H Χάλι Μπέρι χαμογελαστή τη στιγμή της προπόνησης | Halle Berry/Facebook
Επικαιρότητα

Η Χάλι Μπέρι φέρνει τα πάνω κάτω στο Χόλιγουντ

Η βραβευμένη με Οσκαρ 54χρονη αφροαμερικανίδα σταρ σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στο «Bruised» υποδυόμενη μια πυγμάχο, σε έναν ρόλο που αρχικά προοριζόταν για μια πολύ νεότερη, λευκή ηθοποιό
Protagon Team

Το «Bruised», η δραματική ταινία με την οποία η Χάλι Μπέρι έκανε το σκηνοθετικό ντεμπούτο της και επίσης πρωταγωνιστεί στον ρόλο της πυγμάχου Τζάκι Τζάστις, παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο στις 12 Σεπτεμβρίου και έπεται η προβολή της από το Netflix, αν και δεν έχει ανακοινωθεί πότε.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Variety, η πλατφόρμα streaming αγόρασε τα δικαιώματα για την παγκόσμια διανομή της ταινίας έναντι του αστρονομικού ποσού των 20 εκατ. δολαρίων, κάτι το οποίο δεν σχολίασε η Χάλι Μπέρι, όμως δεν παρέλειψε να εκφράσει τον ενθουσιασμό της για τη συμφωνία στο Twitter.

«Είμαι άφωνη. Σ′ ευχαριστώ @netflix που πίστεψες στο όραμά μου, ανυπομονώ να δείτε όλοι την ταινία», έγραψε στο Twitter

Το αρχικό σενάριο αναφερόταν σε μια 20χρονη καθολική ιρλανδοαμερικανίδα πυγμάχο, που αποτυγχάνει στο μόνο πράγμα το οποίο ξέρει να κάνει καλά, την πάλη. Οταν ο εξάχρονος γιος της, Μάνι, που τον είχε χάσει από χρόνια, επιστρέφει, η Τζάκι πρέπει να παλέψει με τους δαίμονές της, να αντιμετωπίσει ένα από τα πιο σκληρά, ανερχόμενα αστέρια του κόσμου της πυγμαχίας και τελικά να αγωνιστεί για να γίνει η μητέρα που αξίζει στο παιδί της.

Το σενάριο της Μισέλ Ρόζενφαρμπ τράβηξε την προσοχή της 54χρονης ηθοποιού, της πρώτης και μοναδικής Αφροαμερικανίδας που τιμήθηκε με Οσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου: «Ηξερα ότι, όπως ήταν γραμμένο, δεν θα μπορούσε να είναι για μένα, αλλά αυτό που μου άρεσε στο σενάριο ήταν ότι επρόκειτο για μια κλασική ταινία πάλης. Σε όλη την ιστορία, οι άνθρωποι λατρεύουν τον ενθουσιασμό που μεγαλώνει κατά τη διάρκεια του αγώνα. Λατρεύουν μια καλή ταινία πάλης. Μου άρεσε ο χαρακτήρας και μου άρεσε μια ταινία για τη λύτρωση. Θέλω να βλέπω το ανθρώπινο πνεύμα να πετάει ψηλά», εξήγησε η Χάλι Μπέρι κατά τη διάρκεια του masterclass της στο Τορόντο πριν από λίγες ημέρες.

Το «Bruised» υπόσχεται να είναι εξίσου πρωτοποριακό με τον δραματικό «Χορό των τεράτων», που έφερε στη σταρ ένα Οσκαρ το 2002. Τώρα, σκηνοθετώντας και πρωταγωνιστώντας στη δική της ταινία, σε έναν ρόλο που αρχικά προοριζόταν για μια πολύ νεότερη, λευκή ηθοποιό, το κορίτσι του Τζέιμς Μποντ φέρνει τα πάνω κάτω στα παραδοσιακά στερεότυπα του Χόλιγουντ σχετικά με την ηλικία, τη φυλή και το φύλο, γράφει στον Independent ο Τζέφρι Μακνάμπ.

