DHC-515 FIREFIGHTER | De Havilland Canada
Επικαιρότητα

Η Κομισιόν ανακοίνωσε την έναρξη παραγωγής των νέων Canadair – επτά θα πάρει η Ελλάδα

Το σχέδιο προβλέπει την προμήθεια συνολικά επτά νέων αεροσκαφών για τη χώρα μας, εκ των οποίων πέντε θα ενσωματωθούν στον εθνικό στόλο και θα αντικαταστήσουν τα γηρασμένα CL 215 και άλλα δύο στον ευρωπαϊκό μηχανισμό rescEU. Το συνολικό κόστος για τα ελληνικά DHC-515 αναμένεται να ξεπεράσει τα 400 εκατ. ευρώ
Protagon Team

Μισό αιώνα μετά, η Ελλάδα βρίσκεται επισήμως στην τελική ευθεία της απόκτησης νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών DHC 515 (αποτελούν μετεξέλιξη των Canadair 415) -επτά τον αριθμό- για την κάλυψη των επιχειρησιακών του Πυροσβεστικού Σώματος.

Σε επίσημη ανακοίνωσή της, με ημερομηνία 13 Αυγούστου 2024, η Κομισιόν γνωστοποίησε την έναρξη της παραγωγής συνολικά 12 νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών, τα οποία θα συγκροτήσουν τον μόνιμο ευρωπαϊκό στόλο δασοπυρόσβεσης (rescEU) και θα σταθμεύουν μόνιμα σε Ελλάδα, Κροατία, Γαλλία, Ιταλία, Πορτογαλία και Ισπανία.

«Από το 1974 που η χώρα μας απέκτησε εννέα πυροσβεστικά Canadair CL 215, προχωρούμε στην απόκτηση της τελευταίας γενιάς των Canadair 515 CL, σε μία συμφωνία πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των κρατών-μελών, με την καναδική κυβέρνηση και την εταιρεία που πλέον τα κατασκευάζει», είχε δηλώσει τον περασμένο Μάρτιο στη Βουλή ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας, Βασίλης Κικίλιας, κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου με τίτλο «Έγκριση Σχεδίου Συμβάσεως για την Προμήθεια Αεροσκαφών τύπου DHC-515»,  κάνοντας λόγο για ιστορική ημέρα.

Πρόκειται για πέντε αμφίβια μεσαίου τύπου πυροσβεστικά αεροσκάφη με χωρητικότητα σε νερό περί τους 6 τόνους, τα οποία θα πληρωθούν μέσω ΕΣΠΑ και ευρωπαϊκών προγραμμάτων της επόμενης περιόδου, και ακόμη δύο τα οποία θα προμηθευτεί η χώρα μας μέσω του προγράμματος RescEU.

Οπως προαναφέρηθκε το εν λόγω πρόγραμμα προβλέπει την αγορά συνολικά 12 Canadair τα οποία θα διατεθούν (ανά 2) σε 6 κράτη-μέλη (Ελλάδα, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία, Κροατία).

Πέρα από τα 12 νέου τύπου Canadair που θα στελεχώσουν τον ευρωπαϊκό στόλο (rescEU), η συμφωνία με την κατασκευάστρια εταιρεία προβλέπει την παραγωγή επιπλέον 10 πυροσβεστικών αεροσκαφών ιδίου τύπου, τα οποία προορίζονται για τους εθνικούς στόλους των κρατών-μελών που μετέχουν στο πρόγραμμα,

Ετσι για τη χώρα μας το σχέδιο προβλέπει την προμήθεια συνολικά επτά DHC-515 εκ των οποίων πέντε θα ενσωματωθούν στον εθνικό στόλο και θα αντικαταστήσουν τα γηρασμένα CL 215 και άλλα δύο στον ευρωπαϊκό μηχανισμό rescEU

Στην Ελλάδα, το σχέδιο προμήθειας επικυρώθηκε από τη Βουλή τον Μάρτιο του 2024 και η τελική συμφωνία υπεγράφη από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη κατά τη συνάντησή του με τον καναδό ομόλογό του Τζαστίν Τριντό, στον Καναδά. Οπως επεσήμανε κορυφαίος αξιωματούχος του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, η Ελλάδα ήταν η πρώτη από τις χώρες που προχώρησαν στην κύρωση της σχετικής σύμβασης.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, η πρώτη παρτίδα των νέων αεροσκαφών αναμένεται να παραδοθεί στα τέλη του 2027.

Συγκεκριμένα, όπως είχε πει και ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα των παραδόσεων, δύο αεροσκάφη θα παραδοθούν το 2027, ένα το 2028, ένα το 2029 και τρία αεροσκάφη το 2030.

Στην προμήθεια περιλαμβάνεται το αρχικό απόθεμα ανταλλακτικών των επτά αεροσκαφών, καθώς και ο αντίστοιχος εξοπλισμός υποστήριξης.

Το συνολικό κόστος για τα ελληνικά DHC-515 αναμένεται να ξεπεράσει τα 400 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος της δαπάνης (316 εκατ. ευρώ) θα καλυφθεί από το πρόγραμμα «Αιγίς» και το υπόλοιπο από ευρωπαϊκά κονδύλια.

Τα DHC-515 αποτελούν την εξέλιξη των CL-415 που υπηρετούν στην 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων της Πολεμικής Αεροπορίας. Θα έχουν τη δυνατότητα νυχτερινών επιχειρήσεων, θα μπορούν ακόμη να μεταφέρουν μεγαλύτερο όγκο νερού και να ανεφοδιάζονται ταχύτερα, ακόμη και κάτω από αντίξοες συνθήκες. Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία, τα DHC-515 θα διαθέτουν δεξαμενές 7.000 λίτρων, 15% μεγαλύτερες από τα CL-415, και χρόνο υδροληψίας μόλις 14 δευτερόλεπτα. Ο ανεφοδιασμός μπορεί να γίνει ακόμη και σε ταραγμένη θάλασσα με κυματισμό ύψους δύο μέτρων και ένταση ανέμου 5 μποφόρ, ενώ, χάρη στους ισχυρότερους κινητήρες τους, απαιτούν διαδρόμους όχι μεγαλύτερους των 600 μέτρων για να απογειωθούν και να προσγειωθούν.

Σήμερα, κατασκευάστρια εταιρεία είναι η De Havilland. Απέκτησε τα δικαιώματα κατασκευής των CL-215 και CL-415, τα οποία ανήκαν παλαιότερα στην Canadair και στη συνέχεια στην Bombardier.