O διευθύνων σύμβουλος της Apple Τιμ Κουκ σε ομιλία του στα τέλη Μαρτίου. Πίσω του τα υπο κατασκευή νέα αρχηγεία της Apple | REUTERS/Stephen Lam
Επικαιρότητα

Η Apple έγινε 40αρα και ψάχνει το μέλλον της

Η σημαντικότερη αμερικανική εταιρεία κλείνει τέσσερις δεκαετίες ζωής και πλέον σχεδιάζει τα επόμενα... 40 χρόνια της έτσι ώστε να παραμείνει στην κορυφή
Protagon Team

Τη στιγμή που τα σαράντα κεριά να ανάβουν στην υποτιθέμενη τούρτα γενεθλίων και ο Τιμ Κουκ θα κληθεί να τα σβήσει, πολλοί θα διερωτηθούν «καλά ήταν μέχρι τώρα. Και μετά, τι;»

Η Apple αποτελεί αυτή τη στιγμή την επιτομή της κλασικής αμερικανικής επιχείρησης. Είχε ένα στερεοτυπικά ταπεινό ξεκίνημα, δοκίμασε μια μετεωρική άνοδο, υπέστη στη συνέχεια για δραματική πτώση για να αναστηθεί από τις στάχτες της και να γίνει ένας θρύλος στο χώρο των επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με το εξειδικευμένο αμερικάνικο ιστότοπο Fool.com, το μέλλον της Apple δεν θα πρέπει να θεωρείται τόσο δεδομένο. Φυσικά και θα συνεχίσει να κατέχει σημαντικό μερίδιο στην αγορά, να βρίσκει ευκαιρίες στο δρόμο και να προσφέρει κέρδη στους επενδυτές της.

Πέραν της εκκολαπτόμενης αγοράς των SmartWatch, οι υπόλοιποι τομείς ακολουθούν μια σταδιακή πτώση ή μια φάση ωρίμανσης ή, τέλος πάντων, αμυντικών κινήσεων.

Αυτό συνεπάγεται ότι η παρουσία της εταιρείας στα smartphone, τα tablet και τα PC δεν μπορεί να προωθηθεί περαιτέρω. Η πρόσφατη προσθήκη του iPhone OS ή το περσινό ντεμπούτο του iPad Pro, δεσμεύουν, κατά μια έννοια, ένα σημαντικό μέρος επιτυχίας και φυσικά ένα επικερδές μερίδιο στην αγορά. Με τις τιμές να συμπιέζονται, η Apple θα κληθεί να αναζητήσει νέα προϊόντα να προωθήσει στην αγορά.

Ηδη, μέσα και έξω από τα γραφεία της Apple ακούγεται η κωδική ονομασία «Τιτάνας» που παραπέμπει στο ηλεκτρικό όχημα που προτίθεται να σχεδιάσει. Πότε; Με ποιες συνθήκες; Τα πάντα βρίσκονται κάτω από τη σκιά της μυστικοπάθειας. Κατά πολλούς ο στόχος είναι το 2019. Στο μεσοδιάστημα η Apple θα προωθήσει μια σειρά λύσεων για το λεγόμενο «έξυπνο σπίτι».

Όπως σημειώνει η Deutsche Welle,  οι παρουσιάσεις θρυλικών προϊόντων όπως τα iPhone, MacBook και iPad από την Apple μοιάζουν να ανήκουν πια στο παρελθόν. Όταν στα μέσα Μαρτίου η αμερικανική εταιρεία παρουσίαζε νέα προϊόντα δεν σχηματίστηκαν ουρές μπροστά από τα καταστήματά της. Το νέο φθηνότερο iPhone και νέα λουράκια για το iWatch δεν έδειξαν να συγκινούν ιδιαίτερα τους φίλους της Apple.

Ο Στέφεν Γκίλφοϊλ εργάζεται εδώ και 30 χρόνια στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Αν και δεν είναι οπαδός της Apple λέει ότι «η αμερικανική εταιρεία είχε την ικανότητα να να κατασκευάζει προϊόντα που κανείς δεν γνώριζε εκ των προτέρων ότι τα χρειαζόταν και χωρίς τα οποία δεν μπορεί πια να φανταστεί τη ζωή του. Όμως όλα αυτά σταμάτησαν με τον θάνατο του ιδρυτή της εταιρείας Στιβ Τζομπς».

Την σκυτάλη από τον θρυλικό ιδρυτή της Apple πήρε εδώ και αρκετό καιρό ο Τιμ Κουκ, ο οποίος δεν θέλησε να είναι απλά μια απομίμηση του Στιβ Τζομπς. Και έτσι άρχισε να αφουγκράζεται τις επιθυμίες των πελατών και να δίνει μερίσματα στους μετόχους. Κάτι αδιανόητο για τον Στιβ Τζομπς. Οι επενδυτές όμως, προφανώς ικανοποιημένοι από τον Τιμ Κουκ, εμπιστεύθηκαν την Apple και έτσι η χρηματιστηριακή της αξία φθάνει σήμερα τα 600 εκατομμύρια δολάρια.

Η Apple δείχνει να γυρίζει σελίδα

O αμερικανός αναλυτής Μποπ Εντερλε είναι πάντως αισιόδοξος για το μέλλον της αμερικανικής εταιρείας: «Η Apple μετατρέπεται σε εταιρεία παροχής υπηρεσιών, όπως για παράδειγμα στον τομέα της υγείας. Στο μέλλον δεν θα παίζουν κεντρικό ρόλο τα προϊόντα, δηλαδή κινητά και τάμπλετ, αλλά λογισμικά, όπως ήταν για παράδειγμα προ ετών το iTunes».

Την ώρα που Google, Facebook και άλλες διαδικτυακές εταιρείες στηρίζονται στην μεταπώληση δεδομένων χρηστών, η Apple επενδύει περισσότερο στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, όπως έδειξε η πρόσφατη κόντρα με το FBI για το κινητό ενός κατηγορουμένου για τρομοκρατική ενέργεια. Απόδειξη η περιορισμένη επιτυχία της υπηρεσίας πληρωμών Apple Pay. Δεν αποκλείεται λοιπόν η Apple του μέλλοντος να είναι διαφορετική από την εταιρεία που γνωρίζουμε. Ομοιες αλλαγές έχουν εφαρμόσει και άλλοι κολοσσοί, όπως η IBM. Ίσως τελικά η προσαρμογή στα νέα δεδομένα αποτελεί βασική προϋπόθεση για να γιορτάσει η Apple κάποτε και τα 80ά της γενέθλια.