Η Χάλι Μπέρι διαμαρτυρόμενη για τη δολοφονία της 26χρονης Μπριόνα Τέιλορ μέσα στο σπίτι της, δυόμισι μήνες πριν από τη δολοφονία του Φλόιντ (Facebook/Halle Berry)

Εδώ και χρόνια, στο Χόλιγουντ είναι αποδεκτό 50ρηδες ή και μεγαλύτεροι ηθοποιοί, όπως οι Τομ Κρουζ, Μπρους Γουίλις και Κλιντ Ιστγουντ, να πρωταγωνιστούν σε δραματικές ταινίες δράσης, και συχνά σε ιστορίες που τους επιτρέπουν ρομαντικές σχέσεις με πολύ νεότερες γυναίκες. Σπάνια όμως επιτρέπεται κάτι τέτοιο σε γυναίκες ηθοποιούς, πόσο μάλλον σε Αφροαμερικανίδες. Μπορεί η Παμ Γκριρ, σταρ της δεκαετίας του 1970, να πλησίαζε στα 50 όταν εμφανίστηκε στο «Jackie Brown» (1997) του Κουέντιν Ταραντίνο, μόνο που έπαιζε την αεροσυνοδό, όχι την πυγμάχο, ούτε σκηνοθέτησε την ταινία.

Η Μπέρι, όμως, πήρε ένα σενάριο που προοριζόταν για κάποια άλλη και το προσάρμοσε στον εαυτό της. Και δεν φλέρταρε απλώς με το άθλημα, όπως θα μπορούσε να κάνει μια σταρ του Χόλιγουντ. Ηταν «μέσα σε όλα», έτοιμη να πονέσει όπως ακριβώς οι επαγγελματίες του βάναυσου αθλήματος, και προετοιμάστηκε πολύ εντατικά, όχι μόνο για την ερμηνεία της, αλλά και σωματικά, με πολύ σκληρή προπόνηση. Μάλιστα τα γυρίσματα της ταινίας σταμάτησαν για ένα διάστημα όταν τραυματίστηκε, ευτυχώς ελαφρά.

Κοιτάζοντας την καριέρα της Χάλι Μπέρι, θα βρει κανείς ένα παράξενο μείγμα από δράματα, κιτς mainstream ταινίες, τηλεοπτικές σαπουνόπερες και ρόλους δύσκολους, που δεν της πρόσφεραν καμιά ανταμοιβή. Πρώην μοντέλο και βασίλισσα της ομορφιάς, ήταν η πρώτη Αφροαμερικανίδα που εκπροσώπησε τις ΗΠΑ στον διαγωνισμό για τη Μις Κόσμος. Στην αρχή, δεν της επιτρεπόταν να ξεχάσει αυτό το παρελθόν. Συχνά την επέλεγαν με βάση την εμφάνισή της και όχι για το ταλέντο της: «Εμαθα από νωρίς ότι για να με πάρουν στα σοβαρά υπόψη ως ηθοποιό, θα έπρεπε να βάλω στην άκρη τον φυσικό μου εαυτό», δήλωσε πρόσφατα.

Η Χάλι Μπέρι με κοιλιακούς… φέτες χάρη στη σκληρή προπόνηση για τον ρόλο της πυγμάχου

Στο πρόσφατο Φεστιβάλ του Τορόντο η Μπέρι αναφέρθηκε αρκετές φορές στον αγώνα της να την πάρουν σοβαρά υπόψη σκηνοθέτες, που βασικά ήταν κολλημένοι στην εμφάνισή της. Και περιέγραψε τον εαυτό της ποικιλοτρόπως: «Κάτι περισσότερο από το κέλυφος μέσα στο οποίο κυκλοφορώ», «κάτι περισσότερο από ένα όμορφο πρόσωπο», «κάτι περισσότερο από ένα μοντέλο που έγινε ηθοποιός», είπε.

Το 1991, ο Σπάικ Λι τής έδωσε την πρώτη πραγματική ευκαιρία να ξεφύγει από τους ασήμαντους ρόλους, όταν την επέλεξε για τον ρόλο της Βίβιαν, της εξαρτημένης από το κρακ πόρνης στην ταινία του «Πυρετός της ζούγκλας» πλάι στον Σάμουελ Τζάκσον. «Νομίζω ότι δεν είχε κάνει μπάνιο για μια εβδομάδα και δεν την αναγνώρισα όταν μπήκε στο δωμάτιο. Και έτσι πήρε τον ρόλο», είπε κάποτε ο αντισυμβατικός αμερικανός σκηνοθέτης για τη συνεργασία τους.

