Η τεχνολογία είναι κάτι που ο ινδός πρωθυπουργός, Ναρέντρα Μόντι, χρησιμοποιεί από το ξεκίνημα της πολιτικής του σταδιοδρομίας | Shutterstock/arindambanerjee
Επικαιρότητα

Ινδία: Πώς χρησιμοποιεί ο Μόντι το ψηφιακό κράτος για την επανεκλογή του

Οι αντίπαλοι του ινδού πρωθυπουργού τον κατηγορούν ότι χρησιμοποιεί τεράστιες ποσότητες δεδομένων για να αποκτήσει πλεονέκτημα απέναντί τους στις κάλπες
Protagon Team

Η ψηφιοποίηση του μέχρι πρόσφατα εξαρτώμενου από… κατάστιχα ινδικού κράτους, μέσω ενός καθολικού προγράμματος ταυτοποίησης και με ηλεκτρονική τραπεζική για όλους τους πολίτες, υπήρξε μία από τις μεγαλύτερες μεταρρυθμίσεις της δεκαετίας του Ναρέντα Μόντι στην εξουσία, όπως αναφέρει ρεπορτάζ των Times του Λονδίνου.

Αλλά καθώς η Ινδία προσέρχεται στις κάλπες τις τελευταίες έξι εβδομάδες για να αποφασίσει αν ο Μόντι αξίζει μια τρίτη θητεία, το ψηφιακό κράτος έχει αναδειχθεί ως ένα από τα πιο ισχυρά εργαλεία στα χέρια του κόμματός του – με την αντιπολίτευση να τον κατηγορεί, και τις οργανώσεις υπεράσπισης των ατομικών δικαιωμάτων να προειδοποιούν τους πολίτες ότι υπνοβατούν προς μία παγίδα αυταρχισμού.

Η εξατομικευμένη προεκλογική στόχευση συγκεκριμένων ομάδων πληθυσμού είναι μια επικοινωνιακή πολιτική προσέγγιση που κορυφώθηκε στις ΗΠΑ, κατά τη διάρκεια των εκστρατειών του Μπαράκ Ομπάμα και του Ντόναλντ Τραμπ. Το σκάνδαλο της Cambridge Analytica αποκάλυψε πώς τα προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων χρηστών του Facebook συγκεντρώθηκαν χωρίς τη συγκατάθεσή τους και χρησιμοποιήθηκαν για την πρώτη καμπάνια του Τραμπ.

Στην Ινδία, ο τεράστιος όγκος των πληροφοριών που βρίσκεται στα χέρια του κυβερνώντος κόμματος, Μπαρατίγια Τζανάτα (BJP), έχει παραδοθεί οικειοθελώς από τους ίδιους τους ψηφοφόρους, όταν έκαναν εγγραφή σε κυβερνητικές ψηφιακές εφαρμογές που διευκολύνουν την καθημερινότητά τους.

Τεράστιες κυβερνητικές βάσεις δεδομένων με στοιχεία πολιτών έχουν μεταφερθεί στον εκλογικό μηχανισμό του κυβερνώντος κόμματος, αλλά και σε συγκεκριμένες, φιλικές προς το κόμμα, επιχειρήσεις. Τοπικές κυβερνήσεις περιοχών που βρίσκονται στα χέρια της αντιπολίτευσης επιχείρησαν να κάνουν το ίδιο, αλλά ο πλήρης έλεγχος της εθνικής βάσης δεδομένων έχει δώσει στο BJP ένα πλεονέκτημα που οι αντίπαλοί του μπορούν μόνο να ονειρεύονται.

Ο πανύψηλος 73χρονος Μόντι διαθέτει τεχνογνωσία που αξιοποιεί πολιτικά εδώ και πάνω από μία δεκαετία. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην τελευταία του τοπική καμπάνια για την ηγεσία της πολιτείας του Γκουτζαράτ, πριν κατέβει υποψήφιος στις εθνικές εκλογές, ο σημερινός ινδός πρωθυπουργός εμφανιζόταν ως ολόγραμμα σε πολιτικές συγκεντρώσεις του σε χωριά της δυτικής πολιτείας.

