Ζεύγος τουριστών κινείται με ηλεκτρικό σκούτερ στη Via dei Fori Imperiali, πέρυσι τον Ιούλιο στη Ρώμη | Riccardo De Luca/Anadolu Agency via Getty Images/Ideal Image
Επικαιρότητα

Ιταλία: Φρένο στην «αλόγιστη» χρήση των ηλεκτρικών σκούτερ

Προσφέρουν μια «προσιτή, πράσινη επιλογή μεταφοράς», που σε συνδυασμό με τον ευνοϊκό καιρό και τον μεγάλο όγκο τουριστών έχει οδηγήσει σε ταχεία ανάπτυξη του κλάδου. Ομως ο πολλαπλασιασμός των διτρόχων έχει επίσης πυροδοτήσει αντιδράσεις, ειδικά σε τουριστικές πόλεις όπως η Ρώμη, όπου παρκάρουν σε στενά πεζοδρόμια
Protagon Team

Η ιταλική κυβέρνηση θα απαιτήσει από όσους οδηγούν ηλεκτρικά σκούτερ να φορούν κράνη και να έχουν ασφάλιση, προκειμένου να καταπολεμήσει αυτό που περιγράφει ως «απερίσκεπτη συμπεριφορά», η οποία έχει μετατρέψει τους δρόμους σε ζούγκλα.

Το ιταλικό Κοινοβούλιο ενέκρινε την Τετάρτη 20 Νοεμβρίου τους νέους κανονισμούς, οι οποίοι θα τεθούν σε ισχύ μετά την υπογραφή του νόμου από τον πρόεδρο, όπως γράφουν οι Financial Times. Ωστόσο οι εταιρείες που διαχειρίζονται μαζικά τα ηλεκτρικά σκούτερ, όπως η Lime της Uber, η Bird και η Dott, προειδοποίησαν ότι οι νέες συνθήκες θα μειώσουν σοβαρά τη ζήτηση σε μια από τις πιο σημαντικές ευρωπαϊκές αγορές. Το Παρίσι απαγόρευσε τα ηλεκτρικά σκούτερ πέρυσι, ύστερα από δημοψήφισμα.

«Πρόκειται για σαμποτάζ» είπε στους FT ο Αντρέα Τζιαρέτα, αντιπρόεδρος για τη Δυτική Ευρώπη της αμερικανικής Dott, η οποία διαθέτει 9.000 ηλεκτρονικά σκούτερ σε 20 ιταλικές πόλεις και κωμοπόλεις. «Αυτοί οι κανόνες είναι ανεφάρμοστοι. Θα γυρίσουν μπούμερανγκ και κάνουν τη χρήση των σκούτερ λιγότερο βιώσιμη».

Ο Τζόρτζιο Καπιέλο, επικεφαλής δημοσίων σχέσεων της Bird Italy, χαρακτήρισε τους κανόνες «εντελώς ιδεοληπτικούς» και προειδοποίησε ότι θα μπορούσαν να μειώσουν τη ζήτηση για τα 15.000 ηλεκτρονικά σκούτερ της εταιρείας στην Ιταλία έως και κατά 70%, θέτοντας σε κίνδυνο το μέλλον τους. «Οπως σε όλους τους κλάδους, αν το ρυθμιστικό πλαίσιο είναι εχθρικό για τις ιδιωτικές εταιρείες, αυτές αποχωρούν» είπε στους Financial Times.

Στην Ιταλία υπάρχουν περίπου 55.000 ηλεκτρικά σκούτερ διαθέσιμα προς ενοικίαση, προσφέροντας αυτό που οι υποστηρικτές τους αποκαλούν «προσιτή, πράσινη επιλογή μεταφοράς». Ο ευνοϊκός καιρός και ο μεγάλος όγκος τουριστών έχουν οδηγήσει σε ταχεία ανάπτυξη του κλάδου.

Ομως ο πολλαπλασιασμός των διτρόχων έχει επίσης πυροδοτήσει αντιδράσεις, ειδικά σε τουριστικές πόλεις όπως η Ρώμη, όπου οι αναβάτες παρκάρουν τα ηλεκτρονικά σκούτερ στα στενά πεζοδρόμια, περιπλέκοντας ακόμη περισσότερο την κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Τα ατυχήματα που αφορούν ηλεκτρονικά σκούτερ αυξάνονται σταθερά, με 21 ανθρώπους να σκοτώνονται πέρυσι και 182 πεζούς να τραυματίζονται, σε σύγκριση με εννέα νεκρούς και 127 τραυματίες πεζούς το 2021, σύμφωνα με την Istat, την εθνική στατιστική υπηρεσία της Ιταλίας.

