Οι νέες συμφωνίες της Πρέμιερ Λιγκ για τα τηλεοπτικά δικαιώματα των αγώνων της, σχεδόν, ολοκληρώθηκαν. Αφορούν την επόμενη τριετία (2022-2025), ή σε κάποιες περιπτώσεις την επόμενη εξαετία, έως το 2028, και η αξία τους διαψεύδει, για άλλη μια φορά, όσους περιμένουν χρόνια τώρα να «σκάσει η φούσκα» του αγγλικού ποδοσφαίρου. Ιδίως από το 2010 κι έπειτα, τηλεοπτικά δίκτυα σε κάθε περιοχή της Γης αγοράζουν την εικόνα του φημισμένου πρωταθλήματος όλο και ακριβότερα. Ο κύκλος που ανοίγει στις 5 Αυγούστου, με τη σεζόν 2022-2023, δεν θα αποτελέσει εξαίρεση.
Σε ορίζοντα τριετίας, οι Times υπολόγισαν ότι τα συνολικά τηλεοπτικά έσοδα της Πρέμιερ Λιγκ θα ανέλθουν σε 12,3 δισεκατομμύρια ευρώ, και θα είναι αυξημένα κατά 16% σε σχέση με εκείνα του 2019-2022. Πρόκειται, βεβαίως, για ρεκόρ όλων των εποχών. Αλλά το πιο εντυπωσιακό είναι πως, για πρώτη φορά, η αξία των δικαιωμάτων που πουλήθηκαν στο εξωτερικό (6,3 δισεκατομμύρια ευρώ) υπερβαίνει εκείνη των εγχώριων μεταδόσεων (6 δισεκατομμύρια ευρώ).
Η αύξηση στο διεθνές «πακέτο» είναι, περίπου, 30%. Κάποιες -ελάχιστες- χώρες, όπως η Ινδία, στο εξής θα πληρώνουν την εικόνα του αγγλικού ποδοσφαίρου φθηνότερα. Εκεί, οι φίλαθλοι ζουν για να βλέπουν κρίκετ. Αλλά στις συντριπτικά περισσότερες, οι νέες συμφωνίες έκλεισαν με αντίτιμο έως και 100% υψηλότερο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι ΗΠΑ. Η προσπάθεια του ESPN και του CBS να «αρπάξουν» το αγγλικό πρωτάθλημα από το NBC, υποχρέωσε το τηλεοπτικό δίκτυο (που μεταδίδει αγώνες της Πρέμιερ Λιγκ από το 2013) να δαπανήσει για τα δικαιώματα της επόμενης εξαετίας, 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ. Σχεδόν τα διπλά από όσα είχε καταβάλει το 2016 για τις έξι προηγούμενες σεζόν.
Το ίδιο συνέβη και με τη Nordic Entertainment Group (Nent), που δείχνει μπάλα από την Αγγλία στις σκανδιναβικές χώρες. Τα δικαιώματα για τη Νότια Αμερική κόστισαν στην Disney (ESPN) και την πλατφόρμα της, Star+, 35% περισσότερο σε σχέση με τη συμφωνία που έληξε εφέτος.
Αν υπάρχει κορεσμός για το συγκεκριμένο τηλεοπτικό προϊόν, αυτός αφορά μόνο τη Βρετανία, όπου τα έσοδα από την TV παρέμειναν, περίπου, στα ίδια επίπεδα. Είναι λογικό. Εκεί ο κόσμος πηγαίνει στο γήπεδο. Το 2021-2022 οι σύλλογοι της Πρέμιερ Λιγκ διέθεσαν, στο σύνολο, πάνω από 15 εκατομμύρια εισιτήρια. Οι αγώνες ήταν sold-out σε ποσοστό 92%. Επιπλέον, οι ποδοσφαιρόφιλοι παρακολουθούν από κοντά και τις χαμηλότερες κατηγορίες, ακόμη και τα τοπικά πρωταθλήματα. Δεν περιμένουν να δουν καλή μπάλα από την τηλεόραση.
Οι νέες συμφωνίες για τα τηλεοπτικά δικαιώματα της Πρέμιερ Λιγκ σημαίνουν, βεβαίως, περισσότερα χρήματα για τις ομάδες της. Σύμφωνα με τους Times, αυτή που θα κατακτήσει τον τίτλο της προσεχούς αγωνιστικής περιόδου (2022-2023) θα εισπράξει 234 εκατ. ευρώ, από 202 την περασμένη σεζόν. Αν αναδειχθεί πρωταθλήτρια η Μάντσεστερ Σίτι, όπως προέβλεψε ο Γίργκεν Κλοπ, τα επιπλέον 32 εκατομμύρια δεν θα της αλλάξουν τη ζωή, όμως τα +15 που θα καρπωθούν οι σύλλογοι της «ουράς», θα τους βοηθήσουν πολύ να ενισχυθούν.
Τα «μεγάλα κεφάλια» της Πρέμιερ Λιγκ είναι αρκετά σοφά, ώστε να μην τσιγκουνεύονται τα μερίδια των «μικρών» από τα υπερκέρδη. Επενδύουν στον έντονο ανταγωνισμό, επειδή αυτό «πουλάνε», πάνω απ’ όλα, στους πελάτες τους. Ο ανταγωνισμός φέρνει ακριβότερα τηλεοπτικά συμβόλαια κάθε φορά – και τα ακριβότερα συμβόλαια, μεγαλύτερο ανταγωνισμό, σε έναν αέναο κύκλο ευημερίας. Από τη μοιρασιά δεν εξαιρούνται οι ομάδες των χαμηλότερων κατηγοριών (EFL), οι οποίες μέσα στην προσεχή τριετία θα εισπράξουν, συνολικά, 1,9 εκατ. ευρώ.
Τα 380 παιχνίδια της Πρέμιερ Λιγκ κάθε σεζόν είναι πιο ακριβοπληρωμένα και από εκείνα του Τσάμπιονς Λιγκ, επειδή οι Αγγλοι δεν κάνουν… εκπτώσεις στην ποιότητα του ποδοσφαιρικού τους προϊόντος. Δεν αφήνουν τίποτα να θαμπώσει τη λάμψη του. Προσφάτως, για παράδειγμα, είχαν κάποια κρούσματα εισβολής θεατών στον αγωνιστικό χώρο. Ιδίως στο «ντέρμπι σωτηρίας» της Εβερτον με την Κρίσταλ Πάλας, αλλά και στο Νότιγχαμ Φόρεστ – Σέφιλντ Γιουνάιτεντ, όπου οπαδός των γηπεδούχων «κουτούλησε» παίκτη της αντίπαλης ομάδας. Ελαβαν, αμέσως, τα μέτρα τους. Οπως ανακοινώθηκε προ ημερών, όσοι φίλαθλοι πατούν το χορτάρι, ακόμη και για να πανηγυρίσουν, θα αποκλείονται από τα γήπεδα.
Το αγγλικό πρωτάθλημα δεν είναι ένα υπερτιμημένο τηλεοπτικό προϊόν, αλλά το απόλυτο ποδοσφαιρικό θέαμα. Αυτό που όλοι όσοι αγαπούν τον «βασιλιά» των σπορ, θέλουν να παρακολουθούν. Αλλά η Πρέμιερ Λιγκ δεν επαναπαύεται στις δάφνες της. Αναζητώντας νέες αγορές, θα στέλνει -δωρεάν- την εικόνα της σε 20 χώρες της Αφρικής και σε άλλες περιοχές του Κόσμου που, ακόμη, δεν έχει κατακτήσει.