Ψηφίζοντας Brexit οι Βρετανοί πήραν, λέει το πολιτικό αφήγημα του Μπόρις Τζόνσον, την ανεξαρτησία τους πίσω. Μαζί της όμως πήραν και βουνά γραφειοκρατίας. Που κάνουν το εμπόριο με την Ευρωπαϊκή Ενωση συχνά αδύνατο, οδηγώντας βιομηχανίες ολόκληρες στην απελπισία –το τίμημα των λαϊκιστών πολιτικών είναι δυστυχώς εδώ.
Αυτό θέλησαν να καταδείξουν τη Δευτέρα δεκάδες οδηγοί που μεταφέρουν θαλασσινά από τη Σκωτία και πάρκαραν τα φορτηγά τους στους δρόμους γύρω από την Ντάουνινγκ Στριτ, την πρωθυπουργική κατοικία και το βρετανικό κοινοβούλιο στο Λονδίνο. Οπως επισημαίνουν, ο κλάδος βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης εξαιτίας της αδυναμίας συνέχισης των εξαγωγών θαλασσινών, αλλά και ψαριών, προς τις χώρες της ΕΕ.
«Η Σφαγή του Brexit» ήταν ένα σύνθημα επάνω σε φορτηγό που στάθμευσε σε μικρή απόσταση από το Νο 10 στην Ντάουνινγκ Στριτ, σε ένα μήνυμα προς τον πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον που κομπορρημονεί ότι έφερε την καλύτερη συμφωνία με την ΕΕ και ότι πλέον η Βρετανία θα είναι πιο ισχυρή.
Πολλοί σκωτσέζοι ψαράδες βρίσκονται εδώ και εβδομάδες σε αδυναμία να κάνουν εξαγωγές προς την Ευρωπαϊκή Ενωση εξαιτίας των χρονοβόρων διαδικασιών που επέβαλε το Brexit και πολλές αλιευτικές εταιρείες βρίσκονται στα πρόθυρα της πτώχευσης, καθώς τα πιστοποιητικά, οι υγειονομικοί έλεγχοι, οι τελωνειακοί έλεγχοι προσθέτουν ημέρες στην εξαγωγική διαδικασία καθιστώντας ανεπιθύμητα τα ψάρια και τα θαλασσινά που δεν φθάνουν πλέον φρέσκα στους ευρωπαϊκούς τους προορισμούς.
Τις τελευταίες ημέρες αγανακτισμένοι επαγγελματίες του κλάδου απειλούσαν ότι θα μεταφέρουν την διαμαρτυρία τους στο Λονδίνο, αδειάζοντας στην Ντάουνινγκ Στριτ και μπροστά από το κτίριο του Κοινοβουλίου σάπια ψάρια και θαλασσινά.
Και καθώς οι εταιρείες του κλάδου βρίσκονται σε αδιέξοδο, ο Τζέικομπ Ρις Μογκ, επικεφαλής της κυβερνητικής πλειοψηφίας στη Βουλή, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα στην Βουλή των Κοινοτήτων ότι «τα ψάρια είναι πλέον ευτυχέστερα γιατί είναι βρετανικά».
Η Βρετανία, η οποία ολοκλήρωσε την πορεία της αποχώρησής της από την Ευρωπαϊκή Ενωση, διαθέτει τεράστια αποθέματα αστακών, χτενιών, στρειδιών και μυδιών στους ψαρότοπους ανοικτά των ακτών της. Τα προϊόντα αυτά εξάγονταν με φορτηγά στις ευρωπαϊκές αγορές.
Βάσει της συμφωνίας που συνδέει πλέον τη Βρετανία με την Ευρωπαϊκή Ενωση, οι εμπορικές συναλλαγές ανάμεσα στις δύο πλευρές είναι απαλλαγμένες δασμών, όμως συνοδεύονται από απαιτήσεις για σειρά πιστοποιητικών και γραφειοκρατικών διαδικασιών.
Οι επαγγελματίες που συμμετείχαν στην διαμαρτυρία δηλώνουν ότι η βρετανική κυβέρνηση πρέπει να κατανοήσει την σοβαρότητα των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν και απειλούν τις αλιευτικές κοινότητες. Ζητούν ένα πιο αποτελεσματικό σύστημα και διαμαρτύρονται για την έλλειψη προσωπικού των τελωνείων και στις δύο πλευρές. Οι χρόνοι παράδοσης των προϊόντων έχουν τουλάχιστον διπλασιασθεί από τις 24 στις 48 τουλάχιστον ώρες.
«Οι πελάτες μας αποσύρονται. Εξάγουμε φρέσκα προϊόντα και οι πελάτες μας τα θέλουν φρέσκα, άρα δεν αγοράζουν. Είναι καταστροφή!», διαμαρτυρήθηκε ιδιοκτήτης αλιευτικής εταιρείας της Σκωτίας.
Ωστόσο το πρόβλημα δεν το έχουν μόνο οι σκωτσέζοι αλιείς. Οι νέοι περιορισμοί και οι νέοι κανονισμοί στο εμπόριο ανάμεσα στη Βρετανία και στην ΕΕ έχουν οδηγήσει σε τραγελαφικές καταστάσεις, όπως με την κατάσχεση των σάντουιτς των οδηγών στα λιμάνια της Ολλανδίας (εδώ), αλλά και σε ένα γενικευμένο πρόβλημα καθώς οι ουρές στo Ντόβερ είναι τεράστιες. Οταν δε φτάσεις στον τελωνειακό έλεγχο τα απαραίτητα παραστατικά είναι αμέτρητα. Εξ ου και η γελοιογραφία στους Sunday Times με τον φορτηγατζή να εξηγεί ότι στα δύο φορτηγά που ακολουθούν μεταφέρονται τα έγγραφα για να περάσει τους ελέγχους.
Είναι και αυτό πάντως μια χρήσιμη υπενθύμιση. Οτι οι αξίες και οι αρχές της ΕΕ, όπως η ελεύθερη διακίνηση πολιτών, αγαθών και υπηρεσιών, δεν είναι καθόλου μικρό πράγμα.