Με ένα Brexit χωρίς συμφωνία να πλησιάζει επικίνδυνα το Ηνωμένο Βασίλειο, ολοένα και περισσότερες είναι οι μεγάλες επιχειρήσεις που προειδοποιούν… εμπράκτως ότι η αβεβαιότητα σχετικά με την έξοδο της Βρετανίας από την ΕΕ καθιστά πιο δύσκολη την παραμονή τους εκεί.
Τελευταίο παράδειγμα η Nissan, που την περασμένη εβδομάδα ανακοίνωσε την «μεγάλη απόδραση»: πως δηλαδή εγκαταλείπει τα σχέδιά της για την κατασκευή του νέου X-Trail SUV στη Βρετανία και θα τα παραγάγει μόνο στην Ιαπωνία.
«Η εταιρεία αποφάσισε να βελτιστοποιήσει τις επενδύσεις της στην Ευρώπη με την εδραίωση της παραγωγής του X-Trail στο Kιούσου στην Ιαπωνία», ανακοίνωσε η εταιρεία.
«Ενώ ελήφθη αυτή η απόφαση για επιχειρηματικούς λόγους, η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα γύρω από τις μελλοντικές σχέσεις του Ηνωμένου Βασιλείου με την ΕΕ δεν βοηθά εταιρείες όπως οι δικές μας να σχεδιάσουν για το μέλλον», δήλωσε ο πρόεδρος της εταιρείας στην Ευρώπη Τζανλούκα Ντε Φίκι.
Η Nissan είχε ανακοινώσει την απόφασή της από τα τέλη του 2016, σχεδιάζοντας στο πλαίσιο αυτό μία νέα γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο της στο Σάντερλαντ για την κατασκευή του νέου αυτού μοντέλου – κάτι που θα σήμαινε νέες προσλήψεις σε μια χρονική συγκυρία απολύτως κρίσιμη για το βρετανικό επιχειρείν.
Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει αυτοκίνητα στο Σάντερλαντ από το 1986 και απασχολεί εκεί σχεδόν 7.000 υπαλλήλους και η κίνησή της αυτή ήταν πολύ σημαντική τόσο πρακτικό όσο και σε συμβολικό επίπεδο καθώς προέκυψε μετά από συνεννόηση, τότε, της Μέι με τον ιάπωνα πρωθυπουργό. Ο Σίνζο Άμπε είχε στείλει μήνυμα στις ιαπωνικές εταιρείες να αυξήσουν τις επενδύσεις τους σε βρετανικό έδαφος, υπό την προϋπόθεση κάποιων εγγυήσεων.
«Πλήγμα για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και την ευρύτερη περιοχή» χαρακτήρισε την εν λόγω εξέλιξη και η βρετανική κυβέρνηση δια στόματος του υπουργού Επιχειρήσεων, Γκρεγκ Κλαρκ, πόσο μάλλον σε μια εποχή που ο κλάδος διέρχεται μεγάλης κρίσης.
Η παραγωγή στο εργοστάσιο της Nissan στο Σάντερλαντ – το μεγαλύτερο εργοστάσιο αυτοκινήτων στη Βρετανία – μειώθηκε κατά 11%, ενώ η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Βρετανίας, η Jaguar Land Rover, η οποία έχει πληγεί από πτώση της ζήτησης από την Κίνα και τη μείωση των πωλήσεων των ντίζελ, κατέγραψε μείωση 16% στην εγχώρια παραγωγή αυτοκινήτων.
Για το λόγο αυτό, έχει μειώσει το προσωπικό της στο Ηνωμένο Βασίλειο και αποφάσισε η παραγωγή του νέου SUV Discovery να γίνεται στη Σλοβακία.
Αλλά και ο όμιλος PSA (Peugeot, Citroen, DS, Opel/Vauxhall) θα διατηρήσει ανοικτό το εργοστάσιο της Vauxhall στο Ελσμιρ Πορτ, μόνο μετά την απόφαση να γίνουν απολύσεις και να παραμείνουν στο εργοστάσιο μόλις 850 άτομα μέχρι το τέλος του 2019.
Συνολικά η βρετανική παραγωγή καινούργιων αυτοκινήτων το 2018 μειώθηκε κατά 9,1% καθώς μέσα στο 2018 κατασκευάσθηκαν 1,52 εκατ. αυτοκίνητα – το χαμηλότερο επίπεδο τα τελευταία πέντε χρόνια.
Επίσης ο αριθμός των οχημάτων που πωλούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκε κατά 16%.
Ο τομέας αυτοκινητοβιομηχανίας του Ηνωμένου Βασιλείου απασχολεί περίπου 850.000 άτομα.
Η παραγωγή αναμένεται να μειωθεί κατά 3% μέσα στο 2019.