Λίγες εβδομάδες μετά την παρουσίαση ενός εντυπωσιακού ηλεκτρικού ημιφορτηγού η General Motors ανακοίνωσε ότι μέχρι το 2035 όλα τα οχήματα που θα παράγει (αυτοκίνητα, τζιπ, ημιφορτηγά) θα είναι μηδενικών ρύπων. Με απλά λόγια η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία αποφάσισε να εγκαταλείψει τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα γεγονός που μπορεί να φέρει σειρά αλλαγών σε πολλά επίπεδα όχι μόνο στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και σε άλλους τομείς.
Όπως αναφέρουν σε άρθρο τους οι New York Times η απόφαση της GM σε πρώτη φάση θα ενισχύσει την απόφαση του νέου προέδρου των ΗΠΑ να ακολουθήσει εντελώς διαφορετική πολιτική από τον προκάτοχο του στο θέμα των κλιματικών αλλαγών αναλαμβάνοντας νέες και πιο επιθετικές πρωτοβουλίες στην καταπολέμηση τους.
«Η κίνηση της GM είναι πολύ σημαντική. Βοηθά την νέα προεδρία να επικεντρωθεί όχι μόνο στο να συμμαζέψει την κατάσταση που άφησε πίσω του ο Τραμπ στον συγκεκριμένο τομέα αλλά να εστιάσει παράλληλα στην απεξάρτηση από τον άνθρακα στην αυτοκίνηση» δηλώνει η Μάργκο Οτζ πρώην διευθύντρια της Υπηρεσίας Περιβαλλοντικής Ασφάλειας της προεδρίας του Μπαράκ Ομπάμα η οποία είναι σήμερα άτυπη σύμβουλος τόσο του Τζο Μπάιντεν όσο και μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών.
Τα συν και πλην
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ανακοίνωση της GM θα υποχρεώσει και τις άλλες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλο τον κόσμο να την ακολουθήσουν στο «πράσινο» μοντέλο αν όχι στο 100% της παραγωγής τους πάντως σε σημαντικό ποσοστό της. Αυτό με την σειρά του θα υποχρεώσει τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες να αναπροσαρμόσουν την στρατηγική τους αφού σημαντικό μέρος, αν όχι το σημαντικότερο, του τζίρου τους το βασίζουν στην κατανάλωση βενζίνης και πετρελαίου από τα αυτοκίνητα.
Η Ford επισήμως αρνήθηκε να σχολιάσει την κίνηση της GM αλλά εκπρόσωπος της δήλωσε «την δέσμευση της εταιρείας να παίξει ηγετικό ρόλο στην ηλεκτρική επανάσταση στον κλάδο των αυτοκινήτων». Η Daimler από την πλευρά της έχει ανακοινώσει ότι σε πρώτη φάση μέχρι το 2022 για κάθε συμβατικό της μοντέλο θα υπάρχει και ένα ηλεκτρικό ή υβριδικό ενώ το ίδιο θα κάνει και η Volkswagen αλλά με χρονικό ορίζοντα το 2030.
Παράλληλα όμως η μετατροπή της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας από βενζινοκίνητη σε ηλεκτροκίνητη θα προκαλέσει τεράστιες απώλειες στις θέσεις εργασίας γεγονός που θα πρέπει να συνεκτιμηθεί και να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα. Τα ηλεκτρικά οχήματα χρειάζονται λιγότερα εργατικά χέρια για να κατασκευαστούν αλλά και λιγότερα σέρβις οπότε θα επηρεαστούν πολλοί κλάδοι.
Από την άλλη πλευρά η μαζική χρήση ηλεκτρικών οχημάτων θα οδηγήσει σε ανάλογα μεγάλη αύξηση των θέσεων εργασίας στα εργοστάσια κατασκευής μπαταριών, στην δημιουργία των σταθμών φόρτισης καθώς και στις εγκαταστάσεις παραγωγής διαφόρων πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων.