Η «Μαριάν» της Πολωνίας επί το έργον | Τwitter
Επικαιρότητα

Η «Μαριάν» της Πολωνίας οδηγήτρια για το δικαίωμα στην έκτρωση

Μία διαδηλώτρια στη Βαρσοβία παραλληλίζεται στον ευρωπαϊκό Τύπο με την εμβληματική φιγούρα της Γαλλίας. Επειδή ο αγώνας των γυναικών κατά της πολωνικής κυβέρνησης για τα ατομικά δικαιώματά τους είναι αγώνας υπέρ της δημοκρατίας
Protagon Team

Τη «Μαριάν την Οδηγήτρια» (του λαού), την οποία ζωγράφισε ο Ευγένιος Ντελακρουά σημαιοφόρο με την τρίχρωμη επαναστατική σημαία και την κατέστησε αιώνιο σύμβολο της ελευθερίας της Γαλλικής Δημοκρατίας, θυμήθηκε η συγγραφέας Χελένα Γιάνετσεκ, ιταλογερμανίδα πολωνοεβραϊκής καταγωγής, γράφοντας ένα σημείωμα στην ιταλική Repubblica.

Η Γιάνετσεκ παραλληλίζει με τη Μαριάν μία πολωνίδα διαδηλώτρια που ανεμίζει τη σημαία με το ουράνιο τόξο (διεθνές σύμβολο της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας) συμμετέχοντας σε αντικυβερνητική διαδήλωση στη Βαρσοβία. Η Πολωνίδα αυτή υπερασπίζεται το δικαίωμα των γυναικών στην άμβλωση/έκτρωση, δικαίωμα που η πολωνική κυβέρνηση επί της ουσίας έχει απαγορεύσει να ασκείται στη χώρα.

«Μία νεαρή γυναίκα ανεμίζει τη σημαία του ουράνιου τόξου. Το φόντο είναι καπνοί, και ενισχύεται έτσι η ιδέα της μάχης, της επανάστασης» γράφει η Γιάνετσεκ. Περιγράφει πώς στα σόσιαλ μίντια ξεσηκώθηκε θόρυβος γύρω από τη φωτογραφία και υπέρ των δικαιωμάτων των γυναικών. Γράφει ότι τη «φασιστική κυβέρνηση» της Πολωνίας την καταδικάζουν πολλοί νέοι, γυναίκες και άντρες.

Το χαρτονόμισμα των 100 γαλλικών φράγκων. Σε αυτό εικονίζονταν ο ζωγράφος Ευγένιος Ντελακρουά και η Οδηγήτρια «Μαριάν» του

Η φωτογραφία της γυναίκας με τη σημαία του ουρανίου τόξου εμφανίστηκε πρώτη φορά στο Twitter στις 30 Οκτωβρίου, αναρτημένη από την πολωνίδα παραγωγό ταινιών Μάρτα Χάμπιορ. Η Γιάνετσεκ γράφει ότι οι εικόνες από τη μεγάλη διαδήλωση που έγινε στη Βαρσοβία στις 30 Οκτωβρίου είναι συγκλονιστικές, αφού «δείχνουν τις μεγάλες λεωφόρους κατειλημμένες από ένα τεράστιο πλήθος, κάτι χωρίς προηγούμενο μετά την εποχή της ‘’Αλληλεγγύης’’. Εκατό χιλιάδες, λένε οι εκτιμήσεις, αλλά είναι αδύνατον να προσδιοριστεί ότι δεν ήταν υπερδιπλάσιοι».

Παρακάτω στο κείμενό της η Γιάνετσεκ γράφει για το ιδιαίτερο χρώμα των κινητοποιήσεων, που περιλαμβάνει και πινελιές αισχρότητας: «Το σύμβολο της κινητοποίησης ήταν ένας κόκκινος κεραυνός, που ζωγραφίστηκε παντού, στις πινακίδες, στα ρούχα, στις μάσκες, στα πρόσωπα των γυναικών. Ηθελαν να διαδηλώσουν τα αιτήματά τους παντού, και το έκαναν με το “fuck off” και το “PiS off” (αναφορά στο ακρωνύμιο του κυβερνώντος κόμματος PiS), υψώνοντας το μεσαίο δάχτυλό τους».

Οι γυναίκες μεταχειρίστηκαν και τραγούδια της ιταλικής Αντίστασης, όπως το πασίγνωστο «Bella ciao», άλλαξαν τους στίχους του και το προσάρμοσαν στο σύνθημά τους «Το γυναικείο σώμα ανήκει στη γυναίκα». Η Γιάνετσεκ σχολιάζει ότι ο «μετακομμουνισμός βρίσκεται πίσω από αυτό το κίνημα που αποτελείται κυρίως από κορίτσια». Η «Μαριάν» της Πολωνίας, λέει, «τυλιγμένη στο παλτό της, φορώντας μάσκα, αφήνει εκτεθειμένα τα μαλλιά της που έχουν το χρώμα των μαγισσών»…