| CreativeProtagon/EPA
Επικαιρότητα

Γούντι Αλεν: Η αυτοβιογραφία του προκαλεί αντιδράσεις πριν καν κυκλοφορήσει

Η κυκλοφορία του βιβλίου «Apropos of Nothing» αναμένεται με ξεχωριστό ενδιαφέρον. Είναι η πρώτη φορά που ο 84χρονος σήμερα σκηνοθέτης γράφει -στα σοβαρά- για τον εαυτό του. Και είναι η δεύτερη φορά που η μέγγενη του #MeToo επιχειρεί να επιβάλει τους όρους της
Protagon Team

Για τον Γούντι Αλεν έχουν μιλήσει όλοι, εχθροί και φίλοι, εκτός από τον ίδιο —στα σοβαρά δηλαδή, δεν έχει πει την ιστορία του, χωρίς αυτοσαρκασμούς, υπονοούμενα και ευφυολογήματα. Κι όμως υπήρχε μια γενικευμένη αίσθηση στις ΗΠΑ ότι θα ήταν αδύνατον να βρεθεί ένας εκδότης για την πολυσύνθετη περίπτωση του 84χρονου σήμερα κινηματογραφιστή –εδώ δεν βρήκε διανομή η τελευταία του ταινία. Εξ ού και η ανακοίνωση ότι η αυτοβιογραφία του βρήκε τελικά τον δρόμο για τα βιβλιοπωλεία, όπου και θα εκτεθεί για πρώτη φορά στις 7 Απριλίου, συνιστά είδηση ικανή να προκαλέσει αναταράξεις.

Σύμφωνα με τον εκδοτικό οίκο Grand Central Publishing, παράρτημα του ομίλου Hachette Book Group, η αυτοβιογραφία έχει τίτλο «Apropos of Nothing» (Επ’ ευκαιρία του τίποτα) και «αποτελεί μία συνοπτική αναφορά της ζωής του, προσωπικής και επαγγελματικής, στην οποία περιγράφει το έργο του στο σινεμά, την τηλεόραση και το θέατρο. Ο Αλεν γράφει επίσης για τις σχέσεις του με την οικογένεια, τους φίλους και τις αγάπες της ζωής του».

Οπως σημειώνει ο Guardian, οι οικονομικοί όροι δεν αποκαλύφθηκαν, ωστόσο η συμφωνία έκλεισε πριν από έναν χρόνο, ενώ εκπρόσωπος του εκδοτικού οίκου αρνήθηκε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το περιεχόμενο του βιβλίου.

Ο ίδιος ο Γούντι Αλεν δημοσιοποίησε το εξώφυλλο, που δεν έχει τίποτε άλλο παρά τον τίτλο και το όνομα του συγγραφέα —και αυτά με γραμμένα με την αγαπημένη και θρυλική πια γραμματοσειρά των τίτλων των ταινιών του.

Εκτός από τις ΗΠΑ, το βιβλίο θα κυκλοφορήσει στον Καναδά, την Ιταλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία και σε «άλλες χώρες του κόσμου», ενώ ο ίδιος ο Αλεν, σύμφωνα με τον εκδότη, θα δώσει «αρκετές συνεντεύξεις» για το βιβλίο.

Η έκδοση των απομνημονευμάτων του Αλεν θεωρούνταν για πολύ καιρό ένα δύσκολο σχέδιο, καθώς ο σκηνοθέτης είχε βρεθεί σε μια συνθήκη αποκλεισμού από τη δημόσια σφαίρα. Καθώς η βιομηχανία του θεάματος έμπαινε στην αναθεωρητική φάση του #MeToo, η παλαιές καταγγελίες της Ντίλαν Φάροου, της κόρης της πρώην συντρόφου του Μία Φάροου, για σεξουαλική παρενόχληση όταν εκείνη ήταν επτά ετών, επέστρεψαν στην επιφάνεια και έπληξαν τη δημόσια εικόνα του.

