Ξημέρωμα 3ης Ιανουαρίου 2024. Ο,τι απέμεινε από το A350 της Japan Airlines. H επιχείρηση κατάσβεσης κράτησε οκτώ ώρες! | Kyodo/via REUTERS
Επικαιρότητα

«Japan 516, συνεχίστε την προσέγγιση»: Τα μοιραία λόγια πριν από την καταστροφή στο αεροδρόμιο του Τόκιο

Πώς συνέβη το δυστύχημα στον διάδρομο του αερολιμένα Χανέντα; Ποιος έδωσε την άδεια προσγείωσης στο Α350 της Japan Airlines ενώ παράλληλα τροχοδρομούσε για να απογειωθεί το αεροσκάφος της Ακτοφυλακής που μετέφερε είδη πρώτης ανάγκης στους πληγέντες από τον καταστροφικό σεισμό της Δευτέρας; Πώς παρ' όλα αυτά κατάφεραν να γλιτώσουν οι επιβάτες της πτήσης JAL516;
Protagon Team

Η Μητροπολιτική Αστυνομία του Τόκιο ερευνά αν η σύγκρουση που σημειώθηκε, την Τρίτη, μεταξύ δύο αεροσκαφών στο αεροδρόμιο Χανέντα του Τόκιο, οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος: αυτό ανέφεραν τα πρακτορεία ειδήσεων Kyodo και Nikkei Asia, μολονότι τόσο το ιαπωνικό υπουργείο Μεταφορών όσο και η Japan Airlines και η Ακτοφυλακή –αεροσκάφη των οποίων συγκρούστηκαν με συνέπεια να σκοτωθούν πέντε άνθρωποι– αρνήθηκαν να κάνουν οποιαδήποτε δήλωση ή σχόλιο για το δυστύχημα.

Οι 379 επιβάτες και μέλη του πληρώματος της πτήσης JAL516 πρόλαβαν να απομακρυνθούν από το αεροσκάφος μετά τη σύγκρουσή του, κατά τη διάρκεια της προσγείωσης στο Χανέντα, με μικρότερο αεροσκάφος της ιαπωνικής ακτοφυλακής, το οποίο ετοιμαζόταν να απογειωθεί.

Από τη σύγκρουση προκλήθηκε έκρηξη και το Airbus της Japan Airlines πήρε φωτιά. Καταστράφηκε ολοσχερώς μετά την απομάκρυνση όλων των επιβατών και των 12 μελών του πληρώματος. Η κατάσβεση της πυρκαγιάς διήρκεσε οκτώ ώρες!

Πέντε από τους έξι επιβαίνοντες στο αεροσκάφος της ακτοφυλακής σκοτώθηκαν, με τον πιλότο να καταφέρνει να διασωθεί, αν και είναι σοβαρά τραυματισμένος. Το αεροσκάφος αυτό ετοιμαζόταν να απογειωθεί για να μεταφέρει είδη πρώτης ανάγκης στους πληγέντες από τον καταστροφικό σεισμό της Δευτέρας, στην περιφέρεια της Ισικάουα.

Το ερώτημα είναι ένα: το Airbus της Japan Airlines είχε άδεια να προσγειωθεί; Οταν ρωτήθηκε σχετικά στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου το βράδυ της Τρίτης, αξιωματούχος της αεροπορικής εταιρείας απάντησε: «Με βάση τα όσα έχουμε κατανοήσει, είχε δοθεί (άδεια)».

Οι συνομιλίες μέσω ασυρμάτου μεταξύ του πύργου ελέγχου και των πιλότων της πτήσης JAL516, τις οποίες είδε το AFP μέσω του ιστότοπου LiveATC.net, φαίνεται να το επιβεβαιώνουν.

«Japan 516, συνεχίστε την προσέγγιση», είχε δηλώσει ένας ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας στις 17:43 (τοπική ώρα, 10:43 ώρα Ελλάδας), δηλαδή τέσσερα λεπτά πριν από τη σύγκρουση.

Ο πύργος ελέγχου θα έπρεπε να έχει ζητήσει από το αεροσκάφος της Ακτοφυλακής να περιμένει στον διάδρομο απογείωσης, σύμφωνα με το τηλεοπτικό δίκτυο NHK, το οποίο επικαλέστηκε πηγή στο υπουργείο Μεταφορών της Ιαπωνίας. Όμως, σύμφωνα με αξιωματούχο της Ακτοφυλακής, λίγο πριν από το δυστύχημα ο πιλότος του αεροσκάφους της ακτοφυλακής δήλωσε ότι είχε λάβει άδεια να απογειωθεί.

Εκπρόσωπος της αστυνομίας δήλωσε ότι έχει συσταθεί ειδική μονάδα η οποία ερευνά τον διάδρομο προσγείωσης – απογείωσης και σκοπεύει να πάρει καταθέσεις από τους εμπλεκόμενους.

«Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έγινε ανθρώπινο λάθος», δήλωσε ο Χιρογιούκι Κομπαγιάσι πρώην πιλότος της JAL. «Σε γενικές γραμμές επιτρέπεται μόνο σε ένα αεροσκάφος να εισέλθει στον διάδρομο, αλλά, παρά το γεγονός ότι δόθηκε άδεια προσγείωσης, το αεροσκάφος της ακτοφυλακής βρισκόταν στον διάδρομο», πρόσθεσε.