Το 1998 υποδύθηκε επίσης μια ράπερ και ακτιβίστρια στην πολιτική σάτιρα «Bulworth» που είχε σχέση με ένα πολύ μεγαλύτερό της λευκό γερουσιαστή, τον οποίο έπαιζε ο Γουόρεν Μπίτι, που ήταν και ο σκηνοθέτης της ταινίας. Παρά το γεγονός, όμως, ότι η δεκαετία του 1990 ήταν η χρυσή εποχή του ανεξάρτητου κινηματογράφου στις ΗΠΑ, η Μπέρι είχε περισσότερες ευκαιρίες να παίξει σε κομεντί και οικογενειακές ταινίες, παρά σε επιτυχημένες indie ταινίες, που προβλήθηκαν στο Sundance Φεστιβάλ διεκδικώντας βραβεία. Οπως το έθεσε ο τίτλος μιας συνέντευξής της το 2016 στο W Magazine, η Χάλι Μπέρι «έπρεπε να παρακαλέσει το Χόλιγουντ για να την πάρει σοβαρά».

Ωστόσο, ανεξάρτητα από τις επιλογές των ταινιών, η Μπέρι συνέχισε να εμφανίζεται  σε λίστες –και μάλιστα στην κορυφή τους– όπως οι «50 Most Beautiful People» του People Magazine.

Μετά τον θρίαμβό της στα Οσκαρ υπήρξε μια αντίδραση εναντίον της. Η ταινία κατηγορήθηκε για στερεοτυπική απεικόνιση των μαύρων γυναικών, επικρίθηκε επίσης η σκηνή του σεξ. Ως βραβευμένη με Οσκαρ και ρόλους σε επιτυχημένες ταινίες, όπως η Στορμ στο «X-Men» (2000) και η Τζινξ του «007: Πέθανε μια Αλλη Μέρα» (2002),  ήταν πλέον σε θέση να κάνει αυτό ακριβώς που ήθελε. Ωστόσο, η ταινία τρόμου «Gothika» (2003) και η «Catwoman» (2004), που ακολούθησαν, ήταν κακές επιλογές.

Στο εξώφυλλο του Variety (Facebook/ Halle Berry)

Ισως επίσης υπήρξε υπόγειος ρατσισμός στην απόφαση της MGM να μην υποστηρίξει τα σχέδια της παραγωγού του Μποντ Μπάρμπαρα Μπρόκολι να γυρίσει μια ταινία δράσης με την Τζινξ. Οπως είπε πρόσφατα η Μπέρι στο περιοδικό Variety, το στούντιο απλώς δεν εμπιστευόταν να «ρίξει τόσα χρήματα σε μια ταινία δράσης με μια μαύρη σταρ».

Τώρα, όμως, το τοπίο έχει αλλάξει. Το Netflix υποστηρίζει το «Bruised»: «Πριν από 20 χρόνια, τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά. Προσπαθούσα να βρω ρόλους που να με εμπνέουν, που θα μου επέτρεπαν να δείξω το ταλέντο μου… αλλά σήμερα, βλέπω ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει. Κοιτάξτε την τηλεόραση. Οι καλύτερες ταινίες μας τώρα νομίζω ότι είναι στην TV και είναι γεμάτες χρώμα», είπε η Μπέρι στο Τορόντο.

Σίγουρα σήμερα έχει καλύτερες επιλογές από ό,τι όταν κέρδισε το Οσκαρ. Εχει επίσης την ευκαιρία να κάνει ταινίες αποκλειστικά με τους δικούς της όρους: να τις παράγει και να τις σκηνοθετεί, και να πρωταγωνιστεί χωρίς κανέμας να της υπενθυμίζει το παρελθόν της στις πασαρέλες της ομορφιάς ή να της ζητάει να φορέσει δέρματα και μάσκα.