Περίπου τα μισά ατυχήματα με ηλεκτρονικά σκούτερ που καταγράφονται κάθε χρόνο αφορούν ξένους αναβάτες, κυρίως τουρίστες και μετανάστες που εργάζονται για υπηρεσίες παράδοσης φαγητού, ανέφερε η Istat.

Ο ιταλός υπουργός Μεταφορών Ματέο Σαλβίνι δεσμεύτηκε να αντιμετωπίσει αυτό που αποκάλεσε «ζούγκλα στους δρόμους» εξαιτίας των ηλεκτρικών σκούτερ. Είπε ότι οι κανόνες θα «τερματίσουν την ατιμωρησία και την απερίσκεπτη συμπεριφορά» με γνώμονα τη δημόσια ευημερία.

«Η ζωή και η ασφάλεια όλων εξαρτώνται από αυτό» έγραψε ο Σαλβίνι σε ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης νωρίτερα αυτή την εβδομάδα.

Σύμφωνα με τους FT, βάσει του νέου νόμου, όλοι οι αναβάτες ηλεκτρικών σκούτερ θα πρέπει να φορούν κράνη, όπως και όσοι οδηγούν βέσπα ή μοτοποδήλατο.

Οι εταιρίες διαχείρισης είπαν ότι αυτό είναι πιθανό να μειώσει τη χρήση από 25% έως 70%, ενώ υποστήριξαν ότι τα κράνη είναι περιττά, δεδομένου ότι τα ηλεκτρικά σκούτερ δεν μπορούν να κινηθούν με πάνω από 20 χλμ. την ώρα.

«Σε ένα σκούτερ δεν μπορείς να βάλεις κράνος, δεν ξέρουμε πού να το βάλουμε», είπε ο Τζιαρέτα της Dott, προσθέτοντας ότι στα περισσότερα ατυχήματα «δεν χτυπήθηκε το κεφάλι, αλλά το πρόσωπο, τα πόδια, τα χέρια και η κοιλιά».

Ο Ενρίκο Στεφάνο, ανώτερος διευθυντής δημόσιας πολιτικής για τη Lime, η οποία διαχειρίζεται 10.000 ηλεκτρονικά σκούτερ σε 12 ιταλικές πόλεις, είπε ότι η εταιρεία θα μπορούσε να τοποθετήσει κράνη στα σκούτερ, με αρχικό κόστος περίπου 1 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, πρόσθεσε ότι η χρήση ηλεκτρικών σκούτερ πιθανότατα θα μειωθεί κατά περίπου 25%, καθώς τα κράνη θα ήταν δελεαστικοί στόχοι κλοπής και θα καταστρέφονται ή θα βανδαλίζονται εύκολα.

«Αυτό μπορεί να μεταφραστεί σε λιγότερες ενοικιάσεις» είπε ο Στεφάνο στους FT. «Δεν θέλουμε να φύγουμε από την Ιταλία ή να αποεπενδύσουμε ή να απολύσουμε προσωπικό, αλλά είναι σαφές ότι αυτό είναι ένα μέτρο που θα έχει συνέπειες».

Η Ιταλία θα απαιτήσει επίσης από τους αναβάτες ηλεκτρικών σκούτερ να έχουν ασφάλιση αστικής ευθύνης έναντι τρίτων για την κάλυψη πεζών και άλλων οδηγών που ενδέχεται να τραυματιστούν σε ατυχήματα, κάτι που οι εταιρείες προειδοποίησαν ότι θα είναι πιο δαπανηρό από την κάλυψη που παρέχουν ήδη στους χρήστες.

Ο Αντρέα Τζουρίτσιν, οικονομολόγος μεταφορών στο Πανεπιστήμιο Bicocca του Μιλάνου, είπε ότι οι εταιρείες εκμετάλλευσης θα συνεχίσουν να ασκούν πιέσεις για χαλάρωση του νόμου, ακόμη και μετά την έγκριση του νομοσχεδίου.

«Είναι παγκόσμιοι παίκτες και γι’ αυτό μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν στη χώρα με οικονομικές απώλειες» δήλωσε στους FT. «Δεν θα κλείσουν αύριο, αλλά θα προσπαθήσουν να αλλάξουν τον νόμο».