| In Time News / ΚΩΤΣΙΑΡΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
Επικαιρότητα

Η ΝΔ απαντά στα «πολλά ψέματα» του Χρήστου Σπίρτζη για τα Τέμπη

Στους ισχυρισμούς του πρώην υπουργού του ΣΥΡΙΖΑ για την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου απάντησε με εκτενή ανακοίνωση της η Πειραιώς, κατηγορώντας τον, ταυτόχρονα, ότι εμφανίστηκε δέκα ημέρες μετά το πολύνεκρο δυστύχημα «για να πει ότι ευθύνες φέρουν αποκλειστικά οι προηγούμενοι και οι επόμενοι και ότι οι παθογένειες και νοοτροπίες που γέννησαν την τραγωδία των Τεμπών δεν τους αφορούν»
Protagon Team

Ο Χρήστος Σπίρτζης αράδιασε «σειρά ψεμάτων» προκειμένου να φτάσει στο συμπέρασμα ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ δεν φταίει σε τίποτα» τόνισε η Νέα Δημοκρατία στην ανακοίνωση που εξέδωσε με αφορμή την τηλεοπτική εμφάνιση του πρώην υπουργού Μεταφορών στον ΣΚΑΪ την Παρασκευή και το σχόλιο της Κουμουνδούρου, η οποία «τον καλύπτει απόλυτα».

Η Πειραιώς «απάντησε» εστιάζοντας σε πέντε ισχυρισμούς του βουλευτή της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφορικά με τις παθογένειες του σιδηρόδρομου στην Ελλάδα από την ίδια συνέντευξη, τους οποίους επιχείρησε να καταρρίψει, παραθέτοντας ισάριθμες απαντήσεις.

Μεταξύ άλλων, το κυβερνών κόμμα αντέκρουσε τον ισχυρισμό ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ παρέδωσε το έργο της αναδιάταξης της υφιστάμενης υποδομής σηματοδότησης σε τμήμα των γραμμών του ΟΣΕ (σ.σ.: ο λόγος για τη σύμβαση 717, η οποία απασχολεί μέχρι και τους ευρωπαίους εισαγγελείς) ολοκληρωμένο κατά 68%, προκειμένου να συνδεθεί και το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου των Τρένων (ETCS), εξηγώντας πως το ποσοστό αυτό «αναφέρεται σε ποσοστά απορρόφησης των χρηματοδοτήσεων και όχι σε λειτουργικά τμήματα» τα οποία παραδόθηκαν για χρήση.

Πιο συγκεκριμένα, επί θητείας ΣΥΡΙΖΑ παραδόθηκαν 17 σταθμοί, σε σύνολο 52, εκ των οποίων οι μισοί ανακατασκευάστηκαν επί κυβέρνησης ΝΔ –αδαπάνως για το Δημόσιο– και κατασκευάστηκαν 19 επιπλέον.

Σχετικά με το ETCS, μέχρι το 2020 είχαν παραδοθεί μηδέν (0) σταθμοί, ενώ μεταξύ 2020-2023 παραδόθηκαν 21 σταθμοί για χρήση στον ΟΣΕ, ήτοι το 40% του έργου, ανέφερε το γραφείο Τύπου της ΝΔ.

Επιπλέον, η ΝΔ διέψευσε ότι το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα δε λειτουργούσε, όπως είπε ο κ. Σπίρτζης, υπογραμμίζοντας ότι «ο νέος τοπικός σταθμός παραδόθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ τον Νοέμβριο του 2022 και έκτοτε ήταν πλήρως λειτουργικός».

Αυτό σημαίνει, μάλιστα, ότι «ο σταθμάρχης θα μπορούσε και να χαράξει ηλεκτρονικά την πορεία και να δει το τρένο για 5.5 χιλιόμετρα», σύμφωνα με την ίδια, πάντα, ανακοίνωση. Την ίδια ημέρα τα υπόλοιπα δρομολόγια έγιναν κανονικά με αυτόματη χάραξη, προσέθεσε η ΝΔ, «κάτι που αποδεικνύει ότι το σύστημα λειτουργούσε πλήρως».

«Ψέμα» αποτέλεσε κατά την Πειραιώς και η τοποθέτηση του κ. Σπίρτζη ότι «επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ήταν πάντα 2 σταθμάρχες σε κάθε σταθμό». «Ποτέ δεν υπήρχε υποχρέωση για δύο σταθμάρχες», ξεκαθάρισε η ΝΔ, παραπέμποντας στα σχετικά έγγραφα: «Αρκεί να κοιτάξει κάποιος τους πίνακες υπηρεσίας για να το διαπιστώσει (…). Ο ΣΥΡΙΖΑ ουδέποτε άλλαξε το πλαίσιο για να καταστήσει τους 2 σταθμάρχες υποχρεωτικό».

Κλείνοντας, η Νέα Δημοκρατία επιφυλάχτηκε για τη συνέχιση της σχετικής συζήτησης στη Βουλή, προκειμένου να αποτυπωθεί με στοιχεία η πραγματική κατάσταση, όπως σημείωσε. «Ο κ. Γεραπετρίτης θα είναι εκεί. Ο κ. Σπίρτζης θα είναι;», ζήτησε να μάθει.

