Τα ψέματα της ρωσικής πλευράς για τον πόλεμο στην Ουκρανία παρακολουθεί μια αμερικανική πλατφόρμα που λέγεται NewsGuard. Αυτή επαληθεύει και την αξιοπιστία των ειδήσεων που κυκλοφορούν στο web. Τον πρώτο χρόνο του πολέμου, το NewsGuard εντόπισε 358 σάιτ διάδοσης ψευδών ιστοριών (οι οποίες ήταν περισσότερες από 100) σχετικών με τη ρωσική εισβολή.
Το NewsGuard δούλεψε μέσω του δικού του «κέντρου παρακολούθησης της παραπληροφόρησης για τη σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας», όπως γράφει η Corriere della Sera, και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι αυτές οι ιστορίες δημοσιεύονται με αυξανόμενη συχνότητα: το τελευταίο τετράμηνο εντόπισε 94 νέες ιστοσελίδες παραπληροφόρησης και 36 καινούργιες ψευδείς ιστορίες.
Οι περισσότερες από τις ψευδείς ιστορίες που κυκλοφορούν μέσω αυτών των σάιτ αρνούνται τις φρικαλεότητες που διέπραξαν οι Ρώσοι στην Ουκρανία ή κατηγορούν τους Ουκρανούς για αυτές. Υπάρχουν όμως και ψευδείς αναρτήσεις που μεγαλοποιούν τις ρωσικές στρατιωτικές επιτυχίες ή μιλούν για εμπλοκή στρατευμάτων του ΝΑΤΟ στον πόλεμο.
Καθένα από τα 358 εντοπισθέντα σάιτ διέδωσε τουλάχιστον ένα από τα 105 ψεύδη που εντόπισε το προσωπικό του NewsGuard. Μεγάλες πλατφόρμες, όπως η Google, το Facebook και το Twitter, έχουν λάβει μέτρα εναντίον κάποιων από τους ιστοτόπους. Απαγόρευσαν το περιεχόμενο του RussiaToday και του Sputnik News, δυο ειδησεογραφικών οργανισμών που συνδέονται με το Κρεμλίνο, μόνο αφού προηγήθηκε η απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Ωστόσο, οι ψεύτικες ιστορίες συνεχίζουν να κυκλοφορούν χωρίς μεγάλη δυσκολία, γράφει η Corriere. Αυτό αποδεικνύεται από τα «ντοκιμαντέρ» που παράγει η ίδια η RussiaToday και διανέμει μέσω του Rtd.Rt.com. Σε αυτούς τους 12 μήνες του πολέμου, η RussiaToday έχει διανείμει 50 ταινίες προπαγάνδας που διαδίδουν παραπληροφόρηση σχετικά με τη σύγκρουση.
Το YouTube είχε απαγορεύσει τα Μέσα που χρηματοδοτούνται από τη Ρωσία τον περασμένο Μάρτιο, όμως το NewsGuard εντόπισε περισσότερα από 100 Μέσα που έχουν δημοσιεύσει αυτές τις ταινίες, οι οποίες έχουν περισσότερες από μισό εκατομμύριο προβολές.
«Το Κρεμλίνο συνεχίζει να προσπαθεί να μπερδέψει και να πείσει την κοινή γνώμη όλου του κόσμου μέσω της αδιάκοπης εκστρατείας παραπληροφόρησης» αναφέρει στην Corriere o διευθύνων σύμβουλος της NewsGuard, Στίβεν Μπριλ. Αυτός και ο Γκόρντον Κρόβιτς ίδρυσαν τη συγκεκριμένη πλατφόρμα το 2018.
Τέλος, υπάρχει το ζήτημα της διαφήμισης χάρη την οποία αυτά τα σάιτ μπορούν να επιβιώνουν ή και να κερδίζουν χρήματα. Αν και οι Δυτικές επιχειρήσεις έχουν διακόψει σχέσεις με τη Ρωσία, οι αλγόριθμοι που διανέμουν διαφημίσεις στο web συνεχίζουν να βάζουν ρεκλάμες εκατοντάδων εταιρειών στις συγκεκριμένες σελίδες. Η Google, για παράδειγμα, εξακολουθεί να προβάλλει διαφημίσεις στο Pravda, ιστοσελίδα που ανήκει σε έναν σύμμαχο του Πούτιν.
Το Pravda έγραψε, μεταξύ άλλων ψευδών ιστοριών, ότι οι ΗΠΑ φέρεται να αναπτύσσουν χημικά όπλα για να χτυπήσουν ρωσικούς πληθυσμούς. Το πρόβλημα είναι και νομικό, επειδή η διαφημιστική υποστήριξη των ρωσικών μέσων προπαγάνδας παραβιάζει τη νομοθεσία της Κομισιόν κατά της παραπληροφόρησης. Βάσει όσων ορίζει η Κομισιόν, οι διαφημιστές πρέπει να αφαιρέσουν τις διαφημίσεις τους από έντυπα και ιστοσελίδες που μεταδίδουν ρωσική παραπληροφόρηση.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News