Εργαζόμενοι πακετάρουν ασταμάτητα σε εταιρεία ταχείας παράδοσης, στην Ανατολική Κίνα | CFOTO/Future Publishing via Getty Images
Επικαιρότητα

Ημέρα των Εργένηδων: Ετσι γιορτάζεται η κινεζική Black Friday

Κάθε χρόνο, η 11η Νοεμβρίου δίνει την ευκαιρία στους Κινέζους για μια καταναλωτική φρενίτιδα, καθώς οι εκπτώσεις στις πλατφόρμες πωλήσεων είναι άκρως δελεαστικές. Εφέτος, όμως, είναι η πρώτη φορά που οι καταναλωτές αγοράζουν κυρίως εγχώρια προϊόντα, λόγω της κρίσης που έχει επιφέρει η πανδημία και ειδικότερα η πολιτική των μηδενικών κρουσμάτων
Protagon Team

Οι πωλήσεις της «Ημέρας των Εργένηδων» (Singles’ Day) στην Κίνα βρίσκονταν την Παρασκευή 11 Νοεμβρίου στο αποκορύφωμά τους, με πολλές δεκάδες δισ. ευρώ να δαπανώνται, παρά την επιβράδυνση της οικονομίας και την υγειονομική κρίση, που περιορίζουν κάπως το κλίμα ευφορίας.

Εδώ και πάνω από μια δεκαετία, η 11η Νοεμβρίου δίνει στους Κινέζους την ευκαιρία για μια φρενίτιδα διαδικτυακών αγορών, λόγω των πολύ ελκυστικών εκπτώσεων που προσφέρουν οι πλατφόρμες πωλήσεων.

Οι εμπνευστές αυτής της Ημέρας, που ξεκίνησε το 2009, ήταν ο κολοσσός του ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba και οι ιστοσελίδες του Taobao και Tmall, το παράδειγμα των οποίων έχει έκτοτε ακολουθήσει το σύνολο των ανταγωνιστών τους, όπως οι JD.com και Pinduoduo.

Η 11η Νοεμβρίου γιορτάζεται ως η Ημέρα των Εργένηδων, λόγω της επανάληψης του αριθμού 1 στην ημερομηνία (11/11).

Εφέτος, η οικονομική επιβράδυνση στη χώρα, που επιτείνεται από τη συνεχή εφαρμογή των περιορισμών εξαιτίας την Covid, επηρεάζει αρνητικά την κατανάλωση, αναφέρουν οι New York Times.

Για χρόνια, αυτή η ετήσια υπερβολή των αγορών έμοιαζε με μια κερδοφόρα ανταλλαγή μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Χιλιάδες premium προϊόντα με δυτικές μάρκες, όπως η Apple και η L’Oreal, αγοράζονταν από εκατοντάδες εκατομμύρια κινέζους καταναλωτές στον γίγαντα του ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba. Καθώς, όμως, οι γεωπολιτικές και οικονομικές πιέσεις αυξάνονται, οι εγχώριες επιχειρήσεις γίνονται ολοένα και περισσότερο πρώτη επιλογή, σημειώνει η αμερικανική εφημερίδα.

Καθώς ο Σι Τζιπίνγκ ωθεί την Κίνα να γίνει πιο αυτάρκης οικονομικά, η Ημέρα των Εργένηδων αναγκάζεται να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, μιας πιο συντηρητικής εποχής, που βασίζεται στη δύναμη των εγχώριων εταιρειών και μάλιστα με στενό έλεγχο και υποστήριξη από το κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα.

«Δεν υπάρχει ο ίδιος ενθουσιασμός όπως τα προηγούμενα χρόνια», δήλωσε η Λιου Γινγκσουέ, μια 34χρονη κάτοικος του Πεκίνου. «Και οι εκπτώσεις δεν είναι τόσο σημαντικές όσο πριν», προσέθεσε μιλώντας στο γαλλικό Πρακτορείο.

«Αυτή η έλλειψη ενθουσιασμού πιστεύω ότι οφείλεται στην Covid», δήλωσε η Λιου Σιανγκρού, επίσης κάτοικος της κινεζικής πρωτεύουσας.

Η αλήθεια είναι ότι το κινεζικό ΑΕΠ έχει πέσει δραματικά και κύριο ρόλο σε αυτό έπαιξαν τα ατελείωτα lockdown που επέφερε η πολιτική «μηδενικού κρούσματος» (κορονοϊού), διότι συνετέλεσαν στα μειωμένα οικονομικά αποτελέσματα: επιβράδυναν τη βιομηχανική παραγωγή, ενώ «φυλάκισαν» στα διαμερίσματα, τόσο τους εργαζομένους όσο και τους καταναλωτές.

Μολαταύτα, οι πωλήσεις κατά την Ημέρα των Εργένηδων θα μπορούσαν να ξεπεράσουν τα 1.000 δισ. γιουάν (137 δισ. ευρώ), εκτίμησε ο αναλυτής Σιαοφένγκ Γουάνγκ, από την εταιρεία ερευνών Forrester. Κάτι τέτοιο θα συνέβαινε για πρώτη φορά, ενώ το ποσό θα ήταν υψηλότερο από το ετήσιο ΑΕΠ μιας σειράς χωρών.

Σε αντίθεση με τα πρώτα χρόνια, όταν η εκδήλωση διαρκούσε μόνο 24 ώρες και προκαλούσε ενθουσιασμό, η Ημέρα των Εργένηδων διαρκεί πλέον για πολλές εβδομάδες, φθάνοντας στο αποκορύφωμά της τις δύο τελευταίες ημέρες.

Από την Πέμπτη στις 08.00 έως την Παρασκευή, ανήμερα της «γιορτής», στις 14.00, οι πωλήσεις των διαδικτυακών καταστημάτων Alibaba και JD.com έφθασαν τα 262 δισ. γιουάν (35,9 δισ. ευρώ), σύμφωνα με εκτίμηση της εταιρείας Syntun – μια πιο αδύναμη τάση σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, όπως τονίζουν οι αναλυτές.

«Στο Διαδίκτυο υπάρχουν συνεχώς εκπτώσεις, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα η ημέρα αυτή να θεωρείται πια κάτι συνηθισμένο», δήλωσε ο Βινσέντ Μαριόν, συνιδρυτής της εταιρείας επικοινωνίας Slingshot, στη Σανγκάη. Πλέον, «οι Κινέζοι καταναλώνουν λιγότερο, αλλά στρέφονται σε προϊόντα υψηλότερης ποιότητας», συμπλήρωσε.

Πριν από την πανδημία, οι πωλήσεις αυτές συνοδεύονταν συνήθως από μια μεγάλη διαφημιστική εκστρατεία στα μέσα ενημέρωσης από την Alibaba: μια γιγάντια οθόνη κατέγραφε σε πραγματικό χρόνο την εξέλιξη των συναλλαγών. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, τα μέσα ενημέρωσης δεν δίσταζαν να χρησιμοποιήσουν υπερθετικούς χαρακτηρισμούς για να σχολιάσουν το ύψος των παραγγελιών, που εύκολα ξεπερνούσαν τα δεκάδες δισ. ευρώ.