Η ανακοίνωση της ΝΔ

Αναλυτικά η ανακοίνωση του κυβερνώντος κόμματος με τις «πρώτες απαντήσεις στα πολλά ψέματα» του Χρήστου Σπίρτζη έχει ως εξής:

«Ο εξαφανισμένος κ. Σπίρτζης εμφανίστηκε 10 ημέρες μετά την τραγωδία, σε μια στιγμή που οι πολίτες απαιτούν αλήθειες που να απαντούν στα “γιατί” της τραγωδίας, προκειμένου, αραδιάζοντας σειρά ψεμάτων, να μας πει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν φταίει σε τίποτα. Οτι τις ευθύνες φέρουν αποκλειστικά οι προηγούμενοι και οι επόμενοι και ότι παθογένειες και νοοτροπίες που γέννησαν την τραγωδία των Τεμπών δεν τους αφορούν. Σε μια στιγμή που χρειάζεται σοβαρή και ουσιαστική συζήτηση και ανάδειξη και ανάληψη ευθυνών, ο κ. Σπίρτζης, που ήταν υπουργός επί 4,5 χρόνια, αρνείται οποιαδήποτε ευθύνη για τα προβλήματα και τις καθυστερήσεις στον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την ανακοίνωσή του, καλύπτει απόλυτα τον κ. Σπίρτζη.

Παραθέτουμε κάποιες πρώτες απαντήσεις στα πολλά ψέματά του:

Ψέμα: “Παραδώσαμε το 68% του έργου, αλλά η Αlstom δεν υπέγραφε τις μελέτες”

Αλήθεια: Η σύμβαση, η οποία ξεκίνησε στο τέλος του 2014, ενώ θα έπρεπε να ολοκληρωθεί ως το 2016, αναπτύχθηκε έως το 2017 μερικώς. Είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου, στο οποίο δυστυχώς, όμως, “υπήρχαν σοβαρότατα σφάλματα, κατ’ αποτέλεσμα ένα ποσοστό όχι πάνω από 18% ήταν αυτό που ήταν γνήσια λειτουργικό τα δύο αυτά χρόνια. Το υπόλοιπο χρειαζόταν να ανακατασκευασθεί. Το 2017 σταματά στην πραγματικότητα η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν σοβαρότατα λάθη στην εφαρμογή”. Επιπλέον, το περίφημο 68% αναφέρεται σε ποσοστά απορρόφησης των χρηματοδοτήσεων και όχι σε λειτουργικά τμήματα τα οποία παραδόθηκαν επί των ημερών ΣΥΡΙΖΑ στον ΟΣΕ για χρήση. Συγκεκριμένα: επί θητείας ΣΥΡΙΖΑ παραδόθηκαν 17 σταθμοί, σε σύνολο 52, εκ των οποίων οι μισοί ανακατασκευάστηκαν επί κυβέρνησης ΝΔ αδαπάνως για το δημόσιο και κατασκευάστηκαν 19 επιπλέον. Σχετικά με το ETCS, μέχρι το 2020 είχαν παραδοθεί μηδέν (0) σταθμοί, ενώ μεταξύ 2020-2023 παραδόθηκαν 21 σταθμοί για χρήση στον ΟΣΕ, ήτοι το 40% του έργου.

Ψέμα: “Στη Λάρισα υπήρχε και δεύτερο σύστημα τηλεδιοίκησης που υπέστη βλάβη το 2019 και κάηκε και δεν το έφτιαξε κανείς. Γιατί δεν το έφτιαξε κανείς; 9,5 δισ. απευθείας αναθέσεις έκαναν”

Αλήθεια: Το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργούσε πλήρως από τον Νοέμβριο του 2022. Το 2017 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ έκλεισε ο τοπικός σταθμός σηματοδότησης στη Λάρισα. Η τηλεδιοίκηση ήταν ενεργή, όμως, σύμφωνα με έγγραφο του ΟΣΕ, δεν λειτουργούσε, δεν τους επέτρεπε να δουν τίποτα πλην ενός πολύ μικρού τμήματος, μέχρι την πυρκαγιά του 2019, οπότε και καταστράφηκε. Ο νέος τοπικός σταθμός παραδόθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ τον Νοέμβριο του 2022 και έκτοτε ήταν πλήρως λειτουργικός. Άρα ο σταθμάρχης θα μπορούσε και να χαράξει ηλεκτρονικά την πορεία και να δει το τρένο για 5.5 χιλιόμετρα. Δεν έκανε τίποτα από τα δύο. Την ίδια ημέρα τα υπόλοιπα δρομολόγια έγιναν κανονικά με αυτόματη χάραξη, κάτι που αποδεικνύει ότι το σύστημα λειτουργούσε πλήρως.