Εξάλλου ομάδα Γάλλων εμπειρογνωμόνων της Υπηρεσίας Ερευνών και Αναλύσεων (BEA) πολιτικής αεροπορίας αναμένεται σήμερα στην Ιαπωνία, προκειμένου να συμβάλει στην έρευνα για τη σύγκρουση. Η γαλλική BEA συμμετέχει στις τεχνικές έρευνες σε ατυχήματα που συμβαίνουν στο εξωτερικό, ως υπηρεσία της χώρας κατασκευής του αεροσκάφους.

Και η Airbus ανακοίνωσε ότι θα στείλει ομάδα ειδικών για να προσφέρουν «τεχνική βοήθεια» στο ιαπωνικό Γραφείο Ασφάλειας Μεταφορών (JTSB), που είναι αρμόδιο για την έρευνα.

Παραμένουν τα προβλήματα στο Χανέντα

Πυροσβέστες και ομάδες ερευνητών εξέταζαν σήμερα τα απανθρακωμένα συντρίμμια του αεροσκάφους της ακτοφυλακής, ένα Dash 8, το οποίο παραμένει στον διάδρομο προσγείωσης- απογείωσης του αεροδρομίου Χανέντα.

Μερικές εκατοντάδες μέτρα πιο μακριά βρίσκεται το κουφάρι του αεροσκάφους της Japan Airlines.

Οι εσωτερικές πτήσεις στο αεροδρόμιο Χανέντα ακυρώθηκαν χθες μετά το δυστύχημα, αλλά οι περισσότερες διεθνείς εξακολούθησαν να πραγματοποιούνται.

Σήμερα παραμένουν τα προβλήματα στη λειτουργία του αεροδρομίου, κυρίως σε ό,τι αφορά τις εσωτερικές πτήσεις, με περίπου 70 να έχουν ακυρωθεί το πρωί.

Πώς γλίτωσαν τόσο πολλοί άνθρωποι;

Στο μεταξύ και παρά τον θρήνο για την απώλεια των επιβατών του αεροσκάφους της ιαπωνικής Ακτοφυλακής, θαυμασμός υπάρχει για το γεγονός ότι διασώθηκαν 379 άνθρωποι από το φλεγόμενο A350 της Japan Airlines.

Eιδικοί υποστηρίζουν πως η επιτυχής εκκένωση του φλεγόμενου Airbus οφείλεται σε ένα συνδυασμό σύγχρονων προτύπων ασφαλείας και την ακλόνητη νοοτροπία σε θέματα ασφάλειας των Ιαπώνων –γενικώς, αλλά και της συγκεκριμένης αεροπορικής εταιρείας ειδικώς.

«Από όσα είδα στις εικόνες, έμεινα κατάπληκτος και με μια αίσθηση ανακούφισης για το ότι σώθηκαν όλοι» αναγνώρισε ο Γκράχαμ Μπρέιτγουεϊτ, καθηγητής ασσφαλείας και εμπειρογνώμων ατυχημάτων στο πανεπιστήμιο Κράνφιλντ της Βρετανίας. «Πρόκειται για μια εξαιρετικά σοβαρή πρόσκρουση που μπορεί να υποστεί ένα αεροσκάφος. Αλλά, γνωρίζοντας την εταιρεία και το πόση προσοχή δίνουν στην ασφάλεια και την εκπαίδευση του πληρώματος, το γεγονός πως έγινε τόσο καλή δουλειά, δεν θα έπρεπε να αποτελεί έκπληξη», σημείωσε.

Από την πλευρά του, ο Εντ Γκαλέα, καθηγητής και διευθυντής της Ομάδας Μηχανικών Πυρασφάλειας στο Πανεπιστήμιο του Γκρίνουιτς στη Βρετανία, χαρακτήρισε την εκκένωση του αεροσκάφους 350 της Japan Airlines «θαυματουργή». Ωστόσο, η «γραμμένη με αίμα ιστορία της πολιτικής αεροπορίας» στην Ιαπωνία και διεθνώς είναι αυτή που έχει καθορίσει την ασφάλεια των σύγχρονων πτήσεων.

Στις 12 Αυγούστου 1985, η πτήση 123 της JAL από το Τόκιο προς την Οσάκα συνετρίβη, με αποτέλεσμα τον θάνατο των 520 από τους 524 επιβαίνοντες. Αιτία του δυστυχήματος αποδείχτηκε η αμελής επισκευή του ουραίου τμήματος από τεχνικούς της Boeing – του κατασκευαστή δηλαδή και όχι της Japan Airlines.

«Σαφώς, το πλήγμα ήταν βαρύ για την αεροπορική εταιρεία. Σε μια κουλτούρα όπως αυτή της Ιαπωνίας, ανέλαβαν την ευθύνη ως ομάδα και ήθελαν να διασφαλίσουν ότι δεν θα ξανασυμβεί ποτέ κάτι τέτοιο. Ετσι, όταν τα πράγματα πάνε στραβά, εκείνοι βλέπουν πώς μπορούν να μάθουν. Ολα είναι μια ευκαιρία βελτίωσης» εξήγησε ο Γκράχαμ Μπρέιτγουεϊτ.