Βάλντις Ντομπρόβσκις και Χε Λιφένγκ στις 25 Σεπτεμβρίου στο Πεκίνο | REUTERS/Florence Lo
Επικαιρότητα

Η ΕΕ σκληραίνει τη στάση της απέναντι στην Κίνα: το εμπορικό ισοζύγιο πρώτο στη λίστα

Τι είπε στο Πεκίνο ο επίτροπος Εμπορίου της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόβσκις όσον αφορά το μέλλον της συνεργασίας των δύο πλευρών στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης
Protagon Team

Η Ευρώπη και η Κίνα «έφθασαν στο σταυροδρόμι, άρα μπορούν και να ακολουθήσουν διαφορετικούς δρόμους» αν το Πεκίνο δεν διορθώσει τις διφορούμενες και άδικες εμπορικές πολιτικές του. Ο επίτροπος Εμπορίου της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόβσκις με το που πάτησε το πόδι του στο Πεκίνο έθεσε το ζήτημα επί τάπητος, έγραψε η Corriere della Sera, μάλλον εκπλήσσοντας ώτα ασυνήθιστα σε επικρίσεις – και όχι μόνο στις κατ’ ιδίαν συναντήσεις του με τον κινέζο αντιπρόεδρο Χε Λιφένγκ, αλλά και ενώπιον φοιτητικού ακροατηρίου σε πανεπιστημιακό αμφιθέατρο.

Ο διαπραγματευτής εκ Βρυξελλών είπε ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση είναι αναγκασμένη να γίνει σκληρή για να υπερασπιστεί τα συμφέροντά της, και αυτό λόγω των διαφόρων πρακτικών της Κίνας, ιδίως σε ό,τι σχετίζεται με την εθνική ασφάλεια, διότι έτσι βλάπτονται οι Δυτικές εταιρείες. Ως γνωστόν, η Κίνα απειλεί να τιμωρήσει σαν κατασκόπους τις Δυτικές εταιρείες που συλλέγουν data για την εσωτερική αγορά της. Φυσικά, ο Ντομπρόβσκις έθιξε και το ζήτημα της στάσης του Πεκίνου στο Ουκρανικό, παρατηρώντας ότι η πολιτική υποστήριξη του Σι Τζινπίνγκ στον Πούτιν προκαλεί βλάβη και στο εμπορικό επίπεδο των σχέσεων ΕΕ-Κίνας.

Ενα από τα ακανθώδη εμπορικά θέματα Βρυξελλών-Πεκίνου είναι οι μπαταρίες αυτοκινήτου. Οι Ιταλοί έγραψαν ότι ο πόλεμος που εξαπέλυσε ο Πούτιν ανάγκασε τους Ευρωπαίους να σπεύσουν να βρουν νέους προμηθευτές φυσικού αερίου και πετρελαίου, και όχι μόνο. Για να μην κινδυνεύσει η Ευρώπη με εξάρτηση από την Κίνα στον τομέα των μπαταριών αυτοκινήτων, η Κομισιόν κινήθηκε εγκαίρως. Σύμφωνα με το Πεκίνο, η έρευνα για αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα είναι «καθαρός προστατευτισμός» από πλευράς Ευρώπης.

Κινέζοι αναλυτές, τους οποίους επικαλείται ο κομμουνιστικός Τύπος, υποστηρίζουν ότι η έρευνα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ένα κόλπο των Ευρωπαίων πριν από την έναρξη των διαπραγματεύσεων. Ο Ντομπρόβσκις διεύρυνε το εύρος των ισχυρισμών του. Και στην ομιλία του στο πανεπιστήμιο είπε ότι η Ευρώπη αναζητεί μόνο «ισότιμους όρους ανταγωνισμού». Το εμπορικό ισοζύγιο δείχνει ευρωπαϊκό έλλειμμα υπέρ της Κίνας 396 δισ. ευρώ. Η κινεζική απάντηση σε αυτό είναι απλή: «Τι φταίμε εμείς αν οι Ευρωπαίοι εισάγουν περισσότερα από όσα εξάγουν και καταναλώνουν περισσότερο από τους Κινέζους;…»

Επομένως, οι σχέσεις βρίσκονται «σε σταυροδρόμι», κατέληξε η Corriere. H Ευρώπη αισθάνεται υποχρεωμένη να είναι πιο διεκδικητική απέναντι στην Κίνα. Ωστόσο, ο απεσταλμένος των Βρυξελλών επιβεβαίωσε στους Κινέζους ότι δεν υπάρχει βιασύνη για την αποσύνδεση των δύο οικονομιών, παρά μόνο αναζήτηση μείωσης του κινδύνου της, προκειμένου να συνεχίσουν να έχουν αμοιβαία επωφελείς εμπορικές σχέσεις τα δύο μέρη.