Ψέμα: “Επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ήταν πάντα 2 σταθμάρχες σε κάθε σταθμό”

Αλήθεια: Ποτέ δεν υπήρχε υποχρέωση για δύο σταθμάρχες. Αρκεί να κοιτάξει κάποιος τους πίνακες υπηρεσίας για να το διαπιστώσει. Υπάρχουν 3 βάρδιες στις οποίες επιμερίζεται το έργο. Το ρυθμιστικό πλαίσιο προβλέπει ότι ο προϊστάμενος είναι εκείνος που καθορίζει τις βάρδιες. Ο ΣΥΡΙΖΑ ουδέποτε άλλαξε το πλαίσιο για να καταστήσει τους 2 σταθμάρχες υποχρεωτικό.

Ψέμα: “Κάναμε ειδική πρόσκληση για να βγουν έκπτωτοι οι εργολάβοι”

Αλήθεια: Αυτό είναι κάτι που ποτέ δεν έκανε ο κ. Σπίρτζης. Είναι ένα ακόμη από τα πολλά που ο ΣΥΡΙΖΑ εκ των υστέρων προβάλλει, αλλά ουδέποτε έπραξε.

Ψέμα: “Οταν ήμουν Υπουργός μπορούσες να δεις πού ήταν το κάθε τρένο”

Αλήθεια: Ο κ. Σπίρτζης συγχέει το σύστημα τηλεδιοίκησης που δείχνει ακριβώς πού βρίσκεται κάθε αμαξοστοιχία, δηλαδή σε ποια συγκεκριμένη γραμμή ανόδου ή καθόδου, και το σύστημα απλής πλοήγησης το οποίο δείχνει μόνο τη γενική θέση ενός οχήματος. Στην πραγματικότητα, υπήρχε ένα σύστημα GPS το οποίο όμως δεν έδειχνε σε ποιες ράγες κινείται το τρένο, αλλά απλά το στίγμα της τοποθεσίας του. Αρα, όταν υπάρχουν δύο γραμμές, όπως εν προκειμένω, δεν θα μπορούσε σε καμία περίπτωση ο σταθμάρχης να δει αν κινείται στη σωστή ή στη λάθος γραμμή. Συνεπώς, δεν είχε απολύτως κανένα ωφέλιμο αποτέλεσμα. Αντιθέτως, στο τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, που είναι σε λειτουργία από τον Νοέμβριο του 2022 στη Λάρισα, ο κάθε σταθμάρχης μπορεί να δει ακριβώς τη γραμμή πάνω στην οποία κινείται η αμαξοστοιχία, πριν την είσοδο του τρένου στον σταθμό και μετά την αναχώρησή του. Αυτό το σύστημα έως τον Σεπτέμβριο θα έχει εγκατασταθεί σε όλον τον κύριο άξονα.

Εχει απευθυνθεί πρόσκληση στον κ. Σπίρτζη (σ.σ.: βλ. παρακάτω) να παραστεί στην Επιτροπή Μεταφορών και Εμπορίου της Βουλής σε κατ’ αντιπαράσταση συζήτηση με τον υπουργό Επικρατείας αρμόδιο για θέματα μεταφορών κ. Γεραπετρίτη, προκειμένου να αποτυπωθεί με έγγραφα και στοιχεία η πραγματική κατάσταση. Ο κ. Γεραπετρίτης θα είναι εκεί. Ο κ. Σπίρτζης θα είναι;».

Της παραπάνω ανακοίνωσης είχε προηγηθεί μια πρώτη αντιπαράθεση ανάμεσα σε κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση για τα όσα ισχυρίστηκε ο πρώην υπουργός Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, Γιάννη Οικονόμου, να του καταλογίζει περίσσεια θράσους:

«Ο κ. Σπίρτζης και η κυβέρνηση που υπηρέτησε δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν τα απαραίτητα έργα υποδομής και εκσυγχρονισμού των σιδηροδρόμων, ώστε να αναβαθμιστεί η ασφάλεια. Η υλοποίηση της περιβόητης συμβασης για το διάστημα 2017-2019 είχε σταματήσει ολοκληρωτικά. Πρέπει να έχει περίσσευμα θράσους για να ισχυρίζεται πως ο σιδηρόδρομος λειτουργούσε “ρολόι” επί ΣΥΡΙΖΑ και τον διέλυσε η κυβέρνηση της».

Ο κ. Οικονόμου κάλεσε, μάλιστα, τον κ. Σπίρτζη να παραστεί στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, σε κατ’ αντιπαράσταση συζήτηση με τον υπουργό Επικράτειας, Γιώργο Γεραπετρίτη, προκειμένου να αναδειχθούν οι πραγματικές ευθύνες για την κατάσυαση του σιδηροδρόμου.

«Στην Επιτροπή της Βουλής λοιπόν όσο και σε κάθε δημόσιο βήμα, αναμένουμε να έρθουν ως απολογούμενοι και να απαντήσουν τόσο ο εδώ και τέσσερα χρόνια αρμόδιος υπουργός κ. Καραμανλής, που παραιτήθηκε υποκριτικά για να είναι υποψήφιος σαν να μην τρέχει τίποτα σε λίγες μέρες, όσο και οι αρμόδιοι υφυπουργοί Παπαδόπουλος και Καραγιάννης που είναι εξαφανισμένοι», απάντησε ο ΣΥΡΙΖΑ (περισσότερα εδώ).