Τα λατινικά και τα αρχαία ελληνικά έχουν από καιρό πληγεί από ένα πρόβλημα ίματζ, έγραψαν το τέλος Ιουνίου οι Times του Λονδίνου, σε κύριο άρθρο τους που τονίζει την σημασία των δύο γλωσσών για το σήμερα. Δίχως ελληνικές σπουδές δεν υπάρχει εκπαίδευση έλεγε ο μέγας Τολστόι (1828-1910) και αυτό το απόφθεγµα απηχεί και τις απόψεις πανεπιστημιακών καθηγητών στην Αμερική και την Ευρώπη.
«Παρότι χλευάζονται ως “νεκρές γλώσσες” πολλοί βλέπουν αυτές τις αρχαίες γλώσσες ως προνόμιο μιας πλούσιας, ιδιωτικά μορφωμένης ελίτ», συνεχίζουν οι Times και τονίζουν: «Τα λατινικά και τα ελληνικά αποτελούν τη βάση για περίπου το 60% των λέξεων στα αγγλικά, τη γλώσσα μεγαλύτερη διάδοση στον κόσμο, τη lingua franca του παγκόσμιου εμπορίου, της επιστήμης, της οικονομίας και της πολιτικής».
Εστιάζοντας στο βρετανικό εκπαιδευτικό σύστημα η εφημερίδα εκτιμά ότι στα σχολεία της χώρας που ήδη διδάσκονται Λατινικά τα αρχαία ελληνικά θα μπορούσαν να είναι το επόμενο βήμα στο πρόγραμμα σπουδών «καθώς το πάθος για τις κλασικές σπουδές αποκτά δυναμική».
Σε έτερο, εξειδικευμένο άρθρο τους, οι Times εστίασαν το τελευταίο διάστημα στη φιλανθρωπική οργάνωση Classics For All η οποία έχει βοηθήσει 300 κρατικά σχολεία στη Βρετανία να προσφέρουν μαθήματα Λατινικών.
Τα αρχαία ελληνικά είναι το επόμενο βήμα: «Ο Πίτερ Τζόουνς, συνιδρυτής της ομάδας, δήλωσε ότι ελπίζει τώρα να ενθουσιάσει τα παιδιά στα σχολεία με τα αρχαία ελληνικά και να τα ενθαρρύνει να αγκαλιάσουν ως μάθημα. Το πρόγραμμα θα εφαρμόζεται πιλοτικά σε δέκα σχολεία, κυρίως σε κρατικά δημοτικά σχολεία, από τον Σεπτέμβριο».
Ο «Μπόρις ο βάτραχος» είναι η μασκότ του προγράμματος, τα καμώματα του οποίου θα χρησιμοποιηθούν για να βοηθήσουν τα παιδιά να μάθουν τις γλώσσες.
«Η εκμάθηση λατινικών ή ελληνικών στο δημοτικό σχολείο είχε το πλεονέκτημα ότι έδινε στα παιδιά μια γενική βάση που θα τα ωφελούσε σε οποιαδήποτε γλώσσα διδάσκονταν στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», δήλωσε η φιλανθρωπική οργάνωση με βάση της ως τώρα εμπειρία από την πολιτική εφαρμογή του προγράμματος.
Σχεδόν 20 σχολεία σε μια πολύ υποβαθμισμένη περιοχή του Σόλιχουλ, στα δυτικά Μίντλαντς της Βρετανιάς διδάσκουν κλασική φιλολογία σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ.
Τα αρχαία στις ΗΠΑ
Εν τω μεταξύ στην Ελλάδα, η συζήτηση παραμένει ζωντανή. Ενώ ξένα πανεπιστήμια μας θυμίζουν κάθε τρεις και λίγο πόσο σημαντικά είναι για αυτά τα αρχαία ελληνικά.
Πόσοι γνωρίζουν πχ. ότι ένα µεταπτυχιακό πρόγραµµα στις Ανθρωπιστικές Επιστήµες του Ralston College, που εδρεύει στη μακρινή Σαβάνα των ΗΠΑ βασίζεται στην εκµάθηση και ταυτόχρονη χρήση τόσο της αρχαίας, όσο και της νέας ελληνικής γλώσσας.
Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης και ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Άδωνις Γεωργιάδης παρέστησαν στις 2 Αυγούστου σε τιμητικό δείπνο στην Αθήνα για το μεταπτυχιακό Ανθρωπιστικών Σπουδών του Ralston που συνεχίζεται φέτος για δεύτερη χρονιά στη Σάμο.
Σύµφωνα µε τον επικεφαλής του προγράµµατος αυτού, καθηγητή Τζότζεφ Κόνλον (που έλαβε το διδακτορικό του στο Princeton) είναι αδύνατη η κατανόηση και η εκµάθηση της αρχαίας ελληνικής δίχως την συµβολή της νέας ελληνικής.
«Η βαθύτερη και ταυτόχρονη γνώση της αρχαίας και της νέας ελληνικής συµβάλλουν στην ουσιαστικότερη κατανόηση και σύνδεση του παρελθόντος, του παρόντος και του µέλλοντος, στην βαθιά και ακριβή πρόσληψη των φιλοσοφικών κειµένων αλλά και της ίδιας τους της µητρικής (αγγλικής) γλώσσας» τόνισε ο αμερικανός καθηγητής.
Κατά τον ίδιο, τα αρχαία ελληνικά είναι µια ζώσα γλώσσα αφού «ζει» σε πολλές άλλες γλώσσες. Ενδεικτικά, στα µοντέρνα αγγλικά το 25% των λέξεων προέρχονται από τα αρχαία ελληνικά…