Με τις ΗΠΑ να εισέρχονται σε μια περίοδο πολιτικής ορθότητας, ο Αλεν βρέθηκε στη δύσκολη θέση, όχι μόνο να απολογείται για έναν ισχυρισμό για τον οποίο είχε απαλλαγεί, αλλά να δικάζεται από τα λαϊκά δικαστήρια των social media —που δεν υπήρχαν την εποχή του δεσμού του με τη Μία Φάροου— και να βλέπει τα στούντιο να προσπαθούν να κρατούν αποστάσεις. Αποτέλεσμα; Η τελευταία του ταινία «A Rainy Day in New York» δεν μπόρεσε καν να προβληθεί στις αμερικανικές αίθουσες και παίχτηκε μονάχα στην Ευρώπη.

Ο Αλεν και η γυναίκα του, Σουν-Γι Πρέβιν, στις Κάννες το 2016 (EPA/JULIEN WARNAND)

Για την υπόθεση «Ντίλαν Φάροου» έχουν ειπωθεί και γραφτεί υπερβολικά πολλά. Ολα συνέβησαν τον Ιανουάριο του 1992, όταν ο Αλεν διέλυσε τη σχέση του με τη Φάροου, έχοντας αγαπήσει τη θετή της κόρη Σουν-Γι. Τότε η Φάροου ισχυρίστηκε για πρώτη φορά ότι ο Αλεν είχε κακοποιήσει σεξουαλικά την Ντίλαν Φάροου, κατηγορία την οποία ο ίδιος έχει επανειλημμένα αρνηθεί.

Η υπόθεση έκλεισε το 1993 έπειτα από έρευνα ιατρικής ομάδας που είχε οριστεί από την αστυνομία της Νέας Υόρκης και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Ντίλαν δεν είχε κακοποιηθεί.

Ωστόσο, η υπόθεση «ξανάνοιξε» τον Φεβρουάριο του 2014, όταν η Ντίλαν επανέλαβε τον ισχυρισμό σε μια ανοικτή επιστολή που δημοσίευσε ο Νίκολας Κριστόφ, φίλοι της και η μητέρα της, στο μπλογκ των New York Times. Και επανήλθε το 2017 όταν το κίνημα του #MeToo άλλαξε το πλαίσιο. «Γιατί το #MeToo χαρίστηκε στον Γούντι Αλεν;» διαμαρτυρήθηκε εκ νέου η Ντίλαν Φάροου. Δεν χαρίστηκε. Ακόμα και αν δεν είχε κάνει τίποτα —ο ίδιος επιμένει ότι η Ντίλαν έχει υποστεί πλύση εγκεφάλου από την πληγωμένη για τον χωρισμό μάνα της, κάτι που υποστηρίζει και η Σουν-Γι (εδώ)— ο Αλεν ουσιαστικά εξοστρακίστηκε από το Χόλιγουντ και τώρα γυρίζει την ταινία του στην Ισπανία.

Η δε Ντίλαν Φάροου θεωρεί ότι δεν έπρεπε καν να τολμήσει να εκδόσει τα απομνημονεύματά του!

Η ανακοίνωση του εκδοτικού οίκου προκάλεσε την έντονη αντίδρασή της. Με ανάρτησή της στο Τwitter δήλωσε «σοκαρισμένη», χαρακτηρίζοντας την κυκλοφορία του βιβλίου ως «απόλυτη προδοσία» στον αδελφό της Ρόναν Φάροου, η έρευνα του οποίου για τον Χάρβεϊ Γουάινσταϊν  και το κίνημα MeToo, με τίτλο «Catch and Kill: Lies, Spies and The Conspiracy To Protect Predators», είχε κυκλοφορήσει από τον ίδιο εκδοτικό οίκο!

Παράλληλα, η Φάροου σημείωσε ότι η Hachette Book Group δεν επικοινώνησε μαζί της προκειμένου να διασταυρώσει όσα καταγράφονται στα απομνημονεύματα του Γούντι Αλεν.

Ο Ρόναν, ο οποίος είναι ο πλέον ένθερμος υποστηρικτής των καταγγελιών της αδελφής του, κατά του Γούντι Αλεν, είναι βραβευμένος συνεργάτης του περιοδικού New Yorker και στις έρευνές του στηρίχθηκαν πολλές από τις κατηγορίες εναντίον του Γουάινσταϊν.