Ο Μόντι έχει τη δική του εφαρμογή, ονόματι NaMo, η οποία είναι προεγκατεστημένη σε ινδικά τηλέφωνα χαμηλού κόστους και έγινε το επίκεντρο μιας δημόσιας διαμάχης γύρω από το απόρρητο των επικοινωνιών το 2018, όταν διαπιστώθηκε ότι συλλέγει δεδομένα από τις συσκευές των χρηστών.

Τέτοια δεδομένα είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα σε ένα πολιτικό κλίμα που χαρακτηρίζεται από τις κοινοτικές διαιρέσεις. Σε προεκλογικές συγκεντρώσεις του, ο Μόντι έχει πυροδοτήσει ένα κλίμα κατά των μουσουλμάνων κατηγορώντας την αντιπολίτευση ότι σκοπεύει να αποσύρει τις προνοιακές παροχές από τους ινδουιστές της κατώτερης τάξης, για να τις προσφέρει στη μουσουλμανική «τράπεζα ψηφοφόρων» της.

Οι μειονότητες φοβούνται το αντίστροφο. Παρότι οι δικαιούχοι λαμβάνουν επί του παρόντος παροχές πρόνοιας ανεξαρτήτως της θρησκευτικής τους ταυτότητας, ή της κάστας στην οποία ανήκουν, το πολωμένο κλίμα της Ινδίας έχει προκαλέσει φόβους ότι τα δεδομένα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για επιλεκτικές στοχεύσεις παροχών.

Τα deepfake βίντεο που δείχνουν τους αστέρες του Μπόλιγουντ, Ρανβίρ Σινγκ και Αμίρ Καν, να υποστηρίζουν πολιτικούς υποψηφίους, έκαναν την εμφάνισή τους στο διαδίκτυο στις πολιτειακές εκλογές πέρυσι, πριν τελικά αποσυρθούν. Ο ίδιος ο Μόντι προειδοποίησε για την απειλή των πλαστών βίντεο, όταν πίστεψε εσφαλμένα ότι έπεσε θύμα τους. Ενα βίντεο που τον έδειχνε να χορεύει αποδείχθηκε ότι δεν ήταν δημιουργημένο από την ΤΝ – ήταν πλαστοπροσωπία από έναν σωσία του.

Η σχετική απουσία φαινομένων παραπληροφόρησης δημιουργημένης από την Τεχνητή Νοημοσύνη στη χώρα, οφείλεται εν μέρει στην αυτο-αστυνόμευση του κλάδου. Εταιρείες που παράγουν προγράμματα ΤΝ έλαβαν στην προεκλογική περίοδο αιτήματα υποψηφίων για τη δημιουργία βίντεο στα οποία απευθύνονται ονομαστικά στους ψηφοφόρους. Αλλα αιτήματα για τη δημιουργία deepfake βίντεο των πολιτικών τους αντιπάλων, απορρίφθηκαν από τον κλάδο ως ανήθικα.

Τέτοια αιτήματα, ωστόσο, έχουν αρχίσει να στερεύουν – όχι τόσο λόγω αυτής της ηθικής στάσης των εταιρειών, αλλά κυρίως λόγω της αλματώδους ανάπτυξης της τεχνολογίας, η οποία πλέον είναι ευρέως διαθέσιμη. Καθώς οι ινδικές εκλογές οδεύουν προς την ολοκλήρωσή τους το προσεχές Σάββατο, αυτές οι εταιρείες δέχονται προεκλογικά αιτήματα με επίκεντρο την ΤΝ από ξένες χώρες – γεγονός ενδεικτικό της παγκόσμιας εμβέλειας της χώρας στον τομέα των τεχνολογικών υπηρεσιών.