Δεν υπάρχει τίποτα μεμπτό για το Forbes και τις λίστες του. Το περιοδικό, είναι έγκυρο, το 2017 συμπληρώνει τα 100 χρόνια του, και είναι απολύτως ειλικρινές ως προς το τι πρεσβεύει: «Το εργαλείο του καπιταλιστή», έτσι αυτοχαρακτηρίζεται.
Αν είναι χρήσιμο ή όχι εργαλείο για τον αληθινό καπιταλιστή, αυτό το ξέρει ο καπιταλιστής. Πάντως σίγουρα, κάθε χρόνο, το Forbes, με τις λίστες του για τους «πιο πλούσιους», «πιο πλούσιους κάτω των 30», «πιο ακριβοπληρωμένους καλλιτέχνες» και τελευταία, «πιο value (for money) ηθοποιούς» κ.α. έχει διευρύνει το αναγνωστικό κοινό του και στους μη «καπιταλιστές», δηλαδή τους μη μεγαλοεπιχειρηματίες.
Το περιοδικό έχει εξελιχθεί σε ένα είδος κλειδαρότρυπας για εκείνους που θέλουν να ξέρουν πόσα λεφτά έχει ο άλλος. Εξ ου και κάθε χρόνο οι λίστες του αναπαράγονται από εφημερίδες, περιοδικά και ηλεκτρονικά μέσα, και γίνονται viral και τελικά όλοι ξέρουμε ποιος παίρνει τι, ποιος έφαγε την πρωτιά από ποιον, ποιος είναι αρκετά ανταγωνιστικός ώστε του χρόνου να διεκδικήσει την πρωτιά κ.ο.κ.
Βεβαίως, για όλους εμάς, τους «παράπλευρους» αναγνώστες του Forbes μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχουν πάντα οι λίστες με τους καλλιτέχνες ‒ αυτούς γνωρίζουμε άλλωστε και όχι τους μεγαλοεπιχειρηματίες, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων. Όμως οι καλλιτέχνες για πόσο μπορούν να παραμείνουν καλλιτέχνες όταν αρχίσουν να φιγουράρουν στις «καπιταλιστικές» λίστες των δισεκατομμυρίων;
Η Σκάρλετ Γιόχανσον είναι μια ηθοποιός με ταλέντο. Οπως είναι και η Τζένιφερ Λόρενς και η Εϊμι Ανταμς. Ολες αυτές φιγουράρουν στις λίστες του Forbes για το 2016. Και τις τρεις τις γνωρίσαμε και τις εκτιμήσαμε σε ταινίες που χαρακτηρίζονται ποιοτικές – ας πούμε ανεξάρτητες, ας πούμε και καλλιτεχνικές και μάλλον low budget.
Η Σκάρλετ Γιόχανσον κέρδισε την εκτίμηση του ευρέως κοινού στην ταινία «Χαμένοι στη μετάφραση» (2003) της Σοφίας Κόπολα δίπλα στον Μπιλ Μάρεϊ. Η Τζένιφερ Λόρενς έλαμψε στον «Οδηγό αισιοδοξίας» (2012), του Ντέιβιντ Ο. Ράσελ δίπλα στον Μπράντλεϊ Κούπερ, τον οποίο μπορεί και να βοήθησε με την εντυπωσιακή ερμηνεία της. H Εϊμι Ανταμς έγινε γνωστή από το «The Master» (2012) του Πολ Τόμας Αντερσον, δίπλα στον Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν και επίσης κέρδισε τις εντυπώσεις στον «Οδηγό διαπλοκής» (2013) του Ντέιβιντ Ο. Ράσελ δίπλα στον Κρίστιαν Μπέιλ. Ξαφνικά το Χόλιγουντ απέκτησε μια νέα γενιά καλών ηθοποιών, πραγματικά καλών, σε ωραίους ρόλους που αναδεικνύουν το ταλέντο τους.
Και αμέσως μετά, ή παράλληλα, το έριξαν όλες στις ταινίες δράσης. Στις ταινίες που βασίζονται σε κινηματογραφική μεταφορά των κόμικς, στις ταινίες με τους υπερήρωες που προορίζονται για σάρωμα στα ταμεία και που ανεβάζουν τα κασέ των πρωταγωνιστών. Στις ταινίες που βλέπουν ως επί το πλείστον οι έφηβοι ή τα μικρά παιδιά συνοδεία των γονιών. Αυτές οι ταινίες έβαλαν και τις τρεις ηθοποιούς στις λίστες του περιοδικού Forbes, του «Εργαλείου του καπιταλιστή».
Αραγε κάποιος τις υποχρεώνει να το κάνουν αυτό; Διότι καμία από τις τρεις τους δεν φαίνεται τόσο φιλοχρήματη αλλά ούτε και τόσο φαν των σούπερ ηρωίδων. Μήπως ο κανόνας για να παίξεις παιχνίδι στο Χόλιγουντ είναι να μπεις στις λίστες και να κάνεις κούρσα για πρωτιά; Αλλά αυτό τι σχέση έχει με την τέχνη; Ο κινηματογράφος είναι τέχνη, ας μην μπερδευόμαστε. Είναι η 7η τέχνη και δεν είναι χρηματιστήριο. Οι ηθοποιοί και οι σκηνοθέτες δεν είναι μετοχές. Είναι καλλιτέχνες.
Προς το παρόν, οι Γιόχανσον, Λόρενς και Εϊμι Ανταμς, είναι όλες στις λίστες με τις πιο ακριβοπληρωμένες ηθοποιούς. Η Τζένιφερ Λόρενς είναι η πιο ακριβοπληρωμένη κάτω των 30 ετών και η Εϊμι Ανταμς βρίσκεται στην πρώτη πεντάδα. Όλα καλά.
Πώς συντάσσονται αυτές οι λίστες; Υπολογίζοντας τα έσοδα που κάνει μια ταινία παγκοσμίως. Οσο πιο πολλά φέρει μια ταινία στα ταμεία τόσο πιο πολλά θα πάρει η πρωταγωνίστρια.
Και μετά έρχονται τα σίκουελ. Κι όταν σιγά σιγά θα αρχίσει να καίγεται η πρωταγωνίστρια μέσα στα εκατομμύρια δολάρια και στα παιδαριώδη σενάρια των σίκουελ τότε πιθανόν θα μπει στη λίστα με τους υπερεκτιμημένους ηθοποιούς, αυτούς που δεν φέρνουν πίσω τα λεφτά τους.
Σε αυτή τη λίστα βγήκε πρώτος φέτος ο Τζόνι Ντεπ ο οποίος πλέον κάηκε με τους «Πειρατές της Καραϊβικής» και από εκεί που εθεωρείτο ένας χαρισματικός ηθοποιός ιδανικός για τους «τρελούς» ρόλους στις σουρεάλ ποιοτικές ταινίες του Τιμ Μπάρτον, τώρα δεν φέρνει πίσω τα λεφτά του.
Αντίθετα ο ηθοποιός που έφερε πίσω τα λεφτά του το 2016 σύμφωνα με τη λίστα του Forbes είναι ο Κρις Εβανς, ο οποίος σύμφωνα με τους υπολογισμούς του περιοδικού για κάθε δολάριο που εισέπραξε τους προηγούμενους 12 μήνες έφερε στα ταμεία $135. Σ΄αυτή τη λίστα (που δεν διακρίνεται σε ανδρική και γυναικεία), η Σκάρλετ Γιόχανσον βρίσκεται στην τρίτη θέση…