Αν οι Ινδοί κατάφεραν πέρυσι να προσεδαφίσουν διαστημόπλοιο στη Σελήνη –και μάλιστα να πρωτεύσουν όσον αφορά τη γειτνίασή του με τον Νότιο Πόλο της–, σκεφθείτε τι θαύματα θα κάνουν σε λίγα χρόνια, όταν οι σημερινοί μαθητές θα πάρουν τα ηνία και θα κάνουν αυτά κουμάντο ως ενήλικες.
Γιατί, τι το ιδιαίτερο διδάσκονται οι μικροί Ινδοί, θα ρωτήσετε, και ευλόγως. Ομως το θέμα δεν είναι τι περιλαμβάνει το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, αλλά ποιος διδάσκει από καθέδρας. Ο Σωκράτης; Ο Αριστοτέλης; Ο Αχιλλέας Τζάρτζανος; Μήπως κάποιος τοπικός γκουρού που συνδυάζει τον «προχώ» ινδουισμό του πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι με το Διάστημα; Οχι. Τα παιδιά τα δασκαλεύει η Ιρις το ρομπότ!
Η Ιρις, λοιπόν, είναι κατασκεύασμα της εταιρείας MakerLabs και προγραμματισμένο δημοκρατικότατα, αφού πρώτα ανταλλάσσει χειραψίες με τους μαθητές και κατόπιν απαντά σε ερωτήσεις τους επί παντός επιστητού. (Εννοείται ότι αποκλείονται οι ρωμαίικες προβοκάτσιες του τύπου «Τα παιδιά του [Παναγιώτη] Ζεβεδαίου ποιον είχανε πατέρα;» κ.λπ.)
Η Ιρις είναι ακούραστη, δεν θέλει ρουπίες μήνας μπαίνει μήνας βγαίνει, δεν επιπλήττει ποτέ το τελευταίο θρανίο, ωστόσο δεν γνωρίζει πώς είναι να είσαι άνθρωπος (καλύτερα, ενδεχομένως). Το σχολείο όπου γίνονται αυτά τα πρωτοποριακά βρίσκεται στην Πολιτεία Κεράλα.
Το ρομπότ κινείται με ρόδες. Είναι κούκλα με Τεχνητή Νοημοσύνη και καστανά μαλλιά, τυλιγμένη σε ένα παραδοσιακό σάρι (ο ινδουισμός του Διαστήματος, που λέγαμε…). Το σχολείο είναι μέσης εκπαίδευσης. Στους μαθητές επιτρέπεται να ρωτούν μόνο στα αγγλικά. «Ποια είναι η σημασία των γονιδίων;» ρώτησε ένα παιδάκι, και το ρομπότ απάντησε μόλις στο στήθος του άναψε το πράσινο λαμπάκι – δείγμα ότι γνωρίζει τη σωστή απάντηση. «Τι είναι η βιόσφαιρα, καλέ κυρία;» Στην πονηρή ερώτηση το ρομπότ, θέλοντας και μη, αναγνώρισε το σκώμμα, όμως έκανε το πράσινο λαμπάκι του πέτρα και απάντησε: «Το σύνολο των εμβίων όντων που υπάρχουν στη Γη». Οσο να ‘ναι, τα έμβια εξακολουθούν να δίνουν πίκρα…
Καθώς η Ιρις το ρομπότ είναι πανεπιστήμων, χειρίζεται με ευκολία όλες τις ερωτήσεις, από τα Μαθηματικά μέχρι τη Χημεία – με τη Γλώσσα, βέβαια, που σε εκείνα τα μέρη είναι τα ινδικά και όχι τα αγγλικά, υπάρχει ζήτημα. Ωστόσο το συγκεκριμένο σχολείο δεν θα βγάλει φιλολόγους ούτε ποιητές, καθώς το πρόγραμμά του δίνει μεγάλη έμφαση στην τεχνολογία, στις τρισδιάστατες εκτυπώσεις, στη ρομποτική και στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Μάλιστα, πέντε από τους 3.000 μαθητές του συνεργάστηκαν με την εταιρεία Makerlabs Edutech ώστε να «γεννηθεί» η Ιρις το ρομπότ, έγραψαν οι λονδρέζικοι Times.
Το επόμενο στάδιο του πειράματος θα περιλαμβάνει τοποθέτηση κάμερας στην Ιριδα το ρομπότ, ώστε να δύναται να αναγνωρίζει «προσωπικά» τους μαθητές του και να απευθύνεται στο κάθε παιδί με το όνομά του – και «σπασίματα» γύρω από το στόμα του ρομπότ θα βάλουν, με σκοπό να δημιουργείται στα παιδάκια η ψευδαίσθηση του συναισθήματος.
Μόνο σε ένα θέμα, κατά τους Times, υστερεί το ρομπότ: στο σεξ. Οχι, οι μεγαλύτεροι μαθητές δεν το ερωτεύτηκαν, αλλά του κάνουν πιπεράτες ερωτήσεις. Το ρομπότ ζητάει συγγνώμη και αποφεύγει τις απαντήσεις, διότι η κοινωνία της περιοχής, δηλαδή και οι γονείς των μαθητών, δεν πετάει προσώρας στα ουράνια (στο Διάστημα), αλλά εξακολουθεί να βόσκει ιερές αγελάδες στα πέριξ του σχολείου χωράφια.