| INTIMEnews
Επικαιρότητα

ΓΛΚ: Τουλάχιστον €11,8 δισ. τα μέτρα ΣΥΡΙΖΑ, αλλά στην Κουμουνδούρου επιμένουν ότι «είναι εφαρμόσιμα»

Σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους το συνολικό ετήσιο κόστος των μέτρων στις δύο προτάσεις νόμου της αξιωματικής αντιπολίτευσης (για ακρίβεια και φορολόγηση) ανέρχεται σε τουλάχιστον €11,8 δισ. έως €13,3 δισ. Διπλάσιος ο «λογαριασμός» και όμως κάποιοι στην Κουμουνδούρου βγήκαν να πανηγυρίσουν!
Protagon Team

Στη Βουλή διαβιβάστηκε η δεύτερη έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ)  για την κοστολόγηση του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ  -ή αλλιώς των υποσχέσεων που μοιράζει και μέσω προεκλογικών σποτ, παραμονές των ευρωεκλογών, ο Στέφανος Κασσελάκης- η οποία αφορά τον «λογαριασμό» των μέτρων που προτείνει ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης για το φορολογικό σύστημα. Προηγήθηκε εκείνη για τα μέτρα κατά της ακρίβειας (μείωση ή/και μηδενισμό του ΦΠΑ σε συγκεκριμένα προϊόντα, μείωση Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης κ.α.).

Οσον αφορά το φορολογικό, το ΓΛΚ υπολογίζει το ετήσιο κόστος των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ σε €6 δισ. έως €7,3 δισ.

Μόνο η μείωση των συντελεστών φόρου εισοδήματος, σημειώνεται, προκαλεί ετήσια στέρηση εσόδων €3,5 δισ., ενώ το κόστος από τη μείωση κατα 4,5 μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών ανέρχεται  σε €428 εκατ, το 2025, φθάνοντας τα €1,7 δισ. το 2028.

Στον εν λόγω υπολογισμό, επίσης, δεν συμπεριλαμβάνεται η εφάπαξ απώλεια εσόδων περίπου €4,1 δισ. από την κατάργηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται, από τις προτεινόμενες διατάξεις στις πρόταση νόμου του ΣΥΡΙΖΑ για τη φορολόγηση των εισοδημάτων, επέρχονται τα ακόλουθα οικονομικά αποτελέσματα στον προϋπολογισμό της Γενικής Κυβέρνησης:

1. Ετήσια μείωση εσόδων :

– 3,5 δισ. ευρώ περίπου, από τη μείωση του αναλογούντος φόρου κατά τον επανακαθορισμό των φορολογικών συντελεστών, βάσει των οποίων φορολογείται το εισόδημα που αποκτούν τα φυσικά πρόσωπα, (άρθρα 1-3)

– εκτιμώμενου ποσού 323 εκατ. ευρώ περίπου από την απώλεια βεβαιωθέντων εσόδων λόγω του επανακαθορισμό του τρόπου υπολογισμού της χορηγούμενης μείωσης (παρ. 2Α άρθρου 7 του ν.4223/2013) στον ΕΝ.Φ.Ι.Α. φυσικών προσώπων, (άρθρο 4)

-ύψους 656 εκατ. ευρώ περίπου, από τη μείωση του αναλογούντος φόρου λόγω μείωσης του εισαγωγικού συντελεστή φορολόγησης, για εισοδήματα από μισθώματα ακινήτων έως το ύψος των 12.000 ευρώ, (άρθρο 9)

– ύφους 600 εκατ. ευρώ περίπου από την απώλεια βεβαιωθέντων εσόδων λόγω της κατάργησης των διατάξεων σχετικά με τη φορολόγηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας των οριζόμενων υπόχρεων, με τη μέθοδο του τεκμαιρόμενου ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος, (άρθρο 13)

– εκτιμώμενου ύψους 120 εκατ. ευρώ περίπου, από την κατάργηση του επιβαλλόμενου τέλους επιτηδεύματος σε επιτηδευματίες και ασκούντες ελευθέριο επάγγελμα.(άρθρο 15)

2. Ετήσια μείωση των καθαρών εσόδων σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, εξαιτίας της μείωσης κατά 4,5 ποσοστιαίες μονάδες, από 1η.7.2024, των ασφαλιστικών εισφορών των μισθωτών εργαζομένων σε φορείς εκτός δημόσιων υπηρεσιών, αποκεντρωμένων διοικήσεων κ.λπ.. Η μείωση αυτή εκτιμάται σε 428 εκατ. ευρώ για το 2025, σε 855 εκατ. ευρώ για το 2026, σε 1.283 εκατ. ευρώ για το 2027 και σε 1.703 εκατ. ευρώ για το 2028 και επόμενα χρόνια. (άρθρο 14)

3. Εφάπαξ απώλεια βεβαιωθέντων εσόδων: ⅰ) 404 εκατ. ευρώ για φυσικά πρόσωπα και ⅱ) 3.772 εκατ. ευρώ για νομικά πρόσωπα από την κατάργηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος. (άρθρα 7 και 8)”.

