Οι Γερμανοί ζουν από τα ξημερώματα της Δευτέρας κάτι που δεν συμβαίνει συχνά στη χώρα τους: Λόγω των συντονισμένων απεργιών για την ακρίβεια και τον πληθωρισμό, οι δημόσιες συγκοινωνίες στη χώρα παρέλυσαν.
Οι εργαζόμενοι στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τα τρένα, τα μετρό και τα λεωφορεία μετέχουν μαζικά σήμερα σε μια 24ωρη απεργία, μετά το κάλεσμα των σωματείων Verdi και EVG.
«Μια εργατική κινητοποίηση που δεν έχει συνέπειες είναι χωρίς δόντια», λέει ο Φρανκ Βέρνεκε, επικεφαλής του Verdi, σύμφωνα με τον Guardian. Ο ίδιος παραδέχτηκε ότι η κινητοποίηση θα δυσκολέψει πολύ τους ανθρώπους που θέλουν να πάνε στη δουλειά τους αλλά και τους τουρίστες, πρόσθεσε όμως ότι «καλύτερα μια ημέρα δυσκολίας με την προοπτική να φτάσουμε σε μια συμφωνία για τους μισθούς, παρά εβδομάδες κινητοποιήσεων».
Προκειμένου να καλύψει τα κενά που θα δημιουργηθούν, ο γερμανός υπουργός Μεταφορών Βόλκερ Βίσινγκ έδωσε εντολή στα ομοσπονδιακά κρατίδια να άρουν τους περιορισμούς για τη μετακίνηση των φορτηγών την Κυριακή, ενώ ζήτησε από τα αεροδρόμια να επιτρέψουν τις νυχτερινές απογειώσεις και προσγειώσεις «ώστε οι επιβάτες να φτάσουν στους προορισμούς τους».
Το σωματείο Verdi εκπροσωπεί περίπου 2,5 εκατομμύρια εργαζομένους στο δημόσιο τομέα, ενώ το EVG εκπροσωπεί 230.000 εργαζομένους στα τρένα και τα λεωφορεία.
Το πολύ σπάνιο κοινό κάλεσμα για απεργία στη Γερμανία σηματοδοτεί την κλιμάκωση μιας πολύ πικρής διαμάχης για αυξήσεις στους μισθούς σε μια εποχή που ο πληθωρισμός καλπάζει. Το Verdi απαιτεί αυξήσεις της τάξεως του 10,5% στους μηνιαίους μισθούς, ενώ το EVG ζητάει αυξήσεις κατά 12% στους μισθούς όσων εκπροσωπεί.
Οι εργοδότες –κυρίως οι κρατικές εταιρείες– έχουν αρνηθεί ως τώρα τα αιτήματα, προσφέροντας αντ’ αυτών αυξήσεις της τάξεως του 5% και δύο «μπόνους» των 1.000 και 1.500 ευρώ, φέτος και του χρόνου αντίστοιχα.
Οι κρατικοί γερμανικοί σιδηρόδρομοι Deutsche Bahn (DB) ακύρωσαν όλα τα δρομολόγιά τους για τη Δευτέρα, ενώ εκπρόσωπός τους περιέγραψε την απεργία ως «άσκοπη και άχρηστη» και ζήτησε από τα σωματεία να επιστρέψουν αμέσως στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.
Η εταιρεία αναμένει ότι η απεργία θα έχει «τεράστιο αντίκτυπο» σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο και προσπάθησε να ενημερώσει τους επιβάτες εγκαίρως για όλες τις ακυρώσεις και τις καθυστερήσεις.
Η γερμανική ένωση αεροδρομίων είπε ότι η απεργία «ξεπέρασε κάθε δικαιολογημένο μέτρο» και υπολογίζει ότι περίπου 380.000 επιβάτες θα επηρεαστούν.
Οπως και πολλές άλλες χώρες, η Γερμανία παλεύει με τον υψηλό πληθωρισμό μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, καθώς το κόστος της ενέργειας και των τροφίμων ανεβαίνει διαρκώς.
Ο πληθωρισμός έφτασε στο 8,7% τον Φεβρουάριο και οι εργοδότες κατηγόρησαν τους εκπροσώπους των εργαζομένων ότι ζητώντας αυξήσεις, απλώς θα συνεισφέρουν στην περαιτέρω άνοδό του.
Η απεργία στα ΜΜΜ έρχεται ύστερα από ανάλογες δράσεις σε πολλούς άλλους τομείς της γερμανικής οικονομίας τους τελευταίους μήνες, όπως τα Ταχυδρομεία, τα αεροδρόμια και οι τοπικές συγκοινωνίες.
Κάποια από τα σωματεία κατάφεραν να πάρουν σημαντικές αυξήσεις. Οι εργαζόμενοι στα Ταχυδρομεία εξασφάλισαν πριν από λίγες ημέρες μηνιαίες αυξήσεις κατά 11,5%, ενώ τον Νοέμβριο του 2022 το IG Metall, το μεγαλύτερο σωματείο της Γερμανίας, κέρδισε αυξήσεις 8,5% για περίπου 4 εκατομμύρια εργαζόμενους που εκπροσωπεί.