Ενα ηλεκτρικό αυτοκίνητο φορτίζει στο κέντρο του Οσλο | Reuters
Επικαιρότητα

Η «πράσινη επανάσταση» του Οσλο

Ο δήμος της νορβηγικής πρωτεύουσας κήρυξε τον «πόλεμο» σε αυτοκίνητα και μηχανάκια, σε μια προσπάθεια, στο εγγύς μέλλον, η πόλη να γίνει η πρώτη στην υφήλιο με μηδενική κυκλοφοριακή συμφόρηση και εκπομπές καυσαερίων
Protagon Team

Οσλο, Πράσινη Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2019.

Δεν είναι ευφημισμός. Είναι αλήθεια.

Η Κομισιόν όντως έδωσε στη νορβηγική πρωτεύουσα τον τίτλο αυτόν, υπόδειγμα ούσα οικολογικής ευαισθησίας και «πράσινων» πρωτοβουλιών με το βλέμμα στραμμένο ξεκάθαρα στο (εγγύς) μέλλον.

Για του λόγου το αληθές, οι Αρχές της νορβηγικής πρωτεύουσας έχουν ήδη κηρύξει τον «πόλεμο» σε αυτοκίνητα και μηχανάκια, σε μια προσπάθεια, στο εγγύς μέλλον, η πόλη να γίνει η πρώτη στην υφήλιο με μηδενική κυκλοφοριακή συμφόρηση και εκπομπές καυσαερίων.

Η πόλη δημιούργησε έναν προϋπολογισμό για το κλίμα – πιθανώς τον πρώτο παγκοσμίως.

Το πρώτο και σημαντικότερο για το Οσλο είναι ο περιορισμός του κυκλοφοριακού, που αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή εκπομπών ρύπων καθώς το 61% των συνολικών ρύπων οφείλονται σε ΙΧ και μηχανάκια.

Ετσι, από την 1η Ιουνίου, μια σειρά από πρωτοβουλίες έχουν ως στόχο σταδιακά οι Νορβηγοί να εγκαταλείψουν οριστικά τα ΙΧ και τα μηχανάκια τους και να κυκλοφορούν στην πόλη των 634.000 κατοίκων αποκλειστικά με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή με τα ποδήλατά τους.

Οι δημαρχιακές αρχές θεωρούν πως η επιβολή διοδίων είναι ένα σωστό μέτρο: σε λίγα 24ωρα όποιος θέλει να κυκλοφορεί μέσα στο κέντρο της πόλης θα πληρώνει διόδια 5 ευρώ την ημέρα.

Την ίδια ώρα τα ηλεκτροκίνητα οχήματα απαλλάσσονται από τα διόδια, γεγονός που οδήγησε στην αύξηση των πωλήσεων οχημάτων τέτοιου τύπου.

Μέχρι το τέλος του χρόνου το Οσλο θέλει να μειώσει τις εκπομπές καυσαερίων του κατά 36% σε σχέση με το 1990 και κατά 95% μέχρι το 2030.

«Πράσινη επανάσταση» χωρίς «επανάσταση των ποδηλάτων» γίνεται;

Οντως, πέρσι ο Δήμος του Οσλο κατάργησε τις τελευταίες περίπου 700 θέσεις πάρκινγκ.

Οι θέσεις αυτές θα αντικατασταθούν με ποδηλατοδρόμους, παρτέρια λουλουδιών, «μικροπάρκα» και παγκάκια, με στόχο τη δημιουργία μιας πρωτεύουσας εντελώς απαλλαγμένης από αυτοκίνητα.

Οι ελάχιστες θέσεις πάρκινγκ που θα απομείνουν στη πόλη θα είναι για την αποκλειστική χρήση ανάπηρων οδηγών, τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων ή για την τροφοδοσία καταστημάτων.

Και όλα αυτά συμβαίνουν την ίδια στιγμή που η πόλη αποτελεί ήδη υπόδειγμα «πράσινης επανάστασης»: το 50% των νέων οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους του Οσλο είναι ηλεκτροκίνητα, τα τραμ, τα τρόλεϊ και τα φεριμπότ κινούνται με υδροηλεκτρική ενέργεια, ενώ τον χειμώνα πολλά σπίτια θερμαίνονται από τις εγκαταστάσεις καύσης απορριμμάτων.

Ταυτόχρονα, ο δήμος πραγματοποίησε μεγάλες επενδύσεις στις δημόσιες συγκοινωνίες πριμοδοτώντας την ασφάλεια των ποδηλατών, καθώς το δίκτυο ποδηλατοδρόμων έγινε πυκνότερο και οι κάτοικοι λαμβάνουν χρηματική επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων.

«Πρέπει να δώσουμε την πόλη πίσω στους πολίτες, έτσι ώστε τα παιδιά μας να μπορούν να παίζουν με ασφάλεια και οι ηλικιωμένοι να έχουν περισσότερα παγκάκια για να καθίσουν» υποστηρίζει η Χάνα Μάρκουσεν, δημοτική σύμβουλος των Πρασίνων και υπεύθυνη για την αστική ανάπτυξη.

«Για να συμβεί αυτό, πρέπει να απαλλαγούμε από τα αυτοκίνητα, τα οποία καταλαμβάνουν ένα δυσανάλογο μέρος αστικού χώρου» προσθέτει, επισημαίνοντας πως «μέχρι το 2020 ευελπιστούμε να μην κυκλοφορούν καθόλου ιδιωτικά αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης».

Οι περισσότεροι πολίτες στηρίζουν τους κλιματικούς στόχους της πόλης τους.

Σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση το 75% πιστεύει ότι είναι σημαντικό να γίνει ό,τι χρειάζεται προκειμένου να μειωθούν μέχρι το 2030 οι εκπομπές κατά 95%. Πάνω από το 50% των κατοίκων υποστηρίζει την προσπάθεια του δήμου να απαγορεύσει τα αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης και το 63% εκτιμά ότι τα μέτρα για την επίτευξη των κλιματικών στόχων θα κάνουν το Οσλο καλύτερη πόλη.

Οσλο δίχως αυτοκίνητα, αλλά μόνο με δημόσιες συγκοινωνίες και ποδήλατα ονειρεύονται οι ιθύνοντες του σχετικού πρότζεκτ