Πλέον στις ΗΠΑ το ρομπότ «διδάσκει», έτσι οι κανονικοί διδάσκοντες ρωτούν άλλα ρομπότ πόσο κουμπούρες είναι τα παιδιά... | Shutterstock
Επικαιρότητα

ΗΠΑ: Σπιράλ Τεχνητής Νοημοσύνης ταλαιπωρεί την εκπαίδευση

Ρομπότ ανιχνεύουν την επίδραση άλλων ρομπότ στις μαθητικές και φοιτητικές εργασίες. Τόσο οι εταιρείες που προσφέρουν υπηρεσίες συγγραφής στα παιδιά όσο και εκείνες που προσφέρουν υπηρεσίες ελέγχου στους διδάσκοντες έχουν θησαυρίσει…
Protagon Team

Περί Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) ξανά ο λόγος, στο σάιτ The Atlantic. Θεωρητικώς, σχολίασε η Corriere della Sera, που παρουσίασε το δημοσίευμα, ακόμη και οι πόλεμοι μπορούν να κριθούν από την απόφανση του αλγορίθμου, χωρίς να απαιτηθεί λήψη απόφασης από πλευράς πολιτικού προσωπικού.

Ο κόσμος είναι διχασμένος: άλλοι πιστεύουν ότι η ΤΝ θα απλοποιήσει τη ζωή μας και θα κάνει τον κόσμο πιο ασφαλή και πιο άνετο, άλλοι ότι θα χαθούν θέσεις εργασίας. Υπάρχει όμως και μια τρίτη εκδοχή, σύγχυσης κατά βάσιν, όπως έδειξε το δημοσίευμα της ιστοσελίδας, το οποίο επικέντρωσε στη χρήση ΤΝ στην εκπαίδευση.

Ενα αμερικανικό ΑΕΙ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, αν το ζήτημα είναι η αξιολόγηση φοιτητικής ή μαθητικής εργασίας, δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει διάκριση μεταξύ κανονικής (ανθρώπινης) και ψεύτικης (ρομποτικής). Η εξαπάτηση είναι σχετικό ζήτημα, αφού είναι αδύνατο να γίνει διάκριση μεταξύ των νομίμων και των δολίων χρήσεων της ΤΝ στην περίπτωση της φοιτητικής ή μαθητικής εργασίας, ώστε να επιβληθούν οι δέουσες κυρώσεις από τους διδάσκοντες.

«Μπορούμε να είμαστε σίγουροι αν ένας φοιτητής ή μαθητής έχει χρησιμοποιήσει ΤΝ; Τι ακριβώς σημαίνει η χρήση της ΤΝ όταν μιλάμε για σύνταξη κειμένου; Σε ποιο σημείο ακριβώς συντελείται απάτη, ειδικά όταν ο έλεγχος γίνεται από ένα σύστημα με ενσωματωμένο πρόγραμμα ανίχνευσης λογοκλοπής που λειτουργεί με αλγόριθμο;» – αυτές είναι οι ανησυχίες του δημοσιεύματος.

Μιλώντας για τις ΗΠΑ, βέβαια, οι φοιτητές και οι μαθητές μπορούν να αγοράσουν απαντήσεις από έναν ιστότοπο για τις εργασίες που ετοιμάζουν, από το σάιτ της καλιφορνέζικης εταιρείας Chegg. Μάλιστα, γεννήθηκε και νεολογισμός για αυτή την πρακτική, το λήμμα chegging (το οποίο παρηχεί με τον όρο checking, που υποδηλοί τον πάσης φύσεως έλεγχο). Φυσικά, από το περασμένο φθινόπωρο τα chatbots της ΤΝ έχουν καταστήσει αυτή την πρακτική ξεπερασμένη ήδη, έτσι ο ιστότοπος Chegg έχασε περίπου 1 δισ. δολάρια σε αγοραία αξία.

Υπάρχουν και τα αντίμετρα. Από το 2018 η πλατφόρμα Turnitin έχει κερδίσει 100 εκατ. δολάρια βοηθώντας τους διδάσκοντες να «πιάνουν» τα λάθη και τις λογοκλοπές στις εργασίες των παιδιών. Το συγκεκριμένο λογισμικό συγκρίνει κάθε εργασία με τη βάση δεδομένων του και επισημαίνει τις αντιγραφές. Η Turnitin πέτυχε εντυπωσιακά αποτελέσματα, οπότε εξαγοράστηκε το 2019 για 1,75 δισ. δολάρια. Τον περασμένο μήνα ενσωμάτωσε και μονάδα ανίχνευσης ΤΝ στο λογισμικό της.

Να πού βρισκόμαστε (πού βρίσκονται οι Αμερικανοί, δηλαδή): η ΤΝ χρησιμοποιείται ώστε να εντοπιστεί η παρέμβαση της ΤΝ! Και πάλι άκρη δεν βρίσκεις. Το Atlantic έγραψε ότι ορισμένα «αυθεντικά» γραπτά [σ.σ.: τα εισαγωγικά υπάρχουν και στο πρωτότυπο] έχουν εντυπωσιακή ομοιότητα με τα κατασκευασμένα εξ ολοκλήρου από ΤΝ. Ετσι, η Turnitin έλαβε τα μέτρα της και αποποιείται την ευθύνη για τα όποια συμπεράσματα προκύπτουν από τις εκθέσεις της.

«Παρέχουμε μόνο δεδομένα που προορίζονται να βοηθήσουν τον δάσκαλο να προσδιορίσει αν μια εργασία απαιτεί περαιτέρω έλεγχο ή συζήτηση με τον μαθητή» ανακοίνωσε και… καθάρισε. Με την ευκαιρία, δίδαξε και τους διδάσκοντες: «Βασικά, η διδασκαλία παραμένει ανθρώπινη δραστηριότητα…»

Αναζητείται, λοιπόν, στις ΗΠΑ το όριο και το μέτρο στην εκπαίδευση. «Κάποιοι σπουδαστές βασίζονται 100% στην ΤΝ, να τους κάνει αυτή τη δουλειά και εκείνοι να αράζουν, όμως κάποιοι άλλοι χρησιμοποιούν δημιουργικά το ChatGpt και τα συναφή εργαλεία» έγραψε το  Atlantic. Το τελικό συμπέρασμα είναι ότι «ο διδάσκων δεν έχει κανέναν τρόπο να γνωρίζει αν οι μαθητές ή φοιτητές του έχουν κάνει καλή χρήση της τεχνολογίας ή αν η εργασία τους είναι σκέτη απάτη».

Και κάτι χειρότερο ακόμη: «Οι διδάσκοντες ανησυχούν ότι τα παιδιά κάποια στιγμή θα αμφισβητήσουν την ίδια τη χρησιμότητα της συγγραφής εργασιών. Με εργαλεία όπως το ChatGpt τα παιδιά πιστεύουν ότι δεν έχουν πλέον κανέναν λόγο να αναπτύσσουν δεξιότητες».