεται ότι βάσει της συγκεκριμένης πρόβλεψης, ο υποψήφιος ανάδοχος αποδεικνύει στο Δημόσιο ότι όντως έχει την επαγγελματική και οργανωτική επάρκεια να αναλάβει και να εκτελέσει ένα έργο επικοινωνίας.
«Οι εταιρείες επικοινωνίας συμμορφώθηκαν πλήρως, ενώ το Δημόσιο διασφαλίζει ότι δεν συναλλάσσεται με ευκαιριακούς υποψηφίους, οι οποίοι χρησιμοποιούν τη διαφήμιση ως πάρεργο, προκειμένου να ωφεληθούν από δημόσια κονδύλια», επισημαίνεται μεταξύ άλλων στην επιστολή του δ.σ. της ΕΔΕΕ που συνεχίζει:
«Για τον κλάδο μας, καμία από τις παραπάνω ρυθμίσεις δεν συνδέεται με επιχειρηματικό όφελος. Αντίθετα, απαιτείται χρονική δέσμευση για τα στελέχη και οικονομικό κόστος για τις εταιρίες. Τέτοιες ρυθμίσεις, όμως, συμβάλλουν στην ομαλή συνεργασία μεταξύ Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και καταδεικνύουν τη σοβαρότητα στην αντιμετώπιση του επαγγελματικού μας αντικειμένου εκ μέρους του Κράτους, με ένα τρόπο σύγχρονο και διαφανή».
Μα βάση τα παραπάνω, η Ενωση καλεί τους συναρμόδιους υπουργούς να επαναφέρουν νομοθετικά την ισχύ των παραγράφων 1 και 3 του άρθρου 5 του Π.Δ.261/1997, ώστε να μην παραβιαστούν στη πράξη οι συγκεκριμένες δικλίδες διαφάνειας για τη διαφημιστική προβολή του Δημοσίου.