Τα λιμάνια στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ και στον Κόλπο του Μεξικού άρχισαν να επαναλειτουργούν, το βράδυ της Πέμπτης, καθώς λιμενεργάτες και εργοδότες κατέληξαν σε μισθολογική συμφωνία για τη διευθέτηση της μεγαλύτερης απεργιακής κινητοποίησης του κλάδου από το 1977.
Η εξέλιξη αυτή είναι θετική για τον Λευκό Οίκο και κυρίως για την Κάμαλα Χάρις, καθώς αν συνεχιζόταν, μπορούσε να εξελιχθεί σε πλεονέκτημα για τον Ντόναλντ Τραμπ, ένα μήνα πριν τις εκλογές.
Θα χρειαστεί πάντως χρόνος για να μειωθούν οι ουρές των πλοίων έξω από τα λιμάνια, οι οποίες σχηματίσθηκαν τις τελευταίες τρεις ημέρες.
Συγκεκριμένα, τουλάχιστον 54 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων περίμεναν να ξεφορτώσουν, ενώ ορατός ήταν ο κίνδυνος ελλείψεων σε κάθε είδους προϊόντα από την αγορά.
Ο αριθμός αυτός είχε ανακοινωθεί από την Everstream Analytics για τις 4:00 μ.μ. της Πέμπτης (τοπική ώρα, 23:00 ώρα Ελλάδας), ενώ επρόκειτο να αφιχθούν περισσότερα πλοία.
Το εργατικό συνδικάτο International Longshoremen’s Association (ILA) και ο σύνδεσμος εργοδοτών United States Maritime Alliance (USMX) ανακοίνωσαν τη συμφωνία και τον άμεσο τερματισμό της απεργίας αργά το βράδυ της Πέμπτης.
Σύμφωνα με πηγές, συμφώνησαν σε αύξηση μισθών γύρω στο 62% σε διάστημα έξι ετών, η οποία θα οδηγήσει σε αύξηση των μέσων μισθών σε περίπου 63 δολάρια την ώρα, από 39 δολάρια την ώρα.
Οι μετοχές ναυτιλιακών εταιρειών σημείωσαν την Παρασκευή σημαντική πτώση σε όλη την Ασία καθώς η συμφωνία, η οποία ήρθε πολύ συντομότερα απ’ ό,τι αναμενόταν, μείωσε τις προοπτικές για αύξηση των μεταφορικών.
«Επενδυτές που ήλπιζαν σε μια βραχυπρόθεσμη αύξηση των τιμών των μεταφορικών, οι οποίες έχουν καθοδική τάση, πωλούν μετοχές καθώς η απεργία έληξε», λέει ο Γιανγκ Τζι-χουάν, αναλυτής στην Daisyhin Securities στη Σεούλ.
Το ILA κήρυξε την Τρίτη την απεργία 45.000 λιμενεργατών, τη μεγαλύτερη απεργιακή κινητοποίησή τους από το 1977, η οποία παρέλυσε τη λειτουργία 36 λιμανιών από το Μέιν μέχρι το Τέξας.
Αναλυτές της JP Morgan είχαν εκτιμήσει πως η απεργία κόστιζε στην αμερικανική οικονομία γύρω στα πέντε δισεκατομμύρια δολάρια την ημέρα.
Τα δύο μέρη πρόκειται πάντως να επαναλάβουν τις συνομιλίες, επειδή «συμφώνησαν να παρατείνουν τη σύμβαση-πλαίσιο μέχρι τις 15 Ιανουαρίου 2025 και να επιστρέψουν στο τραπέζι για να διαπραγματευθούν όλα τα άλλα εκκρεμή ζητήματα», αναφέρεται στην κοινή ανακοίνωση που εκδόθηκε από το ILA και τον USMX.
«Έχουν τις επόμενες 90 ημέρες για να τα διευθετήσουν όλα», δήλωσε, ανακουφισμένος, ο Τζο Μπάιντεν στους δημοσιογράφους.
Ο αμερικανός πρόεδρος, σταθερά στο πλευρό των εργατικών συνδικάτων, είχε δηλώσει τη στήριξή του στους λιμενεργάτες.
Λίγο νωρίτερα ο αμερικανός πρόεδρος είχε χαιρετίσει με ανακοίνωσή του αυτή τη συμφωνία, λέγοντας πως θα επιτρέψει «να επαναλειτουργήσουν τα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής και του Κόλπου» και πως «αντιπροσωπεύει μια κρίσιμης σημασίας πρόοδο πως μια σταθερή σύμβαση».
Ο Μπάιντεν είχε επίσης ευχαριστήσει «τους συνδικαλισμένους εργάτες, τους μεταφορείς και τους διαχειριστές των λιμανιών που ενεργούν με πατριωτισμό για να ανοίξουν και πάλι τα λιμάνια μας και να εξασφαλισθεί η διαθεσιμότητα προμηθειών, οι οποίες είναι ουσιαστικής σημασίας για την αποκατάσταση και την ανοικοδόμηση μετά τον κυκλώνα Ελίν».