Η κόρη του Ανιέλι, Μαργκερίτα ντε Πάλεν – εδώ με τον σύζυγό της, Σερζ | Stefano Guidi/LightRocket/Getty Images
Επικαιρότητα

Η δυναστεία Ανιέλι στα δικαστήρια, μετά την εξαφάνιση έργων τέχνης

Οι κληρονόμοι της πάμπλουτης οικογένειας βρίσκονται σε δικαστική διαμάχη, μετά την ανακάλυψη ότι αριστουργηματικοί πίνακες που ανήκουν στην κόρη του αρχηγού της Τζιάνι εξαφανίστηκαν
Protagon Team

Μια σκληρή δικαστική διαμάχη μεταξύ των κληρονόμων της εμβληματικής βιομηχανικής οικογένειας της Ιταλίας, των Ανιέλι, επιστρέφει στα δικαστήρια τον επόμενο μήνα, εν μέσω ισχυρισμών ότι πολύτιμα έργα τέχνης αξίας εκατομμυρίων ευρώ που ανήκαν στον θρυλικό Τζιάνι, τον αρχηγό της δυναστείας, έχουν εξαφανιστεί, αναφέρει ρεπορτάζ των Times του Λονδίνου.

Ενώ διοικούσαν μια αυτοκρατορία που περιλαμβάνει τη Fiat και την ποδοσφαιρική ομάδα της Γιουβέντους, τα μέλη της οικογένειας Ανιέλι πέρασαν τις τελευταίες δύο δεκαετίες σε δικαστικές διαμάχες για έργα τέχνης των Φράνσις Μπέικον, Πάμπλο Πικάσο, Κλοντ Μονέ και Τζόρτζιο ντε Κίρικο.

Η 67χρονη κόρη του Τζιάνι (Τζιοβάνι) Ανιέλι, Μαργκερίτα Ανιέλι ντε Πάλεν, ισχυρίζεται ότι οι πίνακες αφαιρέθηκαν πριν προλάβει να τους πάρει στα χέρια της και ζήτησε από τον Αντρέα Γκάλι, έναν ιδιωτικό ντετέκτιβ, να τους εντοπίσει. Υποστηρίζει ότι ήταν αποθηκευμένοι σε ένα θησαυροφυλάκιο στην ελβετική πόλη Κιάσο, αλλά όταν το άνοιξαν οι Αρχές, το βρήκαν άδειο.

Δικαστήριο του Μιλάνου ζήτησε το καλοκαίρι να αποσυρθεί η υπόθεση, αλλά η νομική ομάδα της Ντε Πάλεν άσκησε έφεση και ο δικαστής θα αποφασίσει για το θέμα τον επόμενο μήνα. Η υπόθεση παρέχει μια ενδιαφέρουσα πλευρά του πολέμου της διαδοχής που διεξάγεται σε μια από τις πλουσιότερες δυναστείες της Ευρώπης.

Μετά τον θάνατο του φανταχτερού πλέιμποϊ Τζιάνι Ανιέλι το 2003, η Ντε Πάλεν, το μοναδικό παιδί του που επέζησε, κληρονόμησε μετρητά, πολυάριθμα ακίνητα και το μεγαλύτερο μέρος της συλλογής έργων τέχνης του, που αποτελείται από περισσότερους από 400 πίνακες.

Ο μεγαλύτερος γιος της Μαργκερίτα, Τζον Ελκάν, έλαβε την πλειοψηφία των μετοχών στις επιχειρήσεις της οικογένειας, ωθώντας την Ντε Πάλεν να ισχυριστεί ότι υπήρξε αδικία εναντίον της και να μηνύσει τον ίδιο, καθώς και τα άλλα δύο παιδιά της από τον πρώτο της γάμο, Λάπο και Τζινέρβα Ελκάν, ελπίζοντας σε μια καλύτερη δικαστική συμφωνία.

Ο πίνακας του Φράνσις Μπέικον, «Μελέτη για έναν Πάπα ΙΙΙ», που είναι ένα από τα εξαφανισμένα αριστουργήματα ιδιοκτησίας της οικογένειας Ανιέλι, σε αφιερωματική έκθεση για τον ζωγράφο από το 2014 (Nick Ansell/PA Images/Getty Images)

Η 67χρονη κληρονόμος ισχυρίζεται ότι ορισμένα από τα έργα τέχνης που της υποσχέθηκαν, όπως η «Μελέτη για έναν Πάπα III» του Μπέικον, η «Torse de femme» του Picasso και το «Glaçons, effet blanc» του Μονέ, είχαν εξαφανιστεί από βίλες κοντά στο Τορίνο. Αλλα έργα που λέγεται ότι λείπουν είναι το «Μυστήριο και μελαγχολία ενός δρόμου» του Τζόρτζιο ντε Κίρικο και το «Γυμνό στο προφίλ» του Μπαλτίς.

Ο Γκάλι ισχυρίζεται ότι τα έργα ήταν αποθηκευμένα στο θησαυροφυλάκιο Νο 253 της αποθήκης Πούντο Φράνκο στο Κιάσο, το οποίο είχε νοικιαστεί από έναν ειδικό της τέχνης που βοήθησε την οικογένεια Ανιέλι να οργανώσει μια έκθεση του Φράνσις Μπέικον στο Λουγκάνο, τη δεκαετία του 1990. Τον Μάιο του 2022 οι εισαγγελείς του Μιλάνου άρχισαν να ερευνούν τον ντίλερ, και οι ελβετικές Αρχές ερεύνησαν το θησαυροφυλάκιο τον επόμενο μήνα, βρίσκοντας το άδειο.

Οι εισαγγελείς του Μιλάνου ανέλυσαν στη συνέχεια στοιχεία μιας δεκαετίας από το θησαυροφυλάκιο, συμπεριλαμβανομένων βίντεο CCTV, ηλεκτρονικών μητρώων εισόδου και σημάτων πρόσβασης, αλλά δήλωσαν ότι δεν βρήκαν καμία ένδειξη ότι τα έργα που έλειπαν είχαν ποτέ αποθηκευτεί εκεί – πόσο μάλλον αφαιρεθεί.

Και όμως, σύμφωνα με ειδικούς, μια λεπτομέρεια που περιλαμβάνεται στην τεκμηρίωση παρέχει στην Ντε Πάλεν μια «αχτίδα ελπίδας»: μεταξύ 1ης και 4ης Ιουλίου, το περιεχόμενο του θησαυροφυλακίου Νο 253 μεταφέρθηκε στο Νο 15 της ίδιας εγκατάστασης, υπό την επίβλεψη τελωνειακών υπαλλήλων οι οποίοι επαλήθευσαν τα έργα πριν από τη μεταφορά τους.

Τώρα η Ντε Πάλεν μπορεί να ζητήσει από το δικαστήριο έρευνα στο θησαυροφυλάκιο Νο 15, υπό την υπόθεση εργασίας ότι τα έργα τέχνης είτε δεν αποθηκεύτηκαν ποτέ στο Νο 253 είτε κάποιος έλαβε την πληροφορία για τις έρευνες την κατάλληλη στιγμή και πρόλαβε να τα μεταφέρει.