Ο δράστης της κλοπής των έργων του Πικάσο και του Μοντριάν από την Εθνική Πινακοθήκη, έδρασε σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ, μόνος του. Παρακολουθούσε καιρό τα πάντα στο κτίριο της Πινακοθήκης, ήξερε ακόμη και τις αλλαγές στις βάρδιες των φυλάκων και περίμενε την κατάλληλη στιγμή. Λίγο μετά τις 4 π.μ. της 9ης Ιανουαρίου 2012, ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής παραπλάνησε τον φύλακα, προκαλώντας ψεύτικους συναγερμούς, και μπήκε στην αίθουσα της Πινακοθήκης παραβιάζοντας τζάμι στο ισόγειο του κτιρίου. Αρπαξε -τυχαία όπως υπστηρίζεται- τους πίνακες και στη συνέχεια κάθισε στα σκαλιά που οδηγούν στο υπόγειο και με ένα μαχαίρι αφαίρεσε τα κάδρα. Οι κινήσεις του (φορούσε σκούφο για να καλύπτει τα χαρακτηριστικά του) καταγράφηκαν από τις κάμερες ασφαλείας.
Εννέα χρόνια μετά, το μεσημέρι της Δευτέρας, 28 Ιουνίου 2021, αστυνομικοί του Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας τον εντόπισαν σε περιοχή της Αττικής και τον προσήγαγαν στη Διεύθυνση Ασφάλειας Αττικής.
Είχε προηγηθεί μία πληροφορία τον Φεβρουάριο, ο μίτος της Αριάδνης που οδήγησε στα ίχνη του. Ο 49χρονος φέρεται να είναι λάτρης της Τέχνης και μπορεί ο ίδιος να μην είναι συλλέκτης, φέρεται όμως να έχει σχέσεις με ανθρώπους που κινούνται στον χώρο του Πολιτισμού.
Κατά την εξέταση του ο 49χρονος ομολόγησε την κλοπή και οδήγησε στους αστυνομικούς σε δασική περιοχή στο Πόρτο Ράφτη Αττικής όπου είχε κρύψει συσκευασμένους τους δύο πίνακες, ενώ όπως είπε, ένας τρίτος που είχε αποσπάσει, το σχέδιο του Γκιουλιέλμο Κάτσια (Guglielmo Caccia Moncalvo) «Ο Αγιος Diego de Alcala σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και Σύμβολα του Πάθους», καταστράφηκε την ημέρα της διάρρηξης. Σύμφωνα πάντα με όσα ισχυρίστηκε στην κατάθεσή του, πίστευε ότι το έργο είχε καταστραφεί και το πέταξε στην τουαλέτα.
Ακολούθως οι πίνακες αναγνωρίστηκαν από τον τότε Διευθυντή του Τμήματος Καλλιτεχνικής Συντήρησης και Έρευνας της Πινακοθήκης, ο οποίος και πιστοποίησε τη γνησιότητα τους.
Σε έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε οικίες βρέθηκαν επίσης και κατασχέθηκαν τρία μαχαίρια και αεροβόλο πιστόλι.
Ο συλληφθείς με τη δικογραφία που σχηματίστηκε σε βάρος του, οδηγείται στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή.
Για τους δύο Πίνακες από την ΕΛ.ΑΣ σημειώνονται τα ακόλουθα:
Α. Πρόκειται για πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56 Χ 40, του Ισπανού ζωγράφου Pablo Picasso που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1939 και απεικονίζει γυναικείο κεφάλι.
Το έργο αυτό αποτέλεσε το 1949 δωρεά του καλλιτέχνη προς τον Ελληνικό λαό, ως τιμητική προσφορά για τη γενναία αντίσταση κατά τη διάρκεια της κατοχής, στο πλαίσιο της δωρεάς έργων Γάλλων καλλιτεχνών.
Β. Πρόκειται για πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 Χ 44, του Ολλανδού ζωγράφου Piet Mondrian , που φιλοτεχνήθηκε το 1905 και απεικονίζει ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού.
Το έργο αυτό αγοράσθηκε από τον Αλέξανδρο Παππά και αποτέλεσε δωρεά προς την Εθνική Πινακοθήκη.
Στη δημοσιότητα επίσης, δόθηκε βίντεο της ΕΛ.ΑΣ από το σημείο όπου είχε κρύψει τους τελευταίους μήνες τους πίνακες ο 49χρονος συλληφθείς. Σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, ακόμα και ο ίδιος ο 49χρονος όταν οδήγησε τους αστυνομικούς στη ρεματιά, φάνηκε να είχε ξεχάσει πού ακριβώς τους είχε κρύψει. Η αγωνία κορυφώθηκε μέχρι να εντοπιστεί τελικά η αυτοσχέδια συσκευασία κάτω από τα βάτα. «Οπως είχε κρύψει τα έργα, ήταν αδύνατον να τα εντοπίσει κανείς», ανέφεραν χαρακτηριστικά οι εν λόγω πηγές.