Αντιδρά η ΕΕ στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από πλοία με ευρωπαϊκές σημαίες | Shutterstock
Επικαιρότητα

Γιατί πλέει πετρέλαιο του Πούτιν με ελληνική και κυπριακή σημαία

Το επιχείρημα του κύπριου προέδρου Νίκου Αναστασιάδη είναι ότι οι γραφειοκράτες των Βρυξελλών δεν καταλαβαίνουν ότι ένα πλοίο μπορεί να αλλάξει σημαία οπότε δεν θα καταστραφεί ο Πούτιν, που θα συνεχίζει να εξάγει, αλλά η ναυτιλία της Ελλάδας και της Κύπρου -Πιέζουν ΕΕ και G7
Protagon Team

Στο γεγονός ότι η κυπριακή κυβέρνηση κάνει κάθε προσπάθεια για να προστατεύσει τον ναυτιλιακό τομέα στην Κύπρο και την Ελλάδα από τις κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας στέκεται το Politico. Και παρουσιάζει στη στήλη Brussels Playbook τις δηλώσεις του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας  Νίκου Αναστασιάδη ότι η κυβέρνησή του εργάζεται για «να διατηρήσει στο μέγιστο δυνατό βαθμό την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και κατ’ επέκταση της κυπριακής και της ελληνικής σημαίας».

Η οπτική του κ. Αναστασιάδη είναι η εξής: «Αν ακούγαμε τους γραφειοκράτες των Βρυξελλών, ο πρώτος που θα την πλήρωνε σίγουρα δεν θα ήταν η Ρωσία και οι δικές της εξαγωγές ενέργειας, αλλά οι τομείς της εμπορικής ναυτιλίας της Ελλάδας, της Κύπρου και πιθανώς της Μάλτας».

Το επιχείρημα του Προέδρου της Κύπρου είναι ότι ορισμένοι από τους γραφειοκράτες της ΕΕ δεν μπόρεσαν να αντιληφθούν ότι ένα πλοίο μπορεί να αλλάξει σημαία «και επομένως αυτοί που θα καταστραφούν δεν είναι οι Ρώσοι που θα συνεχίσουν να εξάγουν, αλλά οι ευρωπαϊκές χώρες και ιδιαίτερα οι ισχυρότερες στη ναυτιλία, όπως η Ελλάδα, η Κύπρος και Μάλτα».

Σκέψη να στοχοποιηθούν δεξαμενόπλοια

Το δημοσίευμα του Politico ανέφερε ότι η Ελλάδα, η Μάλτα και η Κύπρος αντιτάχθηκαν στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να απαγορεύσει τα πετρελαιοφόρα υπό σημαία ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Τελικά, οι χώρες της ΕΕ έστρεψαν οι ίδιες την πλάτη τους στο ρωσικό πετρέλαιο, αλλά τα ευρωπαϊκά πλοία μπορούν ακόμη να μεταφέρουν το ίδιο πετρέλαιο στην Ινδία και την Κίνα.

Παράλληλα με τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες, οι ΗΠΑ προωθούν τη σκέψη να στοχοποιηθούν τα δεξαμενόπλοια ώστε να αποφευχθεί η παράκαμψη των κυρώσεων για το πετρέλαιο. Στην ίδια κατεύθυνση, η πρωτοβουλία της ηγετών της G7 (της ομάδας των επτά περισσότερο αναπτυγμένων βιομηχανικών κρατών της Δύσης) για την επιβολή ανώτατου ορίου τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο απαιτεί ως προς το σκέλος της εφαρμογής τη διακοπή της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου (από ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της ΕΕ) το οποίο πωλείται πάνω από ένα συγκεκριμένο όριο τιμής.

Αυτό σημαίνει, κατά το Politico, ότι αναμένονται «σκληρές συνομιλίες» με τις κυβερνήσεις της Ελλάδας και της Κύπρου για το θέμα τις επόμενες εβδομάδες.