Αποψη της Αθήνας, τότε που στο Μετς υπήρχαν... ανεμόμυλοι. Του William J. Stillman (1869) | Princeton University Library, Special Collections
Επικαιρότητα

Η Ελλάδα των πρώτων φωτογράφων

Ψηφιακή έκθεση φωτογραφίας με θέμα την εικόνα της χώρας κατά τα πρώτα 100 χρόνια μετά την Επανάσταση παρουσιάζει το Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς. H έκθεση περιλαμβάνει περισσότερα από 120 καρέ που χρονολογούνται από το 1839 έως το 1920
Protagon Team

Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μνημείων και Τοποθεσιών (18/4), το Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) παρουσιάζει την ψηφιακή έκθεση φωτογραφίας «Μετά την Επανάσταση. Η Ελλάδα των πρώτων φωτογράφων (19ος-αρχές 20ού αι.)». Διαρθρωμένη σε πέντε ενότητες, η έκθεση περιλαμβάνει περισσότερες από 120, ενυπόγραφες και μη, φωτογραφίες που χρονολογούνται από το 1839 έως το 1920. Στόχος της είναι να συστήσει στο κοινό μνημεία και τοπία της Ελλάδας, όπως τα αποτύπωσαν με τον φακό τους οι πρώτοι ξένοι και έλληνες φωτογράφοι, από τον William James Stillman έως τον Φίλιππο Μαργαρίτη κι από τους αδελφούς Ρωμαΐδη έως τον Frédéric Boissonnas. Το επιλεγμένο υλικό, αποτέλεσμα εκτενούς έρευνας, προέρχεται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, ιδρύματα, πολιτιστικούς φορείς, ιδιωτικές συλλογές και αρχεία, ενώ αξιοποιήθηκαν και αρχεία ελεύθερης πρόσβασης από το εξωτερικό.

Εικονική περιήγηση στην ψηφιακή έκθεση φωτογραφιών του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς | ΠΙΟΠ

Πριν από την Επανάσταση του ’21, η Ελλάδα ήταν γνωστή στον κόσμο μέσα από χαρακτικά που απεικόνιζαν ορατά μνημεία αλλά και φανταστικά τοπία. Στις αρχές του 19ου αιώνα, αυτές τις εικόνες αναζητούσαν οι περιηγητές που έφθαναν εδώ, παρακινημένοι από τον Νεοκλασικισμό και τον Φιλελληνισμό. Η φωτογραφία, εξέλιξη της τεχνικής της ηλιογραφίας, παρουσιάστηκε επίσημα το 1839 από τον Louis Daguerre και ονομάστηκε δαγκεροτυπία. Το νέο μέσο έφτασε γρήγορα και στην Ελλάδα, αφού τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς ο Pierre-Gaspard Gustave Joly de Lotbinière έκανε την πρώτη του λήψη στα Προπύλαια.

Ο Ναός της Αθηνάς Νίκης. Ακρόπολη, Αθήνα. Aλμπουμίνα. Φίλιππος Μαργαρίτης, δεκαετία του 1860 | The J. Paul Getty Museum, Los Angeles

Αρχικά, οι πρώτοι ξένοι φωτογράφοι, όπως και οι πρώτοι Eλληνες που μαθήτευσαν κοντά τους, αναζητούσαν να απεικονίσουν τα ίδια θέματα. Πρώτα φωτογραφήθηκαν τα μνημεία της Αθήνας και της Αττικής, ενώ αργότερα η φωτογραφία συνδέθηκε με την Αρχαιολογία και το έργο της, τεκμηριώνοντας μνημεία, καθώς και τις πρώτες μεγάλες ανασκαφές. Τέλος, η διεύρυνση των ορίων του ελληνικού κράτους και η συνεπακόλουθη αποτύπωση ολοένα και περισσότερων περιοχών, δίνει την ευκαιρία να παρακολουθήσετε τους φωτογράφους στα ταξίδια τους και να ανακαλύψετε τη ματιά τους στο τοπίο επιλεγμένων τόπων.

Μυτιλήνη, Λέσβος στις αρχές του 20ού αιώνα. Του Φριτζ Μραζ | Συλλογή Γεράσιμου Μπεκιάρη

Η ψηφιακή έκθεση είναι δίγλωσση (ελληνικά, αγγλικά), με πλούσιο συνοδευτικό υλικό (βιογραφικά στοιχεία, φωτογραφική ορολογία, επιμέρους σχολιασμό), διαθέσιμη σε υπολογιστή, τάμπλετ και κινητό τηλέφωνο. Επίσης, είναι πλήρως προσβάσιμη σε άτομα κωφά ή με μειωμένη ακοή, ενώ έχει δημιουργηθεί βίντεο με ακουστική περιγραφή επιλεγμένων φωτογραφιών για άτομα με οπτική αναπηρία.

Βόλος, οδός Δημητριάδος. Του Στέφανου Στουρνάρα (1905) | Αρχείο Στουρνάρα

Περιηγηθείτε δωρεάν στην έκθεση
Για την ακουστική περιγραφή
Φορείς που παραχώρησαν το φωτογραφικό υλικό

Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς
Αγγέλου Γέροντα 6, Αθήνα 105 58
Τ.: 210 3256922