Αν έχετε γυρίσει την Ιταλία με αυτοκίνητο, αυτές oι λέξεις θα σας έχουν μείνει σίγουρα, ακόμα και δεν ξέρετε γρι ιταλικά: a destra (α ντέστρα: προς τα δεξιά), senso unico (σένσο ούνικο: μονόδρομος) και autostrada (αουτοστράντα: αυτοκινητόδρομος).
Στην… ποδιά της Αutostrade per l’Italia, (η βασική εταιρεία που διαχειρίζεται μεγάλο μέρος των 6.000 χιλιομέτρων των ιταλικών αυτοκινητοδρόμων), σφάζονται δισεκατομμυριούχοι: ο Φλορεντίνο Πέρεθ, πρόεδρος της Ρεάλ Μαδρίτης, οι Μπένετον, μία από τις πλουσιότερες ιταλικές δυναστείες και ο διαχειριστής ενός από τα ισχυρότερα hedge funds του Λονδίνου.
Η ιστορία ξεκινά το 2018, την ημέρα μίας φρικτής τραγωδίας, όταν η γέφυρα Μοράντι, υπό την δικαιοδοσία της εταιρείας ASPI, κατέρρευσε στη Γένοβα, σκοτώνοντας 43 ανθρώπους.
Οπως εξηγούν οι Financial Times, η ASPI είναι θυγατρική του κατασκευαστικού ομίλου Atlantia που ελέγχεται από την εταιρεία χόλντινγκ της διάσημης οικογένειας Μπένετον. Η ASPI είχε υπό τον έλεγχό της το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου που κατέρρευσε.
Ως φυσικό αποτέλεσμα, όλοι οι εμπλεκόμενοι βρέθηκαν στο επίκεντρο της έρευνας των ιταλικών αρχών. Εναν χρόνο αργότερα, ο διευθύνων σύμβουλος της ASPI, Τζιοβάνι Καστελούτσι, παραιτήθηκε, καθώς η τότε κυβέρνηση συνασπισμού της Ιταλίας, ξεκίνησε εκστρατεία για την κρατικοποίηση των αυτοκινητοδρόμων, με σοβαρές συνέπειες για την Atlantia και τους Μπένετον.
Στα τέλη του 2020, το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Ιταλίας Cassa Depositi e Prestiti (CDP) κατέθεσε προσφορά σε συνεργασία με την Blackstone και Macquarie για το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της Atlantia στην ASPI. Η προσφορά ανήλθε στα εννέα δισ. ευρώ.
Η έκπληξη όμως, ήρθε από την είσοδο στο παιχνίδι της ισπανικής κατασκευαστικής ACS, που ανήκει σε έναν από τους πλουσιότερους Ισπανούς, τον Φλορεντίνο Πέρεθ, πρόεδρο της Ρεάλ Μαδρίτης. Ο Πέρεθ έστειλε επιστολή στο ΔΣ της Atlantia, λέγοντας ότι είναι έτοιμος να προσφέρει 10 δισ. ευρώ για τις μετοχές της.
Εδώ τα πράγματα μπερδεύονται, γράφουν οι FT: Η ACS είναι ο κύριος μέτοχος του ισπανικού ομίλου Albertis, μία από τις μεγαλύτερες διαχειρίστριες εταιρείες αυτοκινητοδρόμων στον κόσμο, χάρη σε μία συμφωνία του Πέρεθ με την οικογένεια Μπένετον, το 2018.
Αυτό σημαίνει ότι, τόσο η ACS όσο και η Atlantia, έχουν μεγάλα μετοχικά μερίδια στην Albertis. Ετσι, κάποιος μπορεί να υποθέσει ότι το σχέδιο του ισπανού μεγιστάνα είναι να αγοράσει τους ιταλικούς αυτοκινητόδρομους και στο μέλλον να συγχωνεύσει την ASPI με την Albertis.
Και έχει ισχυρούς συμμάχους στο σχέδιό του. Ο βρετανός δισεκατομμυριούχος και διαχειριστής ενός hedge fund, Κρις Χον, που κατέχει το 10% των μετοχών της Atlantia, έδωσε μάχη εναντίον της ιταλικής κυβέρνησης για να μην προχωρήσει στην εκδίωξη της οικογένειας Μπένετον από τους αυτοκινητόδρομους, το 2020. Τώρα, ζητεί από το ΔΣ της Atlantia να σκεφτεί προσεκτικά την παρέμβαση της ισπανικής ACS.
«Η ASPI θα έπρεπε να μπορεί να πουλήσει στον υψηλότερο πλειοδότη χωρίς την παρέμβαση της ιταλικής κυβέρνησης», είπε ο Χον. Ισως με πρωθυπουργό τον Μάριο Ντράγκι, που έχει λιγότερο παρεμβατικές τάσεις από τον προκάτοχό του, Τζουζέπε Κόντε, αυτό να είναι δυνατό.
Ο Πέρεθ πάντως, δηλώνει ανοιχτός σε κοινή κατάθεση προσφοράς με το ιταλικό κρατικό επενδυτικό ταμείο CDP.
Και αυτή η συμφωνία δεν είναι η μοναδική που έχει στο μυαλό του ο πρόεδρος της Ρεάλ Μαδρίτης, του πλουσιότερου ποδοσφαιρικού συλλόγου στον κόσμο. Συνεργάζεται και με την JP Morgan με στόχο δραστικές αλλαγές στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο, σύμφωνα με τους FT.
Οσο για τους Μπένετον, που έκαναν περιουσία, με την ομώνυμη μάρκα ρούχων, η πώληση σημαίνει ότι θα χάσουν ένα από τα πολυτιμότερα περιουσιακά στοιχεία της Atlantia.
Η άνοδος της αυτοκρατορίας της Zara στον κλάδο της ένδυσης έκανε την οικογένεια να στραφεί στις υποδομές και τη γνωστή αλυσίδα εστίασης Autogrill που βρίσκεται παντού στους ιταλικούς αυτοκινητόδρομους.