Αναφορικά με τα λεγόμενα αντίμετρα το ΓΛΚ υπολογίζει αύξηση των εσόδων έως 2,7 δισ. ευρώ:

4. Ετήσια αύξηση των βεβαιωθέντων εσόδων ύψους 496 εκατ. ευρώ περίπου, από την επιβολή συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α. Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας επί της αξίας των αναφερόμενων δικαιωμάτων. (άρθρο 5)

5. Ενδεχόμενη ετήσια αύξηση εσόδων:

– ύψους 2 εκατ. ευρώ περίπου, από την αύξηση του αναλογούντος φόρου λόγω του επανακαθορισμού των συντελεστών φορολόγησης για τα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτούν τα οριζόμενα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που τηρούν διπλογραφικά ή απλογραφικά βιβλία, (άρθρο 6)

– ύψους 1,9 δισ. ευρώ περίπου, από την αύξηση του αναλογούντος φόρου λόγω του επανακαθορισμού του τρόπου φορολόγησης του εισοδήματος που προκύπτει από μερίσματα, τόκους και δικαιώματα. Ωστόσο, ενδέχεται μέρος της ανωτέρω αύξησης να περιοριστεί από την πιθανή μείωση των διανεμόμενων μερισμάτων καθόσον η διανομή αυτών εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης (άρθρο 10)

– ύψους 300 εκατ. ευρώ περίπου, από την αύξηση του αναλογούντος φόρου λόγω του επανακαθορισμού του τρόπου φορολόγησης του εισοδήματος από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου. (άρθρο 11).

Είχαν προηγηθεί οι  -επιεικώς ανεξήγητοι- «πανηγυρισμοί» από πλευράς Κουμουνδούρου, όπως εκφράστηκαν και από τον αρμόδιο τομεάρχη του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκο Παππά, για την κοστολόγηση (από το ΓΛΚ) των προτεινόμενων μέτρων κατά της ακρίβειας. Παρά το γεγονός ότι ήταν σχεδόν διπλάσια από αυτή του ίδιου του κόμματος.

Σύμφωνα με όσα έλεγε ο Στέφανος Κασσελάκης, η δημοσιονομική δαπάνη των μέτρων ανέρχεται σε 3,243 δισ. ευρώ, στη σχετική έκθεση του ΓΛΚ ωστόσο ο «λογαριασμός» ανεβαίνει σε €5,8 εως €6 δισ.

Στη δική του ανάγνωση πάντως, ο Νίκος Παππάς εκτιμά ότι «με βάση την έκθεση του ΓΛΚ, οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την ακρίβεια είναι απολύτως εφαρμόσιμες», κάνοντας παράλληλα λόγο για «ηχηρό χαστούκι στη ΝΔ, που κοστολογούσε 1 δισ. υψηλότερα από το ΓΛΚ τα μέτρα μας»!

Η έκθεση του ΓΛΚ πάντως για το δημοσιονομικό κόστος των μέτρων από τις προτεινόμενες διατάξεις της πρότασης νόμου του ΣΥΡΙΖΑ για την ακρίβεια, είναι σαφής, όπως και το ίδιο σαφής είναι η «σούμα» που ανεβάζει στο διπλάσιο τους υπολογισμούς της Κουμουνδούρου.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται προκύπτει:

– Ετήσια απώλεια εσόδων ύψους 70 εκατ. ευρώ, περίπου από την υπαγωγή της παράδοσης νερού στον υπερμειωμένο συντελεστή (6%) Φ.Π.Α., καθώς και από την υπαγωγή των πάγιων τελών ύδρευσης και των δικαιωμάτων χρήσης υπονόμων στον μειωμένο συντελεστή (13%) Φ.Π.Α.. (άρθρο 5 παρ. 5)

– Ετήσια απώλεια εσόδων λόγω της μόνιμης μείωσης των συντελεστών Φ.Π.Α.. Το ύψος της εν λόγω απώλειας εκτιμάται στο ποσό των 2,2 δισ. ευρώ, περίπου για το έτος 2025 και στο ποσό των 2,4 δισ. ευρώ, περίπου, από το έτος 2026 και μετά.

– Απώλεια εσόδων ύψους 900 εκατ. ευρώ, περίπου από την θέσπιση μηδενικού συντελεστή Φ.Π.Α. για τα οριζόμενα αγαθά (κρέατα, γάλα, λαχανικά, δημητριακά, άμυλα, ελαιόλαδο, είδη για την βρεφική ασφάλεια και προστασία κ.λπ. των αναφερόμενων δασμολογικών κλάσεων) για ένα εξάμηνο. Σε περίπτωση χρονικής επέκτασης του μέτρου, η απώλεια ανέρχεται σε 1,8 δισ. ευρώ κατ’ έτος.

Απώλεια εσόδων συνολικού ύψους 1,6 δισ. ευρώ, περίπου από τη μείωση των συντελεστών του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα οριζόμενα πετρελαιοειδή προϊόντα για ένα έτος.

Ενδεχόμενη απώλεια εσόδων από την τυχόν παράταση των μειωμένων συντελεστών του Ε.Φ.Κ. στα οριζόμενα πετρελαιοειδή προϊόντα πέραν του έτους.

Ενδεχόμενη απώλεια εσόδων από Φ.Π.Α. και Φόρο Εισοδήματος Νομικών Προσώπων από: τη θέσπιση ανώτατου περιθωρίου μικτού κέρδους σε τρόφιμα, βιομηχανικά αγαθά και αγροεφόδια, τη θέσπιση ανώτατου περιθωρίου μικτού κέρδους στην διύλιση πετρελαίου κ.λπ. για ένα έτος, την ειδική έκπτωση στη διάθεση προϊόντων ηλεκτρικής ενέργειας για τους οριζόμενους δικαιούχους αγρότες και κτηνοτρόφους και την παράταση, για το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 (περί ανώτατου περιθωρίου μικτού κέρδους), καθώς και τη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής αυτών (προσθήκη της εμπορικής διάθεσης λιπασμάτων και ζωοτροφών σε επαγγελματίες αγρότες, κτηνοτρόφους και συνεταιριστικές ομάδες και συνεταιρισμούς αυτών).

Απώλεια ίδιων εσόδων του Ο.Α.Σ.Α. και του Ο.Α.Σ.Θ., εκτιμώμενου συνολικού ύψους 50 εκατ. ευρώ, λόγω της μείωσης των τιμών των καρτών απεριορίστων διαδρομών.